پیام سپاهان
رییس ایکوم ایران:
معرفی هویت فرهنگی زمینه ساز موفقیت در اقتصاد است
شنبه 21 بهمن 1396 - 1:55:58 PM
ایسنا - علمی و آموزشی
سپاهان نیوز - رییس ایکوم ایران گفت: حرکت به سوی ارزش‌های تاریخی و درک و معرفی هویت فرهنگی زمینه ساز موفقیت در صنعت و اقتصاد است.
به گزارش خبرنگار ایسنا_ منطقه اصفهان، سید احمد محیط طباطبایی در نخستین نمایشگاه دارو و صنایع وابسته در اصفهان اظهار کرد: فرهنگ، زیر بنای هر فعالیتی حتی در حوزه اقتصاد را تشکیل می‌دهد. فرهنگی که افراد را برای رفع مشکل خود به داروخانه و عطاری می‌کشاند.
وی افزود: فرهنگ تاریخی، سابقه بسیار طولانی در عرصه داروسازی و غذای سرزمینی ما ریشه دوانده و تا امروز نیز استقرار پیدا کرده است. مساله درمان و پزشک، همان حکیم گذشته که دارو نیز تهیه می کرد و بعدها از هم تفکیک شد، بخشی از خانواده و مورد اعتماد مردم به شمار می رفت.
رییس ایکوم ایران ادامه داد: در زمان انقلاب نیز نقش اطبا در اعتماد مردم باعث می شد که در مجالس، اطبا منتخب مردم قرار می گرفتند، زیرا اطبا و داروسازان مانند امروز با بیماری و دارو روبرو نبودند، بلکه با مردم و بیمار مواجه بودند.
محیط طباطبایی تصریح کرد: گروه های فرهنگی خاص و مختلف در حوزه پزشکی و داروسازی در شکل گیری اصفهان به عنوان شهر تاریخی و قدیمی در قبل و بعد از اسلام دخالت داشتند. به همین علت این شهر به یکی از مراکز مهم پزشکی و داروسازی تبدیل شد و پزشکی در قرن پنجم و ششم فضیلت و اهمیت بالایی به این شهر بخشید و آن را از دیگر مناطق متمایز کرد و این روند تا دوران معاصر نیز ادامه دارد.
وی ادامه داد: برگزاری همایش طلای سبز به همراه اصفهان فارما یک بار دیگر نقش عمده و موثر استان اصفهان را در تاریخ بهداشت و دارو در عصر سلجوقیان و دیگر عصرها به عنوان پایتخت پزشکی کشور یادآور می شود.
رییس ایکوم ایران افزود: به علت تنوع اقلیمی و فرهنگی و برخورداری از ظرفیت گیاهی و نباتی خاص، ایران به مهم ترین سرزمین گیاهان دارویی تبدیل شده است و سازمان میراث فرهنگی این گیاهان دارویی با ارزش و بنیانگذار طب سنتی تاریخی را در فهرست میراث معنوی به ثبت رساند و این سازمان در پی ثبت آن در میراث بشری است تا سهم مهم ایران در اقلیم و تهیه گیاهان دارویی به عنوان روش بشری در جهان مورد احترام باشد.
محیط طباطبایی افزود: با در نظرگرفتن پزشکی و داروسازی اصفهان به عنوان پدیده فرهنگی از امکان ثبت بیشتری در فهرست بشری یونسکو برخوردار می شویم.
وی تصریح کرد: در گذشته داروسازی و داروساز به عنوان پدیده فنی، تجربه کشاورزی و گیاهی مطرح نبود، بلکه عطار با مفاهیم فرهنگی و هویتی ایران روبرو بود و عطار در ایران نسبت به دیگر نقاط جهان به عنوان مهم ترین عارف، صوفی، شاعر و هدایت گر فرهنگی و معلم اخلاق آن جامعه از منزلت اجتماعی و فرهنگی برخوردار بود.
محیط طباطبایی ادامه داد: حرکت به سوی ارزش های تاریخی و درک و معرفی هویت فرهنگی، زمینه ساز موفقیت در صنعت و اقتصاد و جنبه های دیگر است و امیدواریم از آن منزلت و پشتوانه تاریخی و فرهنگی قرن های گذشته کشور و استان اصفهان برخوردار باشیم و شاهد موفقیت در تولید محصولات ایرانی با جلب رضایت و اعتماد اجتماعی و فکری در سرزمین خود باشیم.
1445953973591_telisna3.jpg
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/20681/معرفی-هویت-فرهنگی-زمینه-ساز-موفقیت-در-اقتصاد-است
بستن   چاپ