پیام سپاهان
مقدری:
باز زنده سازی چهارباغ اولویت اول مدیریت شهری در بودجه فرهنگی
دوشنبه 16 بهمن 1396 - 4:16:57 PM
ایسنا - فرهنگی و هنری
سپاهان نیوز - سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به باز زنده سازی چهارباغ به عنوان اولویت اول فرهنگی شورای شهر اصفهان، گفت: بازگرداندن چهارباغ عباسی پس از سال‌ها درگیری در پروژه‌های عمرانی به دامان شهر یک نیاز و وظیفه تاریخی است.
مهدی مقدری در گفت و گو با خبرنگار ایسنا_منطقه اصفهان، اظهار کرد: سهم ردیف‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی در یک نگاه نسبت به سال جاری حدود 70 میلیارد تومان کمتر شده است. البته بخشی از این کاهش به دلیل تغییر رویکرد مدیریت شهری جدید اصفهان است که دیگر به سراغ پراکندگی سازه‌ای در ردیف‌های عمرانی فرهنگی نخواهد رفت و به جای تمرکز بر کالبد فضایی، به دنبال برنامه‌های تاثیرگذار و کارآمد است.
وی افزود: طی یک دهه اخیر به تعداد خانه‌های فرهنگ، فرهنگسرا و مجموعه‌های فرهنگی شهر بدون طرح‌های توجیهی و تاثیرگذار افزوده شده و برخی از آنها امروزه بدون کمترین مخاطب اداره می‌شوند. بخش زیادی از بودجه فرهنگی در مناطق صرف آنها می‌شد که تصمیم بر حذف بسیاری از آنها گرفته شد. اولویت شورای شهر بر این است که به جای این پراکندگیِ غیرکارآمد، سازه‌های فاخر برای شهر اصفهان طراحی و اجرا شود تا نیازهای اساسی اهالی فرهنگ و هنر را در عصر کنونی تامین کنیم. 
سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه آخرین ساختمان‌های فرهنگی و هنری ما به دوره نخست شورای شهر برمی‌گردد و این در حالیست که جمعیت و نیاز شهروندان بیش از آن زمان شده است، ادامه داد: تمرکز شورا در این بخش بر روی احداث تئاتر شهر در محور چهارباغ عباسی و مشارکت با نهادهای دیگر برای توسعه و نوسازی بناهای فرهنگی و هنری است. از سوی دیگر، اعضای شورای شهر به دنبال آن هستند، ساخت محلی و شهری را در خدمت برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی و هنری بیاورند تا شور و نشاط اجتماعی ناشی از آن را شهروندان حس کنند.
فرصتی برای نجات چهارباغ
مقدری با اشاره به اولویت های فرهنگی در بودجه سال 97، تصریح کرد: اولویت‌ها بر چند مساله متمرکز شد. نخست، سرزنده سازی محور فرهنگی و اجتماعی و گردشگری چهارباغ عباسی است. شاید بسیاری این تاکید را متوجه نشده و ابهام داشته باشند. تمرکز بر این محور صرفا برای شهروندان مناطق یک و سه اصفهان نیست. بازگرداندن چهارباغ عباسی پس از سال‌ها درگیری در پروژه‌های عمرانی به دامان شهر یک نیاز و وظیفه تاریخی است. مردم از تمام شهر و استان و نیز گردشگران داخلی و خارجی مدام در این خیابان یادمانی در حال استفاده هستند و از این رو بهترین فرصت تاریخی برای نجات چهارباغ عباسی به حساب می آید. 
وی اضافه کرد: ظرفیت‌های بی‌نظیر این خیابان برای توسعه فرهنگی و اجتماعی و هنری را درک کرده‌ایم و تمرکز ما بر رویدادها و برنامه‎‌های فرهنگی و ورزشی و هنری در آن است. در بودجه سال آینده ردیف مستقل برنامه‌های فرهنگی و هنری چهارباغ عباسی را تصویب کردیم که در ادامه تصویب طرح مدیریت یکپارچه چهارباغ عباسی است که اخیرا در شورای شهر اصفهان تصویب شد.
این عضو کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی تاکید کرد: تقویت و حمایت از نهادهای مدنی در برنامه‌های فرهنگی از اولویت های دیگر است. ایجاد فرصت عادلانه برای جریان‌ها و نهادهای فرهنگی و هنری و اجتماعی برای اداره مجموعه‌های فرهنگی و ارائه خدمات به شهروندان اصل اساسی در سال آینده است. واگذاری مراکز فرهنگی و کمک به هزینه‌های آنها برنامه های مشترک داریم.
مقدری گفت: توسعه فضاهای ورزشی در مناطق کمتر برخوردار نیز مدنظر قرار دارد. در همین راستا، بازسازی، نوسازی و تجهیز مجموعه‌های ورزشی در این مناطق را اولویت قرار دادیم و ردیف‌های بودجه آن را پایدار ساختیم و اعتبار ممکن را در بودجه دیدیم. رهنان، کردآباد، حصه، دستگرد، کوجان، ارزنان، عمان سامانی و مشابه این محلات و مناطق در سال آینده بودجه لازم را دریافت خواهند کرد.
وی با بیان اینکه تقویت اقتصاد فرهنگ و هنر اولویت فرهنگی دیگر شهر اصفهان است، گفت: ماه گذشته طرح توسعه صنایع خلاق را در شورای شهر تصویب کردیم و برای نخستین بار در تاریخ شهرداری اصفهان ردیف بودجه مستقل برای تقویت زیرساخت های صنایع خلاق تصویب کردیم تا اهالی فرهنگ و هنر از این بی‌مهری و بی‌عدالتی و کمبود منابع تا حدودی رها شوند. در حال حاضر اجماع خوبی میان کمیسیون فرهنگی شورای شهر و مدیران فرهنگی شهرداری برای این منظور صورت گرفته است و حرکت ما در آینده به سمت تقویت نهادهای بخش خصوصی و مشارکت آنها در توسعه فرهنگی شهر اصفهان است.
سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه رویکرد فرهنگی شهر در بودجه سال 97 قطعا تغییر کرده است، گفت: کمیسیون فرهنگی شورای شهر اصفهان از مهرماه با تعیین اولویت‌های خود در فرآیند بودجه نویسی شهرداری مشارکت داشت و بر همین اساس در تنظیم لایحه بودجه شاهد یک بودجه چابک و هدفمند در امور فرهنگی و اجتماعی و ورزشی و هنری هستیم.
شورای شهر نگران کاهش بودجه سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی
مقدری در خصوص کاهش بودجه سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی تصریح کرد: نگرانی اعضای شورای شهر از همین بخش است، چراکه ما وارث یک سازمان بسیار بزرگ و ادغام شده‌ای هستیم که نسبت به دوره اول شورای شهر بیش از دو برابر رشد نیروی انسانی داشته است و باید بخشی از هزینه‎‌های فرهنگی و ورزشی را صرفا در امور جاری یک چنین سازمانی خرج کنیم که قطعا مطلوب هیچ کس نیست، اما چاره‌ای نداریم و باید گام به گام در مسیر اصلاحات ساختاری حرکت کنیم. 
وی تاکید کرد: تلاش بر این است که طی سال های آتی با انجام این اصلاحات بخشی از هزینه‌های جاری فرهنگی و ورزشی را به خدمت برنامه‌ها و توسعه کارآمد فرهنگی بیاوریم. اما فعلا با کاهش درآمدهای شهرداری نمی‌توان انتظار بیشتری داشت؛ اما به آینده امیدواریم.
کدخبرنگار:13023
1445953973591_telisna3.jpg
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/20540/باز-زنده-سازی-چهارباغ-اولویت-اول-مدیریت-شهری-در-بودجه-فرهنگی
بستن   چاپ