پیام سپاهان
مدیر خانه خط حوزه هنری استان اصفهان:
خط ایرانی به هنر جهانی نزدیک تر است
یکشنبه 6 اسفند 1396 - 9:58:56 AM
ایرنا
سپاهان نیوز - مدیر خانه خط حوزه هنری استان اصفهان اشاره به کاربرد وسیع خط در گرافیک گفت: خط ایرانی (خوشنویسی ) به هنر جهانی نزدیک تر است.
  محسن سلیمانی در نشست "خط در گرافیک" با اشاره به اینکه در خط ثلث عنصر پیوستگی اصالت دارد گفت: در خط ثلث که یکی از پر کاربردترین خطوط است دانگ قلم خیلی زیاد است و فضای زیادی ایجاد می کند و حروف به نوعی بر روی هم می لغزد و حس تکرار نمی دهد.
سلیمانی افزود: معتقدم گرچه این خط بر مبنای دایره گفته شده است اما این دایره ترکیبی از اسپریال هایی (خطوط حلزونی شکل ) است که شکل گرفته است و نسبت های طلایی در این خط شکل می گیرد.
وی با اشاره به اصول 12گانه ابن مقله (هنرمند خطاط قزن سوم هجری و مبدع خطوط ششگانه واصول 12‌گانه خوشنویسی ) خاطرنشان کرد: اصول 12گانه ابن مقله به دوگونه تقسیم می شود یکی حسن تشکیل حروف و دیگری حسن وضع، در حسن تشکیل حروف به اصول قرارگیری حروف و نسبت به آن به خط کرسی توجه می شود و در حسن وضع به مسائل ترکیبی خط پرداخته می شود.
مدیرخانه خط حوزه هنری ادامه داد: شاکله حروف ترکیبی از سطح و دور است و ترکیبی از ضعف و قوت از حروف دیده می شود. در خط ثلث حروف با یک شیب قرار می گیرند و قطعی ها حالت عمودی پیدا می کند.
وی ادامه داد: یک گرافیست باید حداقل یک بار با دقت با انواع الفاظ خطاطی و انواع اعراب و دور و.... آشنا شود و آن را بررسی کند و شاید این جلسه همان یک بار باشد که اکنون خط ثلث را در آن یاد می دهیم و خط ثلث از پرکاربردترین خطوط در طراحی گرافیک است؛ اگر خطاط ها و گرافیست ها بیشتر با هم ارتباط داشته باشند آثار فاخری را ایجاد می کنند که در دنیا نادر خواهد بود.
محسن سلیمانی تصریح کرد: کار خوشنویس ها بر تکراراستوار است اما گرافیست ها بیشتر به دنبال نوآوری هستند، البته این نشست ها بسیار مفید خواهد بود زیرا هم گرافیست ها با اصول و قواعد خط آشنا می شوند و هم می توانند از این اصول در کنار خلاقیت استفاده کنند.
در ادامه وی به توضیح واژه های خوشنویسانه پرداخت و گفت: در حسن تشکیل اصول و نسبت ها و تمام اندازه های حروف با یکدیگر جور هستند و تناسب قلم به کاغذ، اصولی مانند فرود و نزول، خلوت و جلوت ، سواد و بیاض (سیاهی و سفیدی کاغذ)، سطح و دور و... رعایت می شود.
علی سجادیه از اساتید گرافیست نیزبا اشاره به معنی اسپیرال (حلزون) افزود: در بسیاری از حروف همانطور که می بینید فرم حلزونی وجود دارد و ابن مقله با رسم دایره و خطوطی که در دایره تعریف شده است به نوعی این فرم را نشان می دهد و همان ساختار را در تایپوگرافی لاتین نیز می توانیم ببینیم.
  

http://www.sepahannews.ir/fa/News/22684/خط-ایرانی-به-هنر-جهانی-نزدیک-تر-است
بستن   چاپ