پیام سپاهان
یک مربی کوهنوردی:
کوه صفه خانوادگی نیست
دوشنبه 23 بهمن 1396 - 11:29:39 AM
ایسنا - اجتماعی
سپاهان نیوز - مربی رسمی فدراسیون کوهنوردی با بیان این که کوه صفه یک کوه خانوادگی محسوب نمی‌شود و در دسته کوه‌های فنی قرار دارد، گفت: با چند میله که به خوبی هم در زمین محکم نشده‌اند و چند متر طنابی که حتی طناب مناسب کوه نوردی نیست، نمی‌توان صعود یک کوه فنی را برای افراد آماتور و خانواده‌ها ایمن سازی کرد.
مسعود پورمیدانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا_ منطقه اصفهان، اظهار کرد: هر مساله‌ای را باید به متخصص آن محول کرد. متاسفانه شهرداری اصفهان در همه زمینه‌ها بدون استفاده از نیروی متخصص دخالت می‌کند. در خصوص صفه به غیر از شهرداری هیچ ارگان و سازمان دیگری اظهار نظر و سلیقه نکرده است و شهرداری به تنهایی بدون وجود نظارت فنی این کوه را با استانداردهای خود ساخته که مورد تایید هیچ سازمانی نیست.
وی ادامه داد: هدف نهایی شهرداری از پروژه‌هایی با عنوان ایمن سازی صفه، رساندن جمعیت به بالای کوه است تا با تعریف کاربری‌هایی هم چون رستوران و کافی شاپ به در آمدزایی برسد. شهرداری با قرار دادن چند میله و مقداری طناب کوه صفه را ایمن کرده است، در حالی که این شیوه ایمن سازی صحیح و ایمن نیست. شهرداری اصفهان در حالی برخی از مسیرها را ایمن سازی کرده است که به موارد حاشیه‌ای از جمله سقوط سنگ ریزه‌ها بر سر افراد پایین مسیر توجهی نکرده است.
این مربی رسمی فدراسیون کوهنوردی افزود: حوادث بسیاری در کوه صفه اتفاق می‌افتد، اما از آن‌جایی که به فوت منجر نمی‌شود رسانه‌ها و حتی خود شهرداری از آن‌ها خبر ندارد. کوه صفه در دسته کوه‌های فنی واقع می‌شود و یک کوه خانوادگی نیست که هر کس بتواند با هر لباسی و بدون تجهیزات و آموزش از آن صعود کند. در کلاس‌های آموزش کوهنوردی برای کوهنوردان شرح داده می‌شود که افراد ناشی در کوه صفه هم برای خود و هم برای دیگران خطر آفرینی می‌کنند.
پورمیدانی گفت: حتی اگر لازم باشد شهرداری باید مسیرهایی که به اصطلاح ایمن سازی کرده است را به حالت قبل بازگرداند. آنچه با ایمن سازی مسیرها رخ می‌دهد این است که تعداد افراد بیشتری به ارتفاعات کوه جذب می‌شوند و از آن‌جایی که تخصص لازم را ندارند بعد از اتمام بخش‌های ایمن شده یا مسیر را گم می‌کنند و یا به خاطر ماجراجویی به قسمت‌های خطرناک کوه می‌روند و همین مساله آمار حوادث را افزایش می‌دهد.
وی با بیان اینکه در تمام شهر، فضاهای بسیاری برای ایجاد محیط‌های شهری وجود دارد، گفت: از شهرداری انتظار می‌رود در کوه صفه که یک محیطی طبیعی محسوب می‌شود مداخله کمتری انجام دهد. اقدامات شهرداری اصفهان در کوه صفه نه از دید کارشناسان میراث و نه از زاویه دوست داران محیط زیست قابل قبول نیست. حتی گونه‌های درختی که در کوه صفه کاشته شده است مناسب اقلیم اصفهان نیست. قدمت قلعه شاه دژ از قدمت قلعه الموت قزوین بیشتر است، اما متاسفانه مدیران شهرداری اهمیتی برای آن قائل نیستند. 
کد خبرنگار: 13051
1445953973591_telisna3.jpg
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/20798/کوه-صفه-خانوادگی-نیست
بستن   چاپ