پیام سپاهان
یک فنجان قهوه به طعم تاریخ
شنبه 28 بهمن 1396 - 11:05:59 AM
ایسنا - اجتماعی
سپاهان نیوز - در نوش‌آباد و در جوار شهرهای زیرزمینی، در یک کافه کوچک قهوه‌ای طبخ می‌شود که به دوران قاجار بر می‌گردد، قهوه‌ای که هر فنجان از آن طعمی از لا به لای تاریخ است.
به گزارش ایسنا- منطقه اصفهان، امیرحسین کاشی، قهوه دار این نوع از قهوه با بیان اینکه در قهوه نوش آباد از کاکائو و شکر استفاده می‌شود، اظهار کرد: قهوه نوش‌آباد یک الی دو ساعت روی اجاق می جوشد و سپس حدود پنج ساعت با هل و دارچین دم می کشد. در برخی از مراسم‌ها نیز این قهوه به همراه گلاب نوشیده می‌شود.
وی با اشاره به اینکه قدمت قهوه اصیل ایرانی نوش آباد تقریبا به دوره قاجار بر می گردد، ادامه داد: طبخ این قهوه اصیل ابتدا در نوش آباد شروع شده است. به همین خاطر این قهوه را به ثبت خواهیم رساند. تحقیقاتی که در این خصوص انجام شد نشان داده است این شیوه طبخ توسط پدران به فرزندان و نسل به نسل منتقل شده است و قدمت آن مربوط به 150 الی 200 سال پیش است که در نوش آباد به این سبک طبخ می شده است.
کاشی با بیان اینکه این قهوه در آیین و مراسم مختلف و معمولا به همراه نوعی باقلوا مصرف می‌شده، گفت: تمایز اصلی مخلوط کردن این قهوه با کاکائو و شکر است، زیرا به طور کلی مردم کویر شیرینی را دوست دارند و به همین خاطر به قهوه شکر اضافه می‌کردند. در قدیم از شیره یا عسل برای شیرین تر شدن قهوه استفاده می شده و امروز به جای آنها از شکر استفاده می‌شود.
کاشی با بیان اینکه این قهوه در دیگ مسی طبخ می‌شود و هر وعده طبخ تا 250 لیتر قهوه تولید می‌کند، افزود: برای گرم شدن طبع این قهوه به آن هل، دارچین و گلاب اضافه می‌کنند و همین موضوع طبع سرد قهوه را برای مردم کویر گرم می‌کند. این قهوه آرامش بخش است و همراهی آن با گلاب این موضوع را تقویت می‌کند.
کدخبرنگار:13025
1445953973591_telisna3.jpg
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/21897/یک-فنجان-قهوه-به-طعم-تاریخ
بستن   چاپ