پیام سپاهان
ریشه هایمان لا به لای کدامین سنگ فراموش شده اند
سه شنبه 17 بهمن 1396 - 10:05:37 AM
ایسنا
سپاهان نیوز - سازه ها بزرگ اند و در نگاه اول چیزی جز اشکال ساده به نظر نمی آیند، زمانی که در اطراف هر کدام بچرخید یک زندگی جریان دار را به چشم می بینید. یک طبیعت جان دار که در حجم عظیمی با دستان یک هنرمند ساخته شده است، طبیعتی که نه ریشه داشته است و نه سنگ، اما توانسته تمدن سنگ ها و ریشه ها را به تصویر بکشد .
  نمایشگاه "ریشه ها و سنگ ها" تونی کرگ پس از تهران به اصفهان آمد، مجسمه ساز انگلیسی – آلمانی که هم اکنون در میان هنرمندان اصفهانی از هنر آن ها لذت می برد و نحوه درست کردن مجسمه هایش را با علاقه توضیح می دهد. او می گوید: کاری که می کند ایرانیان باستان نیز می کرده اند و شاید ریشه ها و سنگ ها برای این نمایشگاه بهترین نام باشد تا یادمان بیاید ریشه هایمان لا به لای کدامین سنگ فراموش شده اند.
تونی کرگ در گفت و گو با ایسنا با اشاره به افتتاحیه نمایشگاه "ریشه ها و سنگ ها" در اصفهان، اظهار کرد: از حضور چنین جمعیتی در نخستین روز از نمایشگاه به وجد آمده ام و کسانی که حضور دارند با من مهربان هستند و البته از اطلاعات زیادی برخوردارند که تمام این موضوعات امروز در کنار هم تجربه شیرینی را برایم به وجود آورد.
این مجسمه ساز معروف انگلیسی – آلمانی در پاسخ به این سوال که چرا اسم ریشه ها و سنگ ها را بر روی این نمایشگاه گذاشته در حالی که اثری از سنگ در نمایشگاه وجود ندارد، گفت: در گذشته سفری به ایران داشتم و طبیعت ایران را دیدم و این اسم را از طبیعت ایران و ساختاری که دارد و مردمی که در این طبیعت زندگی می کنند الهام گرفته ام و البته تاریخ و فرهنگی که باعث شکل گیری این طبیعت شده است در نهایت نام ریشه ها و سنگ ها را به وجود آورد. آن چه می بینید به اسم نمایشگاه مرتبط نیست، ولی چیزی است که من را به این کشور وصل کرده است.
وی با اشاره به آثاری که به اصفهان آورده است و ارتباط آن ها با انسان افزود: شما طبیعت را می شناسید و می دانید که کار کارخانه ها تولید کردن است و ما به عنوان انسان های کره زمین طبیعت زیبا را با ابعاد کمی از بین می بریم، به طور مثال یک جنگل را نابود می کنیم چون به زمین آن نیاز داریم و مجسمه نوع جدیدی از هنر است که نشان دهنده این ناتعادلی طبیعتی است که انسان ها به وجود آورده اند. فرم، ایده، قدرت، آزادی، صحبت ها و کلمات جدید در این مجسمات دیده می شود.
این مجسمه ها ساده هستند از این جهت که مانند لایه های زمین گذر زمان را نشان می دهد و از هر جهت که به آن نگاه کنید یک جسم انتزاعی را می بینید، اما وقتی از بالا به آن بنگرید یک فرم را مشاهده می کنید این یک تکامل است و بیشتر مقصود بر این بود که لایه های زمین را به تصویر بکشد.
هم چنین مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد استان اصفهان پس از بازدید از نمایشگاه ریشه ها و سنگ ها به خبرنگار ایسنا گفت: نگاه خالق اثر با توجه به توضیحاتی که دادند فلسفی است و اتحاد فکر بشر را به خوبی توانسته است در قالب آثارش بیان کند و ما نیز کشوری هستیم که هم فرهنگ ملی و دینیمان به راحتی می تواند با فرهنگ های مختلف تعامل داشته باشد.
حجت الاسلام انصاری ادامه داد: آثار آقای کرگ بسیار خوب بود. هم چنین فرم و محتوای آن با نگاه فلسفی که این هنرمند داشت خوب بود و در زمینه هنر می توانیم این چنین تعاملاتی را با کشور های دیگر نیز داشته باشیم.
  نمایشگاه "ریشه ها و سنگ ها" از 15 بهمن تا 24 فروردین 96 در موزه هنرهای معاصر اصفهان میزبان علاقه مندان به هنر خواهد بود.
 



http://www.sepahannews.ir/fa/News/20573/ریشه-هایمان-لا-به-لای-کدامین-سنگ-فراموش-شده-اند
بستن   چاپ