پیام سپاهان
مرگ و میر مردان اصفهانی 1.9 برابر زنان است
یکشنبه 6 اسفند 1396 - 10:32:43 AM
ایرنا
سپاهان نیوز -  کارشناس مسئول سلامت میانسالان مرکز بهداشت استان اصفهان گفت:در مجموع مرگ و میر مردان در استان اصفهان 1.9 برابر زنان است.
مریم ارزانی روز یکشنبه به مناسبت هفته "سلامت مردان"  افزود: سکته قلبی بیشترین عامل مرگ و میر مردان این استان است که ارتباط مستقیمی با کم تحرکی و تغذیه نامناسب دارد.
وی تاکید کرد : بر اساس تحقیقات و آمار مربوط به سال 95، سکته قلبی عامل نخست مرگ و میر مردان بین 30 تا 70 ساله در استان اصفهان است و پس از آن به ترتیب، حوادث حمل و نقل، سکته مغزی و دیابت از عوامل مرگ و میر مردان هستند.
هفته نخست اسفند هر سال با هدف اطلاع رسانی و حساس سازی جامعه درباره اولویت‌های سلامت مردان به هفته ملی "سلامت مردان ایران" نامگذاری شده است.
این کارشناس میزان عوامل مرگ و میر مردان استان اصفهان را به ترتیب در سکته قلبی 81 نفر در هر 100 هزار نفر، حوادث مربوط به حمل و نقل 26 نفر در هر 100 هزار نفر، سکته مغزی 18 نفر در هر 100 هزار نفر و دیابت 15 نفر در هر 100 هزار نفر اعلام کرد.
این کارشناس گفت: میزان مرگ و میر ناشی از سکته قلبی در میان مردان 2.5 برابر زنان، در حوادث مربوط به حمل و نقل 6.2 برابر زنان، در سکته مغزی 1.2 برابر زنان و در دیابت 1.1 برابر زنان است.
ارزانی، افزود: شایع ترین سرطان ها نیز میان مردان اصفهانی به ترتیب شامل ریه، معده، کبد و دستگاه صفراوی، روده بزرگ، پانکراس و پروستات است.
وی میزان شیوع این سرطان ها در میان مردان استان اصفهان را برای سرطان ریه 11 نفر در هر 100 هزار نفر، سرطان معده 8 نفر در هر 100 هزار نفر و سرطان کبد 5 نفر در هر 100 هزار نفر اعلام کرد.
*** مردان کم تحرک بیشتر در معرض چالش های مرگ و میر
کارشناس مسئول سلامت میانسالان مرکز بهداشت اصفهان، سبک زندگی را مهمترین عامل در چالش های مربوط به مرگ و میر عنوان و اظهار کرد: کم تحرکی و تغذیه نامناسب، پیش زمینه های اصلی ایجاد این چالش ها هستند.
وی افزود: بهترین و کم هزینه ترین راه برای فعالیت فیزیکی، پیاده روی در پنج روز از هفته و هر روز به مدت 30 دقیقه است.
وی با تاکید بر مصرف مناسب میوه و سبزی، ادامه داد: به مردانی که به دلایل مختلف از جمله شغل خود، کم تحرک هستند، دخانیات مصرف می کنند، تغذیه نامناسب و بیماری های زمینه ای مانند چربی خون و فشار خون بالا دارند توصیه می شود که این موارد را جدی بگیرند و برای رفع آنها اقدام کنند.
به گفته وی فقط حدود 48.7 درصد از مردم استان اصفهان مصرف مناسب میوه و سبزی دارند که حتی از نصف جمعیت استان کمتر است و خانواده ها باید این موضوع را جدی بگیرند.
ارزانی با اشاره به چالش بیماری هایی مانند دیابت، فشار خون و چربی خون بالا، گفت: بر اساس آخرین آمار، میزان شیوع دیابت در استان اصفهان 11.6 درصد، فشار خون بالا 25.4 درصد، چربی خون بالا 46 درصد، اضافه وزن و چاقی 61.3 درصد، کم تحرکی 90 درصد و استعمال سیگار 10.4 درصد است.
وی از مردان خواست تا با مراجعه به مراکز بهداشت منطقه سکونت خود برای تشکیل پرونده الکترونیک سلامت اقدام کنند تا مورد ارزیابی سلامت جسمی، سلامت روان، مصرف دخانیات، غربالگری سکته مغزی و قلبی و انواع سرطان ها قرار گیرند.
وی همچنین از مذاکره با برخی نهادها مانند اتوبوسرانی و تاکسیرانی خبر داد و گفت: بدلیل اینکه بیشتر رانندگان شاغل در این رسته ها دچار کم تحرکی هستند به آنها برای تشکیل پرونده سلامت الکترونیک و ارزیابی سلامتشان پیشنهادهایی داده ایم.
ارزانی درباره برنامه های هفته سلامت مردان از اول تا هفتم اسفند نیز توضیح داد: برپایی چادر سلامت در سطح شهرها، کوه گشت و پیاده روی خانوادگی، جلسه های آموزشی درباره سبک زندگی سالم و فعالیت فیزیکی و معاینه رایگان مردان از جمله ارولوژی از جمله برنامه های این هفته بود.
شعار این هفته در سال جاری با توجه به اهمیت و شیوع کم تحرکی در جامعه و تاثیر آن بر کلیه ابعاد سلامت "ورزش؛ کلید طلایی سلامت مردان" انتخاب شده است.
 

http://www.sepahannews.ir/fa/News/22690/مرگ-و-میر-مردان-اصفهانی-19-برابر-زنان-است
بستن   چاپ