پیام سپاهان
شکوفه های فجر با زمستان روبرو شدند
چهارشنبه 18 بهمن 1396 - 12:05:40 PM
ایسنا - فرهنگی و هنری
سپاهان نیوز - خیابان چهارباغ اصفهان این روزها سینمایی ترین روزهای خود را تجربه می کند و با اینکه بهار فیلم شکوفه های خود را در شهر اصفهان باز کرده، اما سرما زمستان بر تن سینما نشسته و نمی خواهد سایه خود را از آن بردارد.
به گزارش ایسنا_ منطقه اصفهان، شروع هشتمین جشنواره فجر در اصفهان آن چنان که باید با استقبال مردمی روبرو نشد و سینما هم چون چهارباغ زمستان زده سوت و کور شده و در این میان لاتاری را باید حرارتی در دل این زمستان دانست و شلوغی سینما و صندلی های پر شده حکایت از پرواز سیمرغ در زمستان سینما اصفهان دارد.
اینکه چرا امسال بهار سینما به زمستانی سرد تبدیل شده سوالی است که جوابش در همین چهارباغ خودمان هم به گوش می رسد "سانسورش کردند، اصلا نفهمیدیم چی شد، این قسمتش رو دیگه همه جا گذاشتن که حذف شده" و حرف هایی از این قبیل نشان می دهد مردم آنچه انتظار دارند نمی بینند، پس چرا به سینما بیایند و حالا مردم از هنرمندانی که سال ها در این حرفه فعالیت دارند انتظار بهترین ها را دارند نه تقلیدها و نه شعارزدگی آن ها، فیلمی در خور فرهنگ و هنر کشورشان می خواهند.
"لاتاری" از یک عاشقانه تا فریادهایی خاموش
"لاتاری" شروع یک عاشقانه است که مخاطب امیدوار است که به سرانجام برسد، اما در میانه به گونه ای در گره های پیچیده نویسنده گم می شود که فراموش می کند این یک عاشقانه با آرزوهای بزرگ بود. این فیلم شاید پایان عاشقانه ای نداشت، اما در حال حاضر جشنواره را در اصفهان بیدار کرد.
این بار دوربین محمد حسین مهدویان از دل تاریخ جدا شده و به خیابان های تهران قدم گذاشته، خیابان هایی که در هر گوشه آن دردی را فریاد می زند و این پیاده روی در خیابان ها حاصلش فیلمی پر مخاطب در جشنواره فجر شده است؛ " لاتاری" یک فیلم اجتماعی که راوی موضوعی به روز شده است.
فیلم "لاتاری" در ابتدا از دختر و پسری عاشق پیشه سخن به میان می آورد که تصمیم دارند توسط ثبت نام در لاتاری به یک کشور دیگر مهاجرت کنند تا بتوانند به دور از مخالفت خانواده هایشان ازدواج کنند و مخاطب در فضای ابتدایی داستان با یک رئالیسم اجتماعی روبرو می شود، بحث ها و جدل های خانوادگی و زندگی هایی که در جریان است بیش از پیش مخاطب را به سمت این سبک هدایت می کند.
این فیلم در نقطه اوج خود مخاطب را واقعا هیجان زده می کند و با آن چه انتظار ندارد روبرو می شود و از جایی به بعد علاوه بر حال و هوای اجتماعی، فیلم بوی سیاست هم به خود می گیرد فیلم "لاتاری" را نمی توان قضاوت کرد، چرا که در هیچ کجا تکلیف مخاطب را مشخص نمی کند، شاید شروعش از لاتاری باشد، اما صحبتی در این باره نمی شود و در تمام قسمت های فیلم با علامت سوال های بزرگ روبرو می شویم.
هر چند که مهدویان این بار هم توانست به خوبی در فضای اجتماعی ورود پیدا کند و حتی اینجا در اصفهان هم مخاطبان بسیاری برای این فیلم اشک ریختند، خندیدند و دست زدند .
فیلم "لاتاری" با بازی حمید فرخ‌نژاد، ساعد سهیلی، هادی حجازی‌فر، نادر سلیمانی، مهدی زمین‌پرداز،علیرضا استادی و جواد عزتی 20 بهمن ماه نیز در سینما فلسطین اصفهان ساعت 18:30 اکران می شود.
به دنبال واقعیت در "سوءتفاهم"
فیلم "سوءتفاهم" با نگاهی متفاوت توانست مخاطبان خود را داشته باشد، هر چند که واقعیت در این فیلم ناپیدا بود، اما مخاطب را تا لحظه آخر درون سالن نگه داشت. در فیلم "سوءتفاهم" مریلا زارعی، پژمان جمشیدی، هانیه توسلی، کامبیز دیرباز، اکبر عبدی، مهدی فخیم زاده به ایفا نقش می پردازند.
در "سوءتفاهم" به کارگردانی احمدرضامعتمدی مخاطب باید حواس خود را به واقعیت بدهد تا آن را گم نکند، در حقیقت در این فیلم مخاطب واقعا دچار سوءتفاهم می شود، چون دو ماجرا در یک فیلم دنبال می شود.
قصه فیلم سوء تفاهم ماجرای یک گروگان گیری است که همه چیز در متن واقعیت پیش می‌رود، اما با گذشت زمان این شبهه پیش می‌آید که این حادثه بیشتر شبیه یک «سوء تفاهم» یا توهم است.
در حقیقت فیلم "سوءتفاهم" یک سناریو درون یک فیلم است که مخاطب باید بداند در این میان کدام قصه سناریو درون فیلم و کدام قصه سناریو نویسنده است؛ این فیلم با حال و هوای کمدی و معمایی خود توانسته مخاطبان خوبی را به سمت خود جذب کند، اما طولانی شدن بیش از حد فیلم کمی خارج از حوصله است.
شاید شروع خوب این فیلم باعث می شود مخاطب تا آخرین لحظه در سینما بماند و دنبال سوال های ذهنش پرده سینما را دنبال کند و این بهترین راه بوده است که مخاطب را به پیدا کردن واقعیت ترغیب کند. پایان این قصه خیلی غیر منتظره تمام می شود و همین شاید ارزش دیدن فیلم را دو چندان می کند. مخاطب در آخر متوجه می شود واقعیت آن چیزی نبوده که تصور می کرده است.
فیل تپل فیلشاه سینما را به وجد آورد
اما مخاطبان "فیلشاه" به کارگردانی هادی محمدی کمی متفاوت بودند و عجیب بود که این انیمیشن توانست سالن سینما سپاهان را با مخاطبان خود پر کند. فیلشاه یک انیمیشن است که می توان رشد پویانمایی ایران را در آن درک کرد، حرکت ها و ساختار و فرم های شخصیت ها به قدری زیبا و کودکانه ترسیم شدند که می توان گفت در بخش خود عالی بود.
داستان این فیلم به زیبایی یک داستان اسلامی را با بازی حیوانات و از زاویه دید آن ها بیان کرده است و باید گفت فیلشاه این بار متفاوت ظاهر شده است و البته اصفهانی ها را با آن فیل تپل بسیار خنداند و پس از فیلم همگی راضی از سالن سینما خارج شدند.
به گزارش ایسنا، اینکه بخواهیم جشنواره پس از گذشتن نیمی از روزهای آن قضاوت کنیم ناجوانمردانه نیست، چرا که چهارباغ اصفهان سوت و کور است و شاید همین نبود هیجان مسئولان را برای اضافه کردن چهار فیلم دیگر به لیست فیلم ها به تکاپو انداخته است، امسال بهار فیلم از زمستان هم سردتر شده است.
گزارش از: رویا سادات مویدی- خبرنگار ایسنا منطقه اصفهان
1445953973591_telisna3.jpg
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/20621/شکوفه-های-فجر-با-زمستان-روبرو-شدند
بستن   چاپ