پیام سپاهان
ساز و رقص آب در آبشار سميرم
سه شنبه 12 اسفند 1393 - 7:58:08 AM
ايسنا
fiogf49gjkf0d
 آبشار سميرم در پنج كيلومتري شرق سميرم و در اعماق تنگه‌اي به نام آبشار واقع شده است، ارتفاع اين آبشار در گذشته‌هاي دور به 70 متر مي‌رسيده، اما در ساليان گذشته بر اثر فرسايش سنگ، اكنون ارتفاع آبريز آن به كمتر از 40 متر رسيده است.
 
آب شيرين و گواراي اين آبشار از مزارع و مناطق بالادست كه به نام جوزار و چشمه عزير خان معروف هستند، تامين مي‌شود، مناطقي كه بخش زيادي از  باغ‌هاي سيب سميرم را در خود جاي داده‌اند .

در محدوده اين آبشار چشمه‌هاي جوشاني وجود دارد كه آب آنها با آب آبشار همراه و از طريق رودخانه‌اي كه تنگه آبشار را در مي‌نورد به مزارع پايين دست هدايت مي‌شود و در ختان سيب را سيراب مي‌کند.

پوشش گياهي آبشار نيز در نوع خود متنوع است؛ انواع گونه‌هاي گياهي نظير ريواس، تره كوهي، لاله‌هاي وا‍ژگون، كرفس و ... در ارتفاعات آن رشد پيدا مي‌كنند. وجود همين گونه‌هاي گياهي است که عطرشان در صبحگاهان با وزش نسيم بهاري به روح و جان آدمي طراوتي تازه مي‌بخشد. پايين آمدن آب آبشار با ساز دلنواز و رقص موزوني همراه است که صدايش موسيقي دلنوازي را تداعي مي‌کند .

در ختان بيد و گردو که جنگل کوچي را در حاشيه آبشار تداعي مي‌کند، زيبايي چشم نوازي به اين منطقه بخشيده است. بنا به گفته قديمي‌هاي سميرم در کنار اين آبشار درختان جنگلي بسياري وجود داشته است كه متاسفانه بر اثر عوامل طبيعي و انساني بسياري از اين درختان در سال‌هاي گذشته از بين رفته است. صخره‌هاي سنگي، ارتفاع آبشار و درختان تنومند بيد به آن چنان ابهتي داده است كه آدمي را نا خودآگاه به وجد در مي‌آورد و مايه شگفتي انسان مي‌شود . 

اين منطقه طبيعي از اوايل دهه هفتاد شمسي مورد توجه شهرداري و ديگر نهادها قرار گرفت و اين باعث شد تا برخي امكانات رفاهي و تفريحي براي رفاه حال مسافران فراهم شود .

آبشار سميرم در ميان مناطق متنوع و متعدد گردشگري سميرم، بيشتر مورد توجه گردشگران است. ميزان استقبال مسافران و گردشگران در فصل بهار و تابستان به گونه‌اي است كه از ازدحام جمعيت، حتي در برخي روزها جايي براي چند لحظه ايستادن هم پيدا نمي‌شود .

بخش‌هايي از تعدادي از مستندها و فيلم‌هاي سينمايي نيز در اين مكان توليد شده است كه معروف‌ترين آنها فيلم‌هاي شير سنگي و در مسير تندباد است .

بر اساس اين گزارش، در آبشار سميرم بيش از 100 منطقه متنوع گردشگري وجود دارد كه بسياري از اين مناطق را آبشارهاي زيبايي هستند كه هر كدام زيبايي و چشم‌انداز منحصر به فرد خود را دارند .


http://www.sepahannews.ir/fa/News/2273/ساز-و-رقص-آب-در-آبشار-سميرم
بستن   چاپ