پیام سپاهان
همایون اسعدیان:
فیلم نامه باید حسی باشد تا لذت بخش شود
شنبه 28 بهمن 1396 - 12:53:27 PM
ایسنا
سپاهان نیوز - کارگردان طلا و مس گفت: عکاسی فیلم یک شغل فردی است که در آن به هیچ گروهی وابسته نیستی و این حرفه زمینه خوبی برای قاب‌بندی در کارگردانی را برایم فراهم آورد.
  همایون اسعدیان، کارگردان فیلم‌های موفقی مانند طلا و مس، یک روز به‌خصوص، بوسیدن روی ماه و فیلم‌نامه نویس فیلم کلاه قرمزی و پسرخاله مهمان هفتمین نشست کارگاه انتقال تجربه بود، وی در ابتدای سخنان خود از کارنامه هنری و دنیای عکاسی فیلم صحبت کرد و افزود: عکاسی فیلم یک شغل فردی است که در آن به هیچ گروهی وابسته نیستی، در ابتدا من برای کسب تجربه وارد این حرفه شدم، چرا که عکاسی فیلم زمینه خوبی برای قاب‌بندی در کارگردانی را برایم فراهم آورد و در بسیاری از کارهای خودم از آن استفاده کردم.
اسعدیان با تاکید بر ضرورت برخورداری از جهان‌بینی در نگارش فیلم‌‌نامه، ادامه داد: جهان‌بینی سبب می‌شود تا بتوانیم مسائل را به ساده‌ترین شکل ممکن‌ بیان کنیم، این در حالی‌ است که برخی معتقدند که حتی یک حرف ساده را هم باید به پیچیده‌ترین شکل بیان کنند و این اصلا درست نیست. 
این کارگردان سینما و تلویزیون تصریح کرد: جز عشق، مرگ و زندگی چیز دیگری وجود ندارد و این موارد همیشه تکرار می‌شوند؛ همان گونه که در اشعار و فیلم‌نامه‌ها تکرار می‌شود، اگر بتوانیم سکانس ساده‌ای را به راحتی بیان کنیم کار بزرگی انجام داده‌ایم.
اسعدیان در پاسخ به سوال یکی از حاضران در زمینه چگونگی سوژه یابی، گفت: برخی فیلم‌نامه نویسان می‌گویند که می‌‌خواهیم فیلمی در مورد بیکاری بنویسیم، این یک موضوع کلی است در حالی‌که معتقدم اگر می‌خواهید در مورد بیکاری نیز فیلم‌نامه بنویسید باید آن را حس کنید، کار باید حسی باشد تا نتیجه لذت‌بخشی داشته باشد در اتاق نشستن و نوشتن کاری از پیش نمی‌برد.
وی ادامه داد: هیچ اشکالی ندارد فیلمی بسازیم که روزنامه‌ای از آن قهرمان می‌سازد، به شرطی که در ابتدای معرفی فیلم به تماشاگر همان چیزی معرفی شود که وجود دارد، باید دید در فیلم‌نامه چه معیاری به تماشاگر داده می‌شود که با همان معیار سنجیده شود.
کارگردان فیلم بوسیدن روی ماه، با بیان اینکه معتقدم فیلم‌نامه را باید به فیلم‌نامه‌ای برای خودم تبدیل کنم، گفت: آنچه در فیلم‌نامه آمده است را باید تجربه کرده باشم تا بتوانم آن را بسازم، این نوع حس مشترک و قبول داشتن قهرمان داستان سبب حمایت از رفتار او در ادامه داستان خواهد شد، همین حس مشترک وجه تمایز من نسبت به کارگردان دیگری خواهد بود.
وی با اشاره به مهارت دیالوگ ‌نویسی "داوود میرباقری"، تصریح کرد: قوی بودن میرباقری در این بخش به دلیل ارتباط بیشتر او با مردم است. او این روابط را در ذهن خود ثبت می‌کند، این نوع ارتباطات سرمنشا خلق درام‌‌های مختلف است.



http://www.sepahannews.ir/fa/News/21914/فیلم-نامه-باید-حسی-باشد-تا-لذت-بخش-شود
بستن   چاپ