پیام سپاهان
روشن:
حذف یا کاهش بوجه فرهنگی، مخالف شعارهای شورای پنجم است
چهارشنبه 25 بهمن 1396 - 11:48:11 AM
ایسنا
سپاهان نیوز - رییس کمیسیون فرهنگی، اجماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: حذف یا کم کردن از بودجه فرهنگی،‌اجتماعی با شعار شورای پنجم و شهرداری درباره‌ تقویت و ترویج حقوق شهروندی, تقویت سمن ها, افزایش سرانه مطالعه شهروندان و...تناقض دارد.
فریده روشن اظهار کرد: کمیسیون فرهنگی- اجتماعی- ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان در دوره پنجم، برای رسیدن به یک نقشه راه درست و منطقی و تدوین برنامه چهار ساله خود، در قالب جلسات کارشناسی با اعضاء کمیسیون و همچنین دیدار و گفتگوی اعضاء با نخبگان و کنشگران و کارشناسان حوزه فرهنگ- اجتماعی- ورزشی، به بررسی و آسیب شناسی حوزه فرهنگی، اجتماعی شهر اصفهان و نقش مدیریت شهری در زمینه ارائه خدمات در این حوزه و همچنین داشته ها و ظرفیتهای سخت افزاری و نرم افزاری مجموعه شهرداری پرداختند. 
وی افزود: تبدیل چهارباغ عباسی به محور فرهنگی ـ هنری شهر، تقویت آموزشگاه ها و مراکز فرهنگی و هنری خصوصی با رویکرد نخبه پروری، حمایت از سازمانهای مردم نهاد، بالا بردن سرانه فضای ورزشی و تفریحی، طراحی، اصلاح و اجرای چند رخداد جهانی در اصفهان (همچون جشنواره فیلم کودک و نوجوان) و بهبود و ارتقای اقتصاد فرهنگ و هنر در اصفهان از جمله اولویت های اساسی فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهر اصفهان هستند.
رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: حمایت کارآفرینان جوان و توسعه فرهنگ کارآفرینی، کمک به تقویت باشگاههای ورزشی ، اصلاح روند پروژه های عمرانی فرهنگی ـ ورزشی (طراحی و ساخت پروژه شاخص فرهنگی)، بهبود فرهنگی مناطق محروم بر اساس ظرفیتهای هر منطقه، توانمندسازی اقشار آسیب پذیر (آموزش، میکروفاینانس، ارتباط با بازار کار، ...) از جمله اقدامات و اولویت های کاری کمیسیون فرهنگی در سال 97 است. 
روشن تصریح کرد: مصوبات اخیر شورای شهر اصفهان در بودجه 97 و اختصاص ردیف بودجه برای برند شهری اصفهان، محور گردشگری چهارباغ، گورت، رهنان، بازاریابی گردشگری، توسعه سینما همایون و اندیشه با توجه به ایجاد یك پلاتو مناسب، توجه به بودجه ورزشی در مناطق ، اختصاص بودجه ای جداگانه برای جشنواره فیلم کودک، اختصاص بودجه مستقل برای پیاده سازی و برنامه های فرهنگی و هنری چهارباغ، بودجه اختصاصی برای توسعه زیرساخت صنایع خلاق و ...اقدامی شایسته و انقلابی در توسعه گردشگری اصفهان و نگاهی جدید به توسعه پایدار تلقی می شود. همچنین اختصاص ردیف بودجه جهت احداث مرکز آموزش و توانمند‌سازی شهروندان آسیب‌دیده اجتماعی از جمله اقداماتی است که مدنظر قرار گرفته است. 
وی تاکید کرد: در برخی موارد تلاش برای کاهش هزینه های مدیریت شهری منجر شده تا برخی مدیران به فکر کاهش میزان بودجه فرهنگی و حذف برخی ردیف های بودجه فرهنگی اجتماعی یا کاستن از این بودجه بیافتند.
رییس کمیسیون فرهنگی، اجماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: حذف یا کم کردن از بودجه فرهنگی،‌ اجتماعی با شعار شورای پنجم و شهرداری درباره‌ تقویت و ترویج حقوق شهروندی, تقویت سمن ها, افزایش سرانه مطالعه شهروندان و...تناقض دارد. دقت کنیم که با حذف ردیف‌های بودجه‌ فرهنگی‌اجتماعی، صورت مساله را پاک نکنیم.
روشن اظهار کرد: در حال حاضر بودجه برنامه ای سازمان فرهنگی,اجتماعی, ورزشی مجموعا و با توجه به ادغام سازمان ورزش در سازمان فرهنگی تفریحی, تقریبا به یک چهارم کاهش یافته است. این در حالی است که حوزه های هنری ما با بدهی بالایی مواجه هستند و تا زمانی که این بدهی ها پرداخت نشود امکان برپایی و انجام برنامه های هنری نخواهد بود.
وی ادامه داد: با توجه به آنکه در این سازمان با تعدد و تکثر نیرو مواجه هستیم و نسبت به بخش های دیگر شهرداری با تورم پرسنل (972نفر نیرو) بیشتری مواجه است. هزینه های جاری سازمان بیش از هزینه های دیگر بوده و این امر از دیگر مشکلات بخش فرهنگ است كه البته بایستی این معضل را به هر نحو كه ممكن است باید ساماندهی و مدیریت هزینه كرد.
رییس کمیسیون فرهنگی، اجماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: ناگفته نماند كه در حوزه عمرانی فرهنگی متاسفانه از ظرفیت موجود به نحو احسن و مناسب بهره برداری نشده است. به عنوان مثال برنامه مدون و پویایی برای بعضی از فرهنگسراها از قبل وجود نداشته و لذا بایستی معاونت فرهنگی در اولویت كارهای خود این موضوع را قرار دهد، ولی در بحث عمرانی آن تا زمانی كه از ظرفیت موجود به نحو احسن بهره برداری نشود نیازی به ساخت مجدد فرهنگ سرا نداریم.
روشن یادآور شد: در این مدت توانستیم بودجه مناسبی را در این شرایط بد اقتصادی به اولویت های فرهنگی و گردشگری اختصاص دهیم و می توان گفت كه با توجه به اولویت های كمیسیون فرهنگی اجتماعی ورزشی سعی بر این شد كه بودجه به سرعت بسته شود كه اگر برنامه ریزی مناسبی جهت اجرا داشته باشیم و بودجه فرهنگی به صورت صد درصد تخصیص یابد بتوان در پایان سال ٩٧ تا حدودی به اهداف فرهنگی و نیازهای موجود دست یابد.
وی خاطرنشان کرد: یادمان باشد كه در زمینه فرهنگ و آموزش هرچقدر هم هزینه شود كم است و هزینه در این موارد سرمایه گذاری برای آینده شهر است.
 



http://www.sepahannews.ir/fa/News/20868/حذف-یا-کاهش-بوجه-فرهنگی،-مخالف-شعارهای-شورای-پنجم-است
بستن   چاپ