پیام سپاهان
/رساله/
كاهش اختلالات درون سازی كودكان با مداخلات ذهن آگاهی
شنبه 28 بهمن 1396 - 2:39:37 PM
ایسنا - علمی و آموزشی
سپاهان نیوز - مداخله مبتنی بر ذهن آگاهی با افزایش مهارت های ذهن آگاهانه کودک به بهبود سلامت روان، به ویژه کاهش اختلالات درون سازی در کودکان به عنوان ابزار مداخله ای مهم به روانشناسان کودک معرفی می شود.
به گزارش ایسنا_منطقه اصفهان، روشنک وصالی محمود، دانشجو دکتری تخصصی رشته روانشناسی تربیتی در رساله خود به بررسی "بومی سازی و تدوین روش آموزش ذهن آگاهی برای کودکان ایرانی و بررسی اثربخشی آن بر اضطراب آزمون و سلامت روان آنها" پرداخت.
مداخله آموزشی ذهن آگاهی به عنوان بسته ای آموزشی در مطالعات زیادی مورد استفاده روانشناسان در حوزه بزرگسالان و نوجوانان بوده است. این در حالی است که این مداخله در ایران در جمعیت کودکان به کار گرفته نشده است.
بنابراین، این پژوهش با هدف تهیه (بومی سازی) بسته آموزشی ذهن آگاهی برای کودکان ایرانی و بررسی اثربخشی آن بر افزایش ذهن آگاهی و سلامت روان و نیز کاهش اضطراب آزمون كودكان انجام گرفته است. علاوه بر این، سعی بر این بود که اثر جنس (دختر و پسر) و نیز محل زندگی کودکان (شهر و شهرستان) نیز بر میزان اثرپذیری از این مداخله آموزشی مورد بررسی قرار گیرد.
هم چنین جامعه آماری این پژوهش، شامل کودکان 5 تا 12 ساله (دانش آموزان دبستانی و پیش دبستانی) ایرانی در سال تحصیلی 95-94 بود. به همین منظور، به شیوه نمونه گیری در دسترس، 234 کودک (116 پسر، 118 دختر) انتخاب و به طور تصادفی در گروه های مداخله آموزشی (117 نفر) و گواه (117 نفر) قرار گرفتند.
به مدت 9 هفته بر روی کودکان گروه مداخله آموزشی صورت گرفت. طرح پژوهش، شبه آزمایشی از نوع پیش آزمون پس آزمون- پیگیری با گروه گواه و ابزارهای استفاده شده پرسشنامه های ذهن آگاهی کودکان (CAMM)، پرسشنامه اضطراب آزمون (TAI) و فرم 17 سوالی سلامت روان کودک (PSC-17) بود.
 داده های به دست آمده با روش های آماری تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر و آزمون های تعقیبی t و تحلیل کُوواریانس (ANCOVA) تجزیه و تحلیل شد.
نتایج این پژوهش نشان داد که مداخله آموزشی ذهن آگاهی کودکان ایرانی منجر به افزایش نمره ذهن آگاهی، کاهش نمره کلی مقیاس سلامت روان (F=10.397,P<0.001) و خرده مقیاس درون سازی (F=11.171, P<0.001) در کودکان گروه مداخله آموزشی (در مقایسه با کودکان گواه) شد.
 هم چنین، بین دو جنس در گروه مداخله در نمرات پس آزمون سلامت روان (F=14.321, p<0.001) و خرده مقیاس درون سازی تفاوت معنادار وجود داشت (F=16.173, p<0.001)؛ به طوری که تغییراتِ کاهشی نمرات کل سلامت روان و نیز خرده مقیاس درون سازی در دختران گروه مداخله آموزشی بیشتر از پسران بود.
بنابراین، مداخله مبتنی بر ذهن آگاهی با افزایش مهارت های ذهن آگاهانه کودک به بهبود سلامت روان، به ویژه کاهش اختلالات درون سازی در کودکان به عنوان ابزار مداخله ای مهم به روانشناسان کودک معرفی می شود و به کارگیری آن در كودكان به عنوان ابزار مداخله ای به روانشناسان و پژوهشگران حیطه کودک معرفی می شود.
به گزارش ایسنا؛ این رساله با راهنمایی حمید طاهر نشاط دوست در دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان دفاع شد.
1445953973591_telisna3.jpg
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/21923/كاهش-اختلالات-درون-سازی-كودكان-با-مداخلات-ذهن-آگاهی
بستن   چاپ