پیام سپاهان
برگزاری وبینار تخصصی در دانشگاه اصفهان
شنبه 21 بهمن 1396 - 1:56:06 PM
ایسنا - علمی و آموزشی
سپاهان نیوز - دانشگاه اصفهان سومین و چهارمین وبینار تخصصی ترجمه‌پژوهی را با سخنرانی پروفسور مونا بِیکر برگزار می‌کند.
به گزارش خبرنگار ایسنا_منطقه اصفهان، گروه زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه اصفهان قصد دارد سومین و چهارمین رویداد از مجموعه وبینارهای تخصصی ترجمه‌پژوهی را به ترتیب در روزهای یكم و هشتم اسفند ماه برگزار کند. این رویدادها با سخنرانی پروفسور مونا بِیکر همراه خواهد بود.
موضوع سخنرانی اول «روایت، گفتمان و تعامل میان شخص و جامعه» است. در این نشست بخشی از مهم‌ترین تفاوت‌های میان مفهوم روایت، آن گونه که در رویکرد اجتماعی-روایی ترجمه‌پژوهی مکتوب و شفاهی تعریف و بکارگرفته می‌شود و مفهوم گفتمان که در تحلیل انتقادی گفتمان رایج است، به بحث گذاشته می‌شود. پروفسور بیکر استدلال خواهد کرد که روایت در هر تعریفی که گنجانده شود، همواره به دلیل توجه به جزئیات زندگی روزمره برتری خواهد داشت. همین عنایت به شخص موجب شود تا روایت برای پژوهشگران علاقمند به بررسی مسائل قدرت و مقاومت در ترجمه جذاب باشد.
موضوع سخنرانی دوم «ترجمه‌پژوهی پیکره‌محور: گذشته و اکنون» است. ترجمه‌پژوهی پیکره محور در اواسط دهه 90 میلادی پا به عرصه گذاشت و با آغاز قرن اخیر با افزایش چشمگیری روبرو شد. با گسترش این حوزه، پژوهش‌ها به سمت بررسی سیر تکاملی و تقابلی مفاهیم کلیدی در اندیشه‌های سیاسی و علمی دوره‌های مختلف تاریخی که اغلب و نه منحصراً مدیون رهیافت ترجمه است، معطوف شده است.
این نشست با مروری بر ترجمه‌پژوهی پیکره‌محور، به تبیین برخی از روش‌شناسی‌های استخراج اطلاعات از پیکره‌های الکترونیکی خواهد پرداخت و مثال‌هایی از «پیکره انگلیسی ترجمه» و «پیکره تبارشناسی دانش» که هم ‌اکنون در دانشگاه منچستر درحال توسعه هستند، ارائه خواهد شد.
به گزارش ایسنا؛ مونا بِیکر استاد بازنشسته ترجمه‌پژوهی مرکز مطالعات ترجمه و میان‌فرهنگی دانشگاه منچستر و رئیس مرکز مطالعات ترجمه و میان‌فرهنگی بیکر در دانشگاه شیائو تانگ شانگهای است. او سردبیر و مؤسس مجله مترجم (انتشارات سنت جروم 2013-1995)، رئیس هیئت تحریریه انتشارات سنت جروم (2013-1995) و مؤسس و نایب رئیس مجمع بین المللی ترجمه‌پژوهی مکتوب و شفاهی (2015-2004) است. مقالات او در نشریات معتبر بین‌المللی نظیر پژوهش‌های جنبش‌های اجتماعی، پژوهش‌های انتقادی تروریسم، مترجم و «تارگت» به چاپ رسیده‌ است. بیکر مطالب خود را درباره ترجمه، رسانه‌های شهروندی، و فلسطین در تارنمای شخصی خود به نشانی www.monabaker.org منتشر می کند.
کد خبرنگار: 13017
1445953973591_telisna3.jpg
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/20685/برگزاری-وبینار-تخصصی-در-دانشگاه-اصفهان
بستن   چاپ