پیام سپاهان
شیرازی:
10 درصد ارزش بورس و فرابورس در اصفهان است
چهارشنبه 18 بهمن 1396 - 2:02:13 PM
ایسنا - اقتصادی
سپاهان نیوز - مدیر تالار بورس اوراق بهادار اصفهان گفت: سرمایه و پول های جاری مردم بیشتر به سمت بازارهایی سوق پیدا می کند که بازدهی بیشتری داشته باشند. با سیاست های پولی و مالی که دولت در پیش گرفته و سودهای بانکی را کاهش داده؛ طبیعی است که منابع مالی امروز به دنبال فرصت‌های بازدهی بالا باشند، برای همین سعی می کنند به سمت دلالی دلار و سکه حرکت کنند.
به گزارش خبرنگار ایسنا_منطقه اصفهان، محسن شیرازی امروز (چهارشنبه) در جمع خبرنگاران اظهار کرد: شرکت هایی که به دنبال تغییر منابع مالی هستند با یکدیگر رقابت دارند و از شرکت بورس استفاده می‌کنند. بورس به دولت برای جلوگیری از رشد نقدینگی کمک می‌کنند و امیدواریم بر این موضوع بیش از پیش تمرکز کنند.
وی با بیان اینکه دولت می‌تواند با استفاده از بورس تعادل نسبی در نقدینگی کشور ایجاد کند، افزود: بورس یک ویترین برای سرمایه‌گذاری است که در حال حاضر حدود 510 شرکت در بورس و فرابورس عرضه می‌شود.
مدیر تالار بورس اوراق بهادار اصفهان ادامه داد: تقریبا پنج دهه از عمر بورس اوراق بهادار می‌گذرد. طی این سال‌ها فرازها و فرودهایی برای این بازار وجود داشته، اما توفیقاتی نیز داشته است. مهم ترین نقطه عطف بورس به سال 1384 برمی‌گردد که مجلس قانون اوراق بهادار را مصوب کرد. این قانون موجب شد بازار سرمایه بورس پیشرفت و رشد قابل ملاحظه‌ای داشته باشد.
شیرازی اضافه کرد: مهم ترین اثر قانون سال 1384 تنوع در بازار سرمایه بود، پس از آن بورس کالا ایجاد و در آن محصولات فلزی کشاورزی ارائه شد، سپس بازار فرابورس ایران ایجاد شد که موجب تحول در بازار سرمایه گذاری کشور شد. در فرابورس فرصتی ایجاد می‌شود که سرمایه ها در کنار ایده‌ها و طرح‌ها قرار گیرند.
وی تصریح کرد: امروز ابزارهای بازار اوراق بهادار در بازار سرمایه موجب پیشرفت شده است، در گذشته صرفاً سهام شرکت‌ها ارائه می‌شد، اما امروز اوراق مشارکت شرکت‌های بورسی هم ارائه می شوند، هم چنین ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک ایجاد شده و اوراق اجاره هم یکی از ابزارهایی بود که با استقبال روبرو شده است.
مدیر تالار بورس اوراق بهادار اصفهان تاکید کرد: زیر ساخت های مقررات و آیین نامه ها نیز امروز شفاف هستند و خوشبختانه در زمینه ناشران، اشخاص دارای اطلاعات نیز نظارت های خوبی وجود دارد و تخلفات زیر ذربین هستند.
شیرازی با بیان این که تاکنون 44 شهر ایران دارای تالای بورس یا دفاتر کارگذاری دارند، گفت: یک پوشش کامل در کل کشور وجود دارد. بورس اوراق بهادار اصفهان در سال 1382 با 18 شرکت شروع کرد. امروز به 69 شرکت کارگزار رسیده که در 136 شعبه معاملاتی در کل استان معاملات انجام می شود.
وی افزود: بورس اصفهان طی 14 سال فعالیت 106 هزار سهامدار جدید به اوراق بهادار کشور معرفی کرده است. اصفهان سالی هفت هزار و 577 سهامدار معرفی کرده است. از 510 شرکت دارای سهام در بورس 51 شرکت متعلق به اصفهان است که 10 درصد ارزش بورس و فرابورس را تشکیل می دهد. 
مدیر تالار بورس اوراق بهادار اصفهان تصریح کرد: طی 9 ماهه ابتدای سال جاری دوهزار و 530 میلیارد تومان ارزش مبادلاتی بورس اصفهان بوده که هر روز 13 میلیارد و 300 میلیون تومان مبادله داشته ایم، این میزان به معنی مبادله 366 هزار مرتبه در 9 ماه است که به صورت روزانه 1928 مرتبه می شود. 
شیرازی اظهار کرد: امروز بورس از کم رونقی خارج شده، طی 9 ماه ابتدایی ارزش و حجم معاملات نیز این خروج را نشان داده است. مردم به تدریج به بورس اقبال بیشتری نشان می‌دهند. هر چند به دلیل وابستگی بورس به اتفاقات اقتصادی کشور بی شک بورس نمی تواند خلاف جریان اقتصادی کشور حرکت کند. 
وی گفت: به دلیل اینکه بورس اوراق بهادار ایران با بورس های جهانی ارتباط خاصی ندارد، سقوط و صعود بورس های جهان بر بورس اوراق بهادار تهران اثر نمی‌گذارد، اما به دلیل اینکه برخی از فلزات در بورس به معاملات جهانی وابسته هستند به طور غیرمستقیم می‌توانند بر بورس موثر باشند.
مدیر تالار بورس اوراق بهادار اصفهان افزود: صندوق های مشترک سرمایه گذاری در تهران مستقر هستند، اما این بدان معنی نیست که همه سرمایه گذاری در تهران متمرکز شود، هرچند یک شرکت در اصفهان مجوز صندوق مشترک سرمایه گذاری را دریافت کرده و فعالیتش را آغاز خواهد کرد.
شیرازی یادآور شد: سرمایه و پول های جاری مردم بیشتر به سمت بازارهایی سوق پیدا می کنند که بازدهی بیشتری داشته باشند. با سیاست های پولی و مالی که دولت پیش گرفته است و سودهای بانکی را کاهش داده؛ طبیعی است که منابع مالی امروز به دنبال فرصت‌های بازدهی بالا باشند برای همین سعی می کنند به سمت دلالی دلار و سکه حرکت کنند.
وی خاطرنشان کرد: آموزش مردم و سرمایه‌گذاران، ایجاد زمینه‌های لازم برای رشد نهادهای مالی استان و شرکت های تامین سرمایه گذاری و ارتباط بیشتر با بنگاه‌های اقتصادی برای تقویت حضور آنها در بورس برنامه‌هایی است که باید بورس اوراق بهادار اصفهان آنها را در آینده انجام دهد.
کد خبرنگار:13023
1445953973591_telisna3.jpg
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/20632/10-درصد-ارزش-بورس-و-فرابورس-در-اصفهان-است
بستن   چاپ