پیام سپاهان
تاج‌الدین: روند بررسی لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان بسیار کُند است
يکشنبه 29 بهمن 1396 - 10:39:54 AM
ایسنا - سیاسی
سپاهان نیوز - دبیر کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: کودک آزاری‌ها در حالی اتفاق می‌افتد که متأسفانه روند بررسی لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی بسیار کند بوده که البته پس از 6 سال در مجلس دهم سرانجام این لایحه به تصویب کمیسیون مربوطه رسیده و آماده بررسی در صحن علنی مجلس شده است.
ناهید تاج‌الدین در گفتگو با خبرنگار ایسنا منطقه اصفهان، با اشاره به عیادت از کودک آزار دیده‌ای به نام زهرا، اظهار کرد: خوشحالیم که حال این کودک در حال بهبودی است و به زودی مراحل درمانی وی پایان یافته و به بهزیستی تحویل می‌شود.
وی ادامه داد: خوشبختانه زهرا از هوشیاری بالایی برخوردار است و ارتباط خوبی با همه آن‌هایی که به ملاقاتش می‌روند، می‌گیرد، ارتباطی که حس نوع‌دوستی هر ملاقات کننده‌ای را بر می‌انگیزد.
دبیر کیمسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، افزود: متأسفانه در ماه‌های اخیر شاهد سریال کودک آزاری بوده‌ایم، آتنا، بنیتا، ملیکا از نمونه‌های بسیار دردناک کودک آزاری بوده‌اند که حساسیت اجتماعی را برانگیخته‌اند و این مورد تلخ کودکی به نام زهرا نیز از این دست کودک آزاری‌ها است.
تاج‌الدین تصریح کرد: این کودک آزاری‌ها در حالی اتفاق می‌افتد که متأسفانه روند بررسی لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان در کمیسیون محترم قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی بسیار کند بوده که البته پس از 6 سال در مجلس دهم سرانجام این لایحه به تصویب کمیسیون مربوطه رسیده و آماده بررسی در صحن علنی مجلس شده است.
 وی تأکید کرد: اخیراً نیز نمایندگان زن مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به علی لاریجانی خواستار تسریع در بررسی لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان شدند. در این نامه از رییس مجلس شورای اسلامی درخواست کردیم لایحه حمایت از کودکان با قید فوریت بررسی و در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گیرد.
این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: در مورد این لایحه نظرات متفاوت نهادهای تصمیم سازی چون مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با نهادهای دیگری چون بهزیستی باعث شده بود برای دستیابی به نقطه واحد و رفع مشکلات، کمیته‌ای فرعی برای بررسی لایحه تشکیل شود و عملاً کار بررسی و تصویب لایحه به درازا بکشد.
تاج‌الدین افزود :متأسفانه کودک آزاری و آسیب‌های اجتماعی معطل بررسی‌های ما برای تصویب یا عدم تصویب لایحه‌ای نمی‌نشیند و زیر پوست جامعه رشد می‌کنند و تکثیر می‌شوند و نمونه‌اش را امروز در این بیمارستان می‌بینیم. تنها به گفته رئیس سازمان بهزیستی استان اصفهان در 6 ماهه اول سال چیزی بیش از 400 مورد کودک آزاری در اصفهان گزارش شده است.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اخیراً در تذکری هم که به وزارت کار داده‌ام این موضوع را مطرح کردم که اورژانس اجتماعی پس از 19 سال هنوز برای مردم ناشناخته است و عملاً بسیاری از بندهای ماده 4 آیین‌نامه ارائه خدمات فوریت‌های اجتماعی اجرا نمی‌شود و این منجر به مدیریت جزیره‌ای آسیب‌های اجتماعی شده است که در مورد برخورد با کودک آزاری نیز شاهد همین امر هستیم.
تاج‌الدین افزود :از طرف دیگر مشکلی که در مورد کودکان متولد شده از مادران ایرانی و پدران غیر ایرانی در قانون داریم این است که آن‌ها بی‌هویت هستند و در حال حاضر جمعیتی بیش از یک میلیون نفر را در کشور تشکیل می‌دهند و این افراد به شدت مستعد آسیب و از اولیه‌ترین حقوق خود محروم هستند.
دبیر کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در مورد کودکان بی‌هویت نیز طرح یک فوریت اعطای تابعیت به مادران ایرانی در شهریورماه تصویب شد و امیدوارم تصویب نهایی این طرح و نیز لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان بتواند به کاهش آسیب کودک آزاری و مدیریت آن کمک کند.
1445953973591_telisna3.jpgکد خبرنگار:13023
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/22085/تاج‌الدین--روند-بررسی-لایحه-حمایت-از-حقوق-کودکان-و-نوجوانان-بسیار-کُند-است
بستن   چاپ