پیام سپاهان
دبیر کل فدارسیون جهانی آینده پژوهی:
همه باید در ایران به پسانفت فکر کنیم
شنبه 12 اسفند 1396 - 18:28:26
سپاهان نیوز - دبیر کل فدارسیون جهانی آینده پژوهی گفت: همه باید در ایران به پسانفت فکر کنیم و راه هایی برای شکوفایی اقتصاد ایران در پسانفت بیابیم، آنچه از اقتصاد نفتی ایران در آینده به جا می ماند یک نوار قلبی از کشور است.
به گزارش خبرنگار ایسنا_منطقه اصفهان، وحید وحیدی مطلق امروز (شنبه) در گرامی‌داشت روز جهانی آینده با محوریت آینده شغل اظهار کرد: مهم‌ترین پیام فدارسیون جهانی آینده پژوهی صحبت از آینده ها و نه آینده مطلق است. امروز دیگر پیش بینی آینده پاسخگو نیست و با یک تاریخ قابل ویرایش روبرو هستیم.
وی افزود: جهانی که در حال شکل گیری است با جهان امروز از بسیاری جهات تفاوت دارد. اگر قرار بود با بهبود مستمر پیشترفت کنیم از نور شمع به نور چراغ نمی رسیدیم. هیچ گاه نمی شود روند پیشرفت را مستمر دانست.
دبیر کل فدارسیون جهانی آینده پژوهی با طرح پرسش آیا در جهان آینده به سمت جهانی با کشمکش یا جهانی با همکاری و همیاری حرکت می کنیم؟ تصریح کرد: پرسش های بسیاری برای جهان آینده مطرح است. نمی دانیم که در جهان آینده دانشی که افراد پس از فارغ التحصیلی به دست می آورند جامع و کامل است یا فرد دانشی تخصصی دارد.
وحیدی مطلق با اشاره به چهار سناریوی پیش رو متفاوت ادامه داد: سناریو کل نگر همکاری و همیاری، ترکیب افراد تخصص گرا و رقابتی، افرادی با شرکت های تک نفره که بازار جهانی را در دست می گیرند یا جامعه ای همکار و همیار خواهیم داشت.
وی با اشاره به ارزش بازار در گذشته گفت: اکنون شرکت هایی مانند appel ، alphabet و ... بازار را در دست دارند. در حال حاضر در کشور ژاپن تعداد پمپ های بنزین در سطح شهر کمتر از ایستگاه های شارژ خودرو است و این نشان از تغییر بازار کار و اقتصاد جهانی است.
دبیر کل فدارسیون جهانی آینده پژوهی تصریح کرد: در آینده دیگر شاهد تجمع انسانی در نقاط خاص از جهان نخواهیم بود، تا زمانی که در هر نقطه از جهان بتوان به نور خورشید دسترسی داشت می توان از نور خورشید به عنوان یک انرژی تجدیدپذیر و یک منبع اقتصادی استفاده کرد. در آینده 140 کشور جهان می توانند به صد درصد انرژی تجدیدپذیر دست پیدا کنند، هم چنین در سال های آینده می توانیم انرژی را به صورت وایرلس به نقاط مختلف ارسال کنیم.
وحیدی مطلق با اشاره به جایگاه ایران و عربستان در تحول های اقتصادی تصریح کرد: اکنون تحولات زیادی در خصوص فروپاشی اقتصاد این دو کشور در اثر تحول بزرگ اقتصادی جاری است، همه باید در ایران به پسانفت فکر کنیم و راه هایی برای شکوفایی اقتصاد ایران پسا نفت بیابیم، آنچه از اقتصاد نفتی ایران در آینده به جا می ماند یک نوار قلبی از کشور است.
وی افزود: در سال های گذشته شاهد کاهش و افزایش میزان فعالیت های اقتصادی در دولت های مختلف بوده ایم. بیشترین میزان کاهش در این زمینه در دولت احمدی نژاد در ایران به مرحله ظهور رسید. اکنون در کشورهای مختلف با سونامی نقره (افزایش جمعیت سالخورده) روبرو هستیم. مشاغلی که بتواند به این افراد ارایه خدمات داشته باشند در آینده موفق خواهند بود.
دبیر کل فدارسیون جهانی آینده پژوهی اضافه کرد: 90 درصد از مشاغل امروز رو به نابودی است. اگر قرار است همه چیز را در آینده هوش مصنوعی انجام دهد پس جایگاه انسان در آینده کجاست. عصر مفهومی در حال ظهور است، عصری که پس از این به عرصه ظهور می رسد باید بتواند برای مخاطبان رویا و خاطره بسازد.
وحیدی مطلق گفت: امروزه به کودکان کار نگاهی منفی در جامعه می شود، اما در آینده بشر فقط به بازی و دعا می پردازد. پس تعجبی ندارد اگر کودکان مشاغل آینده را در دست بگیرند. دوران استخدام دایمی حقوق و مزایا در حال نابودی است. اکنون سال هاست که در آمریکا مفهوم استخدام دایمی از میان رفته و به زودی فعالیت هایی سخت و طاقت فرسا به عهده ربات ها گذاشته می شود و انسان ها به فعالیت های سیاسی اجتماعی و اقتصادی و روابط انسانی می پردازند.
وی گفت: باید در اقصی نقاط شهر (پارک ها، کتابخانه ها و ...) اینترنت به صورت دیتای وسیع در دسترس عموم مردم قرار گیرد تا در مقابل فروش داده ها بایستند تا پس از آن شاهد خلاقیت در زمینه دیتا فروشی باشیم.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/23987/همه-باید-در-ایران-به-پسانفت-فکر-کنیم
بستن   چاپ