پیام سپاهان
ورزش و تغذیه سالم تنها راهکار کاهش ریسک ابتلا به سرطان
دوشنبه 23 بهمن 1396 - 11:53:39 AM
ایسنا
سپاهان نیوز - یک پژوهشگر علم ژنتیک با بیان اینکه ورزش و تغذیه سالم تنها راهکار فعلی کاهش ریسک ابتلا به انواع سرطان است، گفت: محیط و وراثت دو عامل اصلی ابتلا به سرطان است، اما هیچ کدام به تنهایی نمی‌تواند موجب ابتلای فرد به این بیماری باشد.
حبیب‌الله مروارید  اظهار کرد: ممکن است فردی به خاطر وراثت ریسک ابتلا به سرطان بالایی داشته باشد و با وجود این که در والدین و خانواده ژن حامل این بیماری موجود است با زندگی سالم و دوری از محرک‌های این بیماری هرگز به آن مبتلا نشود.
وی ادامه داد: معمولا فرزندان بیماران سرطانی بسیار نگران ابتلای خودشان به این بیماری هستند و همواره در خصوص این مساله سوالاتی می‌پرسند که آیا ممکن است آنها نیز در آینده به سرطان مشابهی مبتلا شوند. گرچه ارائه پاسخی دقیق و روشن به این افراد ممکن نیست، اما باید پذیرفت که ریسک ابتلای آن‌ها نسبت به کسانی که در خانواده سابقه این بیماری وجود نداشته بیشتر است.
این فوق تخصص سرطان شناسی افزود: ورزش مستمر، تغذیه سالم، استفاده از ریزمغذی‌ها، دوری از دخانیات، عدم استفاده از مشروبات الکلی، دوری از استرس و دیگر اقداماتی که ریسک ابتلا را کاهش می‌دهد در این افراد اهمیت بیشتری دارد. اما ممکن است فردی با وجود رعایت نکردن همه این موارد باز هم هرگز در طول زندگی با این بیماری مواجه نشود.
مروارید گفت: چندی پیش در شبکه‌های اجتماعی مطلبی منتشر شد که عنوان می‌کرد ابتلا به سرطان ناشی از کمبود یک ویتامین ساده است و درمان آن نیز سال‌ها پیش کشف شده است، اما مافیای دارو و پزشکی مانع از انتقال این اطلاعات به بدنه جامعه می‌شود. پژوهش قابل استنداد و کاملی درباره این موضوع انجام نشده است و این اظهارات جنبه علمی ندارد. پزشکان و پژوهشگران در همه جای دنیا به دنبال کشف درمان این بیماری هستند و اگر چنین کشفی اتفاق بیفتد هرگز آن پزشک نمی‌تواند با کتمان این خبر از ثبت نام خود در تاریخ بگذرد.
وی با بیان این که سرطان در دسته بیماری‌های غیر واگیر طبقه بندی می‌شود، گفت: بیماری‌های غیر واگیر بسیاری در سال‌های اخیر به خصوص بعد از انقلاب صنعتی در دنیا رو به افزایش است که سرطان یکی از آن‌ها است. دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی، فشار خون، سکته مغزی، بیماری‌های روان‌تنی و بیماری‌های عصبی از این دسته هستند. به هر حال آنچه روشن است این است که تغییر در شیوه زندگی انسان مسبب این بیماری‌ها است.
این پژوهشگر علم ژنتیک گفت: داروینیست ها بر این باور هستند که سرطان و دیگر بیماری‌های غیر واگیر تلاش طبیعت برای حذف ژن‌های ناسازگار با تغییرات شیوه زیست زندگی انسان است. این گروه که عقایدشان چندان هم دور از ذهن نیست معتقد هستند ژن انسان که در طی میلیاردها سال تکامل به این نقطه رسیده است نمی‌تواند حامل اختلالات فاحشی همچون سرطان باشد.
مروارید ادامه می‌دهد: بنابراین برخی معتقد هستند اگر تغییرات جدیدی در شیوه زیست انسان صورت نگیرد بیماری سرطان و دیگر بیماری‌های غیر واگیر تا چند قرن آینده رو به کاهش خواهند گذاشت که باز هم باید تاکید کنم این مباحث تنها خیال پردازی‌ها و نظریه پردازی‌های پزشکان است و جنبه علمی دقیقی ندارد.
وی با بیان این که نباید ترس از بیماری به شکلی بیمارگونه در زندگی افراد، به خصوص کسانی که سابقه بیماری در خانواده دارند در فرایند زندگی آن‌ها اختلال ایجاد کند، گفت: به هرحال علم امروز در مباحث بهداشت و سلامت به سمت خود مراقبتی و پیشگیری می‌رود. همه افراد جامعه باید به سالم‌ترین شکل ممکن زندگی کنند و در کنار آن سلامت زیست محیطی و کنترل آلاینده‌ها را نیز از مدیران طلب کرده و خود نیز به تحقق آن کمک کنند.
 


http://www.sepahannews.ir/fa/News/20804/ورزش-و-تغذیه-سالم-تنها-راهکار-کاهش-ریسک-ابتلا-به-سرطان
بستن   چاپ