پیام سپاهان
عملیات بازسازی خانه تاریخی نائل اصفهان در دهه فجر آغاز می شود
دوشنبه 16 بهمن 1396 - 4:16:40 PM
ایرنا - فرهنگی
سپاهان نیوز - اصفهان - مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: عملیات بازسازی خانه تاریخی نائل اصفهان که آذر امسال توسط عده ای ناشناس تخریب شده است، تا پایان دهه فجر ( 12 تا 22 بهمن ) آغاز می شود.
" شهرام امیری " روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا تصریح کرد: کار بازسازی این خانه تاریخی در سه مرحله انجام می شود که مرحله اول آن به بازیابی مصالح و تزئینات تخریب شده بنا اختصاص داشت.
وی با بیان اینکه مرحله اول آن 2 هفته قبل تمام شد، گفت: خوشبختانه بخش های زیادی از تزئینات و مصالح این بنای تاریخی سالم مانده است و این مصالح توسط گروه امانی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان بازیابی شد.
مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان افزود: مرحله دوم مربوط به انتخاب پیمانکار بود که با انتخاب پیمانکار در جلسه روز گذشته شورای فنی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان این مرحله نیز پشت سرگذاشته شد.
وی با اشاره به اینکه در مرحله سوم، عملیات بازسازی بنا انجام خواهد شد، بیان کرد: باتوجه به مشخص شدن پیمانکار، قرار است تا 22 بهمن عملیات بازسازی این خانه تاریخی طی مراسمی آغاز شود.
امیری تاکید کرد: خانه تاریخی نائل اصفهان به ثبت ملی رسیده است و به همین دلیل همانند نقشه و شکل سابق خود و بدون دخل و تصرف در ماهیت آن، بازسازی خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه دخل و تصرف در بناهای تاریخی غیرقانونی است، افزود: به همین دلیل نمی توانیم حتی یک سانتیمتر از مساحت آن را کم یا زیاد کنیم و ما این موضوع را به شهرداری اصفهان نیز اعلام کرده ایم.
خانه تاریخی سید جواد نائل اصفهان چهارم آذر امسال توسط افراد ناشناس بطور کامل تخریب شد.
این بنای تاریخی در اواخر دوره صفویه ساخته شده و در هفتم مهرماه سال 1354 با شماره 1102 درفهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.
در استان اصفهان بیش از 600 خانه تاریخی وجود دارد که بیش از نیمی از آنها در شهر اصفهان قرار دارد.
استان اصفهان با بیش از 22 هزار بنا و اثر تاریخی که یکهزار و 850 مورد آن به ثبت ملی و هفت اثر آن به نام های میدان نقش جهان، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع و سه قنات به نام های ' وزوان' ، ' مزدآباد ' و ' مون ' به ثبت جهانی رسیده، کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی است.
2093 ** خبرنگار و انتشاردهنده: اصغر دواتگر

http://www.sepahannews.ir/fa/News/20528/عملیات-بازسازی-خانه-تاریخی-نائل-اصفهان-در-دهه-فجر-آغاز-می-شود
بستن   چاپ