پیام سپاهان
قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری باید اجرایی شود
يکشنبه 29 بهمن 1396 - 10:39:12 AM
ایرنا - علمی
سپاهان نیوز - اصفهان- رییس هیات مدیره نظام پرستاری استان اصفهان گفت: قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری که معرف منزلت و ارزش اقتصادی حرفه پرستاری است باید اجرایی شود.
به گزارش ایرنا، احمدرضا نیک یزدان روز سه شنبه در مراسم جشن روز پرستار و تجلیل از پرستاران نمونه استان اصفهان افزود: ما کمبود پرستار را در همه جا حس می کنیم و تعداد نیروهایمان در حد نصف استاندارد جهانی است و به اندازه نیروی موجود، کمبود پرستار داریم.
وی با اشاره به اینکه قانون بهره وری از دیگر قوانینی دانست که در کشور بخوبی اجرا نمی شود، یادآور شد: هشت سال از تصویب این قانون می گذرد ولی هنوز حتی در مراکز خصوصی هم بطور کامل اجرا نشده است.
یزدان نیک با ابراز تاسف نسبت به وجود تبعیض و بی عدالتی در نظام سلامت کشور تصریح کرد: باید پرستاران در تصمیم گیری ها دخالت داده شوند و فرصت رشد و ارتقا مدیریتی نظام سلامت برای آنها فراهم شود.
وی افزود: احساس نبود عدالت و تبعیض، احساس خوبی نیست و خیلی از پرستاران ما از نبود عدالت در نظام سلامت کشور گله مندند.
رییس هیات مدیره نظام پرستاری استان همچنین با استناد به سخنان وزیر بهداشت و درمان گفت: ایشان گفته اند که مسئولان باید گوشهایشان را بازتر و تحملشان را بیشتر کنند و نگذارند صداها به فریاد و فریادها به اعتراض تبدیل شود و ما هم با صدایی نرم از زبان جامعه پرستاری سخن می گوییم، به این امید که گوش شنوایی برای شنیدن پیدا شود.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان نیز در این مراسم تعداد پرستاران ثبت شده در کشور را حدود ١٢٠ تا١٣٠ هزار نفر عنوان کرد و گفت: با توجه به این رقم و رقم استاندارد که حدود 8/1 پرستار به ازای هر تخت بیمارستان است، فاصله زیادی داریم.
بهروز کلیدری افزود: ما کوشیده ایم که هر روز وضعیت توانمندسازی سیستم ارائه دهنده خدمات پرستاری را بهبود بخشیم، ولی بدلیل کمبود نیروی انسانی، فشارهایی وجود دارد و این نشان می دهد که مسئولان حوزه تربیت نیروی پرستاری متناسب با نیازها پیش نرفته اند و باید برای جبران این مشکل تلاش بیشتری صورت گیرد.
وی نیاز به پرستار در حوزه درمان استان اصفهان را یک نیاز واقعی عنوان کرد و افزود: پذیرش پرستار در بیمارستان ها از محل درآمد بیمارستان ها صورت گرفته است که این امر باعث کاهش درآمدهای اختصاصی و تشدید دغدغه پرستاران و بی عدالتی در پرداخت ها شده است.
وی تصریح کرد: باید چارت نیروی انسانی مراکز درمانی به روز شود و نیروهای مورد نیاز از محل درآمدهای اختصاصی جذب نشوند، بلکه از محل بودجه های کشور جذب صورت گیرد تا امنیت نسبی نیروها فراهم شود.
جامعه پرستاری استان اصفهان شامل هفت هزارو 400 پرستار شاغل در مراکز آموزشی- درمانی، بهداشتی- درمانی، بیمارستان ها، خیریه ها و سازمان تامین اجتماعی است.
به گزارش ایرنا، قانون تعرفه خدمات پرستاری 10 سال است که در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده اما هنوز اجرایی نشده است.
قانون تعرفه خدمات پرستاری، قانونی است که بر اساس آن از هزینه های بیمه ها کاسته و در کنار آن خدمات پرستاری دیده می شود اما اجرای آن پس از گذشت 10 سال بدلیل آنچه که "کمبود منابع" خوانده می شود، به تعویق افتاده است.
رئیس کل سازمان نظام پرستاری کشور گفته است: با اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری بین 600 هزار تومان تا یک میلیون و 400 هزار تومان(بطور میانگین یک میلیون تومان) به حقوق هر پرستار اضافه می شود.
قانون بهره وری نیز همان قانون ارتقای بهره وری کارکنان بالینی نظام سلامت معروف به قانون کاهش ساعت کار پرستاران است که بصورت لایحه از سوی دولت در سال 1388 با اکثریت آراء قاطع نمایندگان به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.
این قانون پس از تائید شورای نگهبان، توسط رئیس جمهوری به دستگاه ها ابلاغ شد و دانشگاه های علوم پزشکی ملزم به اجرای آن شدند و از اول مهر 1390 نیز در سراسر کشور لازم الاجرا شد.
مراسم گرامیداشت روز پرستار با حضور مقامات محلی و مسئولان بهداشت و درمان استان در سالن نقش جهان مجتمع فرهنگی نگین سپاهان شهر اصفهان برگزار شد.
در این مراسم از 262 پرستار نمونه و خانواده های پرستار شهید مدافع حرم استان اصفهان تجلیل شد.
در استان اصفهان بیش از هشت هزار پرستار زن و مرد در مراکز درمانی و بیمارستانی مشغول فعالیت هستند.
استان اصفهان همچنین دارای یک دانشکده پرستاری و مامایی است که از سال 1347 در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در قالب آموزشگاه عالی پرستاری، فعالیت خود را آغاز کرده است.
حدود یکهزار و 280 دانشجو در رشته های پرستاری، مامایی و اتاق عمل در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در این دانشکده تحصیل می کنند.
روز جهانی پرستار، هر سال در کشورهای دیگر در روز 12 ماه مه و در ایران همزمان با سالروز تولد حضرت زینب (س) گرامی داشته می شود.
گ/6027/7141*** خبرنگار زهرا باغبان* انتشار: شکراللهی

http://www.sepahannews.ir/fa/News/22076/قانون-تعرفه-گذاری-خدمات-پرستاری-باید-اجرایی-شود
بستن   چاپ