پیام سپاهان
بختیار: اقدامات وزیر راه در جهت تضعیف نظام مهندسی است/آخوندی به وظایف اصلی خود بپردازد
سه شنبه 24 بهمن 1396 - 8:52:22 AM
ایسنا - سیاسی
سپاهان نیوز - نماینده مردم گلپایگان در مجلس شورای اسلامی، گفت: هرچه نظام مهندسی تقویت شود در کوتاه مدت و بلند مدت شاهد ارتقا ساختمان‌ها خواهیم بود و هرچه درصدد تضعیف نظام‌مهندسی حرکت کنیم آثار مخرب آن را شاهد خواهیم بود.
علی بختیار در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا منطقه اصفهان در خصوص اظهار نظرها و دستورالعمل های اخیر وزیر راه و شهرسازی پیرامون مسائل داخلی نظام مهندسی ساختمان، اظهار کرد: گروه‌های تخصصی روی آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های نظام مهندسی کار می‌کنند و این نظاما‌ت از نظام پزشکی و مهندسی گرفته تا کشاورزی و پرستاری خود باید موارد فنی را مورد بررسی قرار دهند.
وی با تأکید بر اینکه باید نظامات در کشور تقویت شود، افزود: به نظر می‌رسد اقدامات وزیر راه و شهرسازی در جهت تضعیف نظاماتی است که سال‌های متوالی در حال کار و فعالیت هستند و با تجربه شده‌اند.
نماینده مردم گلپایگان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید نظام مهندسی به گونه‌ای تقویت شود تا ساختمان‌های مسکونی و اداری به طور صحیح و درست مورد نظارت قرار بگیرند و مسئولیت و پاسخگویی متوجه مهندسان ساختمان باشد.
بختیار اضافه کرد: اینکه دولت و وزیر در این‌گونه مسایل دخالت کنند، امر پسندیده‌ای نیست. پسندیده نیست که مقام وزارت در کار نظام مهندسی دخالت کند.
وی پیرامون یکی از دستورالعمل‌های تازه ابلاغ شده که طبق آن کارمندان دولت نمی‌توانند دارای پروانه نظام مهندسی باشند، خاطرنشان کرد: این موضوع تعارض منافع نیست. فرد در سیستم دولتی کار خود را انجام می‌دهد، اما چون یک مهندس است و مهندسی حرفه اوست، اگر کار مهندسی انجام ندهد چه کاری را انجام دهد؟
این عضو کمیسیون انرژی مجلس، اضافه کرد: این موضوع مثل این است که اگر کسی پروانه نظام پزشکی داشته باشد و در یکی از بیمارستان‌های دولتی فعالیت کند، دیگر نباید جای دیگری کار پزشکی انجام دهد؛ اما این فرد اصل حرفه‌اش پزشکی است و نمی‌توان به یک پزشک گفت که کار پزشکی انجام ندهد.
بختیار افزود: از طرفی تأکید بر روی فرهنگ کار و تلاش می‌کنیم به این معنی که باید جامعه را به‌گونه‌ای تربیت کنیم که هر فرد در روز 10 تا 12 ساعت کار کند.
وی خاطرنشان کرد: در این دستورالعمل که فرد دارای کار دولتی نمی‌تواند پروانه نظام‌مهندسی داشته باشد یک نکته عجیب وجود دارد و آن اینکه فردی که در شرکت ملی گاز کار می‌کند نمی‌تواند خدمات مهندسی ارائه دهد، اما فردی که در شرکت ملی نفت و شرکت ملی پالایش و پخش و شرکت صنایع پتروشیمی استخدام دولت است می‌تواند خدمات مهندسی را ارائه دهد. از این قضیه متعجب شدم، اگر بنا را بر این بگذاریم که افراد استخدام دولت نمی‌توانند خدمات مهندسی را ارائه دهند پس چرا بین کارهای دولتی تفاوت قائل شده اند.
نماینده مردم گلپایگان در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: این‌ها مواردی است که کاملاً غیرقابل دفاع و دخالت بی‌جای دولت است که باید از آن جلوگیری شود و ما هم در مجلس شورای اسلامی از آن جلوگیری خواهیم کرد. در این رابطه با رییس کمیسیون عمران مجلس نیز صحبت کرده‌ام.
بختیار با بیان اینکه این نوع اقدامات کاملاً خلاف قانون است و به هیچ وجه تعارض منافع مطرح نیست، اضافه کرد: تعارض منافع جایی مطرح می‌شود که فرد هم‌ پیمانکار و هم ناظر باشد، اما زمانی که کسی خدمات مهندسی ارائه می‌دهد و در دستگاه دولتی دیگری فعالیت می‌کند اینجا تعارض منافع وجود ندارد.
وی با غیرمنطقی خواندن اقدامات وزیر راه و شهرسازی، اظهار کرد: به آقای آخوندی توصیه می‌کنم که بیشتر به وظایف اصلی خود بپردازد. با یک بارش برف که در کشور شاهد بودیم تمام سیستم فرودگاهی و جاده‌ای دچار اخلال شد و ایشان اگر به این موضوعات بپردازد خیلی بهتر است تا به اموری بپردازد که نظام مهندسی می‌تواند و سال‌های متوالی آن را انجام دهد.
نماینده مردم گلپایگان در مجلس افزود: ممکن است خدمات مهندسی 2تا 5 درصد قیمت یک ساختمان را افزایش دهد، اما با وجود این خدمات، مردم اطمینان دارند که ساختمان‌ها دچار مشکل نخواهد شد و جان انسان‌ها تضمین می‌شود.
بختیار خاطرنشان کرد: هرچه نظام مهندسی تقویت شود و هرچه بتوان دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌ها و رعایت نکات فنی و تقویت نظارت‌ها را به لحاظ کیفی تأکید کنیم در کوتاه مدت و بلند مدت شاهد ارتقا ساختمان‌ها به لحاظ ساختمان، احیای معماری سنتی و موضوعات دیگر خواهیم بود و هرچه درصدد تضعیف نظام مهندسی حرکت کنیم آثار مخرب آن را شاهد خواهیم بود.
1445953973591_telisna3.jpgکد خبرنگار: 13017
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/20834/بختیار--اقدامات-وزیر-راه-در-جهت-تضعیف-نظام-مهندسی-است-آخوندی-به-وظایف-اصلی-خود-بپردازد
بستن   چاپ