پیام سپاهان
ایمن سازی غیرکارشناسی صفه حوادث را افزایش می‌دهد
شنبه 21 بهمن 1396 - 11:09:46 AM
ایسنا
سپاهان انلاین- عباس محمدی اظهار کرد: شهرداری‌ها با توجیه اینکه قصد ایجاد خدمات عمومی دارند، باقی مانده‌های عناصر طبیعی اطراف کلان شهرها را نابود می‌کنند.شهرداری‌هاکاری که شهرداری تهران در کوهپایه‌های شمال تهران یا در چیتگر و لویزان انجام داده است و به مناطق بکر طبیعی یا جنگل کاری‌های مصنوعی با ساخت و سازهای غلط دست اندازی کرده است را تکرار می‌کنند.

وی ادامه داد: توجیه اولیه این است که می‌خواهند برای مردم اماکن تفریحی ایجاد کنند. با این شیوه این مناطق به مالکیت شهرداری در می‌آید. اقدامات شهرداری تهران برای شهرهای دیگر از جمله اصفهان الگو قرار گرفته و شهرداری اصفهان نیز به مناطق طبیعی اطراف اصفهان از جمله کوه صفه دست اندازی کرده است. کوه صفه به صورت طبیعی تفرجگاه مردم بوده است و علاوه بر آن، ارزش‌های تاریخی ویژه‌ای هم داشته است.

مدیر انجمن دیده بان کوهستان با بیان این که شهرداری اصفهان در سالیان دراز اقدام به درختکاری افراطی در صفه کرده است، گفت: این اقدام خود آغاز مداخلات بیش از حد شهرداری اصفهان در این زیست بوم طبیعی است. در پرتو این درختکاری‌ها آرام آرام در گوشه و کنار این کوه رستوران‌هایی نیز ساخته و در پی آن هتل جدیدی تعریف شد و در ادامه شهربازی، تله کابین، سرویس بهداشتی و نماز خانه با معماری نامتجانس اضافه شد.

محمدی افزود: امروز شاهد این هستیم که کوه صفه روز به روز از طبیعت دور شده و به یک فضای شهری تبدیل می‌شود. صاحب نظران فضاهای طبیعی موجود در اطراف شهرها را حق به شهر می‌دانند که متعلق به همه مردم است. اما با این اقدامات در مالکیت گروهی خاص در می آید. در صفه اصفهان قدری موضوع به خاطر وجود تله کابین پیچیده شد. مالکین تله کابین خود را مالک تمام مسیر تله کابین می‌دانند و توجهی به سیمای فرهنگی و طبیعی این مکان ندارند.

وی ادامه داد: در صفه به قلعه شاه‌دژ تجاوز بسیار آشکار و زشتی شد و پایه خط دو تله کابین در کنار باقی مانده‌های این میراث تاریخی قرار گرفته است. شهرداری‌ها در سه دهه گذشته با الگو گرفتن از تهران با زیرکی خاصی به عنوان حق مردم، حق حقیقی مردم را زیر پا گذاشتند. این کوه در اختیار علاقه مندان به کوه نوردی و ورزشکاران بود و گاهی اتفاقاتی نیز همان طور که در هر ورزشی امکان دارد در آن رخ می‌داد. در تمام تاریخ کوه صفه، تا آنجایی که به یاد دارم تا پیش از اینکه شهرداری اصفهان اقداماتی را در آن آغاز کند کمتر از تعداد انگشت‌های یک دست در آن اتفاقاتی رخ داده بود که علت آن نیز بی احتیاطی خود آن افراد بود.

مدیر انجمن دیده بان کوهستان افزود: آمار حوادث کوهنوردی در سال‌های اخیر که شهرداری اصفهان در آن مداخلات جدیدی کرده افزایش یافته است. زمانی که شهرداری اصفهان این کوه را به سیم بکسل و پله تجهیز می‌کند تعداد زیادی شهروند را به این مسیر جذب می‌کند که اطلاعات و مهارت‌های کافی درباره کوهنوردی ندارند. این اقدام چیزی شبیه به این است که یک خودرو را در اختیار کسی قرار دهید که رانندگی بلد نیست.

محمدی با بیان این که این مساله باعث شده حوادث رخ داده در کوه صفه در سال‌های اخیر افزایش پیدا کند، گفت: شبیه به همین اتفاق در کوه‌های تهران نیز رخ می‌دهد. شهرداری باید با نگاه تخصصی‌تری به مداخله در مناطق کوهستانی توجه کند. با تجهیزات مسیر ساده شده است و عده‌ای به آن جذب می‌شوند که تجهیزات، لباس، کفش و مهارت مناسب ندارند. ضمن اینکه اقدامات انجام شده در کوه صفه اصفهان توسط کارشناسان کوهنوردی انجام نشده است و همان تجهیزات قرار گرفته در کوه نیز استانداردهای لازم را ندارند.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/20661/ایمن-سازی-غیرکارشناسی-صفه-حوادث-را-افزایش-می‌دهد
بستن   چاپ