پیام سپاهان
خانه‌هایی که علم را ترویج می‌‌دهند
خانه‌های علم و تبدیل علم به نیاز مردم
سه شنبه 17 بهمن 1396 - 11:28:42 AM
ایسنا
سپاهان نیوز - شهرعلم یکی از مهم ترین مراکز شهری اصفهان است که با هدف ترویج علم و عمومی‌سازی علم و دانش ایجاد شده است، مدیر اجرایی شهر علم اصفهان در این خصوص گفت: شهرعلم از سال 1385 کار خود را آغاز کرد و امروزه از چهار خانه ریاضی، زیست‌شناسی، آمار و فیزیک تشکیل شده است.
سید امین مرتضوی  هدف خانه‌های مستقر در شهر علم را ترویج علم در بین عموم مردم دانست و اظهار کرد: عمومی کردن علوم پایه در جامعه، آشنایی جوانان و نوجوانان با تاریخ علوم و کاربردهای آن و نیز گسترش فرهنگ صحیح اطلاع رسانی و ترویج فعالیت‌های فردی و گروهی در میان آنها به منظور توسعه، نوآوری، ابتکار و دستیابی به قله‌های علمی هدف اصلی شهر علم محسوب می‌شود.
وی با بیان اینکه تمام خانه‌های مستقر در شهر علم به صورت سازمان‌های مردم نهاد بوده که از هیئت امنا و شورای علمی تشکیل شده است، افزود: هیئت امنای این خانه‌ها از اساتید با سابقه دانشگاه‌ها، معلمان و کارشناسان با سابقه و مسئولان شهری تشکیل شده است، ضمن اینکه شورای علمی آنها نیز مسئولیت برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌های مختلف را بر‌عهده دارد.
آشنایی با مفاهیم علمی با کارگروهی
مدیر اجرایی شهر علم اصفهان به تفاوت نوع آموزش این خانه‌ها با آنچه در آموزش و پرورش وجود دارد اشاره کرد و ادامه داد: تفهیم مفاهیم علمی و استفاده از ابزارآلات، آزمایشات و بازی‌های مختلف با علوم و در نهایت انجام کار گروهی مهم ترین اولویت این مراکز است.
پارک دانش راهکاری برای عمومی‌سازی علم
وی ترویج علم را به دو بخش تقسیم و تصریح کرد: آنچه به عنوان ترویج علم از آن یاد می‌شود در تمام خانه‌ها در حال اجرا است و مخاطبان خاص خود را دارد، اما ترویج علم به معنای عمومی‌سازی علم در بین مردم نیازمند آمدن خانه‌ها به میان م ردم است. برگزاری این برنامه در پارک دانش نیز با همین هدف و ترویج تفکر علمی در بین مردم انجام شده است.
مرتضوی در پاسخ به چرایی گسترش تفکر علمی در جامعه و عموم مردم، گفت: آموزش تفکر علمی به مردم می‌آموزد تا هر چیزی را باور نکنند و آنچه به عنوان شایعه در جامعه رواج پیدا می‌کند را تنها از کانال‌های علمی و در ارتباط با خانه‌های علم مستقر در شهر علم پیگیری کنند. ضمن اینکه با فرهنگ‌سازی علم می‌توانند از سبک زندگی علمی برخوردار شوند.
آشنایی مردم با انرژی‌های نو
وی به مشکلات مختلف زیست محیطی، آلودگی هوا و کمبود منابع انرژی در تمام نقاط دنیا به ویژه ایران اشاره و اظهار کرد: یکی از رسالت خانه‌ها فرهنگ‌سازی و آشنایی مردم با انرژی‌های نو بوده که راهکاری مناسب برای حفظ محیط ‌زیست تلقی می‌شود. برای موفقیت در این زمینه نیازمند همراهی مردم هستیم، چرا که بدون همراهی به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید.
مدیر اجرایی شهر علم اصفهان با اشاره به توجه شورای شهر به مسئله آلودگی کلانشهر اصفهان و استفاده از انرژی های نوین، گفت: بهترین راهکار برای رسیدن به این هدف فرهنگ‌سازی و آشنایی مردم با مزیت‌های استفاده از انرژی‌های نو بوده که این کار تنها با همراهی خانه‌های علم امکان‌پذیر است.
وی مخاطبان این خانه‌ها را تمام گروه‌های سنی از پیش دبستانی تا سن 90 سال دانست و اظهار كرد: مهم ترین مزیت این نمایشگاه‌ها، قرارگیری تمام خانه‌ها در کنار یکدیگر و معرفی آنها به مردم است که خانواده‌ها با مراجعه به این محل و شناخت استعداد وعلاقه فرزندان خود می‌توانند به خانه مورد نظر مراجعه کنند.
مرتضوی ادامه داد: 20 بهمن نیز برنامه پارک دانش از ساعت 10 تا 14 در محل گذر فرهنگی باغ غدیر میزبان دانش‌آموزان و خانواده‌های علاقه‌مند به مباحث علمی خواهد بود.



http://www.sepahannews.ir/fa/News/20587/خانه‌های-علم-و-تبدیل-علم-به-نیاز-مردم
بستن   چاپ