پیام سپاهان
شاه‌دژ در حصر دکل‌ها
سه شنبه 24 بهمن 1396 - 10:00:44 AM
ایسنا
سپاهان نیوز - مدیر عامل شرکت توسعه مجتمع های سیاحتی، فرهنگی و ورزشی سپاهان وابسته به شهرداری اصفهان گفت: گرچه پیش از این به عنوان یک فعال مدنی به حضور تله کابین در صفه معترض بودم، اما حقیقت این است که از هر نقطه از شهر که به صفه نگاه کنید تلکه کابین قابل رویت نیست و آنچه به منظر این مرکز طبیعی- تفریحی آسیب می‌زند دکل‌های اطلاعاتی و مخابراتی است.
  علی معینی  اظهار کرد: خودم را یک فعال مدنی می‌دانم که به لطف خدا مدتی، قدرت تصمیم گیری و اجرا دارم. پیش از قبول این پست سال‌ها برای شاه‌دژ، زاینده رود، محیط زیست و شفافیت، فعالیت‌های مدنی کرده‌ام و حالا خودم را ملزم می‌دانم آن کاری را انجام دهم که همیشه آرزو داشتم مسئولان انجام دهند.
وی با اشاره به ساخت و ساز‌هایی که در صفه و حریم شاه‌دژ انجام شده، ادامه داد: از همه سمن‌ها، فعالان زیست محیطی و میراث دوستان دعوت می‌کنم در آنچه باید برای همه مجموعه‌های تحت مدیریت من اتفاق بیفتد راهنمایی و کمک کنند. اما سمن‌ها نباید فراموش کنند انتقاد به تنهایی نتیجه‌ای در بر ندارد و اگر درباره چیزی منتقد هستند باید پیشنهاداتی قابل اجرا و عملیاتی داشته باشند. 
مدیر عامل شرکت توسعه سپاهان افزود: گرچه پیش از قبول این سمت به عنوان یک فعال مدنی به حضور تله کابین در صفه معترض بودم، اما حقیقت این است که امکان حذف کامل تله کابین با توجه به هزینه‌هایی که از جیب خود مردم انجام شده است وجود ندارد و البته هر آسیبی که خط دو تله کابین می‌توانسته به شاه‌دژ وارد کند دیگر اتفاق افتاده است. از هر نقطه از شهر که به صفه نگاه کنید تلکه کابین قابل رویت نیست و آنچه به منظر این مجموعه طبیعی- تفریحی آسیب می‌زند دکل‌های اطلاعاتی و مخابراتی است.
بهتر بود مطالعات بیشتری انجام می‌شد
معینی با بیان اینکه بهتر بود مطالعات بیشتری از همان ابتدا برای خط دو تله کابین انجام می‌شد، گفت: در حال حاضر پیشنهاد قابل اجرا و ممکنی که برای کوه صفه دارم تجمیع دکل‌های قرار گرفته بر قله و یا انتقال آن‌ها به یک قله عقب‌تر است تا منظر صفه بیشتر احساس شود. امروز شاه‌دژ در حصر دکل‌ها است. حتی حضور این دکل‌ها در دل شاه‌دژ امکان مرمت این بنای تاریخی و ارزشمند را از میراث فرهنگی اصفهان گرفته است.
وی افزود: نه تنها وظیفه سازمانی و قانونی من و دیگر مدیران شهرداری به عنوان یک سازمان عمومی بلکه وظیفه اجتماعی خودم می‌دانم که آن کاری را انجام دهم که عموم مردم با آن موافق باشند. به همین خاطر در روزهای نخست با جمعی از فعالان مدنی و زیست محیطی اصفهان به کوه صفه رفتیم و نقطه نظرات آن‌ها را جویا شدیم. در حقیقت آنچه آن‌ها می‌گویند درست است اما اجرایی نیست. 
ایستگاه تله‌کابین موزه می‌شود
مدیرعامل شرکت توسعه سپاهان با بیان این که نظارت کافی بر روی شاه‌دژ وجود ندارد، گفت: شاه‌دژ به واسطه مکانی که در آن قرار دارد تحت نظارت عمومی و سمن‌ها نیست. آن نگاهی که به سی‌وسه پل اصفهان وجود دارد که یک ترک کوچک را شهروندان به سرعت می‌فهمند برای شاه‌دژ وجود ندارد و شاید رسیدن خط دو تله کابین به نزدیکی شاه‌دژ موجب شود جمعیت بیشتری روزانه آن را ببینند و میراث فرهنگی نیز به فکر مرمت کامل این بنا بیفتد. اگر این قلعه در معرض دید بود هرگز تا این اندازه آسیب نمی‌دید.
معینی ادامه داد: بنابراین گرچه تله کابین چالش‌های زیادی دارد، اما ظرفیت خوبی نیز در آن وجود دارد. شاه‌دژ تاریخی بر فراز آسمان است. اگر امکان این وجود داشته باشد و دیگر مدیران استان نیز همکاری کنند یکی از ایستگاه‌های تله کابین را به موزه تبدیل می‌کنیم تا تاریخ را بر فراز صفه زنده کنیم. فکر می‌کنم انقلاب‌های اجرایی حتی اگر ذره بینی باشند بهتر از حرف‌های انقلابی و غیر قابل اجرا است. 
صفه و ناژوان به انرژی‌های نو تجهیز می شوند
مدیر عامل شرکت توسعه سپاهان گفت: به زودی از انرژی‌های نو برای همه بخش‌های زیر مجموعه شرکت استفاده خواهد شد. نیروگاه‌های خورشیدی کوچکی در ناژوان، صفه و شهربازی رویاها مد نظر قرار گرفته است. شورای اسلامی شهر و شخص شهردار نیز به این مباحث بسیار علاقه مند هستند و مصوبات شورا نیز به اجرای طرح‌های از این دست کمک می‌کند. توسعه پایدار مبحثی است که باید در همه اقدامات مدیران شهر نمود روشن داشته باشد.
معینی ادامه داد: به تله سیژ ناژوان نه تنها به عنوان یک وسیله تفریحی بلکه به عنوان یک حمل و نقل پاک نیز می‌توان نگاه کرد. در صورتی که ناژوان به کوه آتشگاه به وسیله تله سیژ متصل شود می‌تواند نقش یک وسیله حمل و نقل پاک را نیز بازی کند. اقدامات نرم افزاری باید در کنار فعالیت‌های سخت افزاری و ساخت و ساز‌های مختلف وجود داشته باشد.
وی افزود: اقدامات عمرانی و سخت افزاری خوبی در دوره مدیریت‌های قبلی انجام شده است، اما متاسفانه در این مسیر انجام اقدامات نرم افزاری و رویدادهای تفریحی فراموش شده است. در همین مدت کوتاه با برگزاری برنامه‌های تفریحی کوچکی که در دستور کار قرار دادیم متوجه شدیم جامعه تشنه رویدادهای مفرح و شاد است. امروز جوانان به دنبال جایی برای شاد بودن هستند اما کمتر محلی برای آن‌ها وجود دارد.
در مناسب سازی مجموعه برای معلولین مصمم‌ام
مدیر عامل شرکت توسعه سپاهان با اشاره به حقوق معلولین و شهروندان ویلچرنشین گفت: متاسفانه بخشی از شهروندان را که بسیاری از آنان جانبازان هشت سال دفاع مقدس هستند را فراموش کرده‌ایم. کسانی که باید قدم‌هایشان بر روی چشم مدیران باشد از یاد رفته اند. در دوره گذشته گروهی از این قشر با تله کابین به صفه رفتند، وقتی همکاران از شور و شعف آن‌ها تعریف می‌کنند برای مناسب سازی همه مجموعه‌ها مصمم می‌شوم. توسعه پایداری که از آن حرف می‌زنیم به مسائل زیست محیطی محدود نمی شود و در مباحث اجتماعی نیز باید مد نظر باشد. توجه به همه اقشار و گروه‌ها بخشی جدایی ناپذیر از توسعه است. 
جشنواره عکس جان شاردن
وی با اشاره به اهمیت تولید رویداد در مجموعه‌های تفریحی گفت: هفته آینده جشنواره‌ای برای صفه برگزار خواهد شد که به احتمال بسیار آن را به نام گردشگری و سفرنامه نویس بزرگ جان شاردن نامگذاری می‌کنیم. در این جشنواره عکاسان حرفه‌ای تا عکاسان آماتور با دوربین‌های موبایل می‌توانند تصاویر خود را درباره صفه برای دبیرخانه ارسال کنند.
 





http://www.sepahannews.ir/fa/News/20836/شاه‌دژ-در-حصر-دکل‌ها
بستن   چاپ