پیام سپاهان
دعوت از دانشگاهيان، جوامع محلي و سمن‌ها براي تسريع احياي گاوخوني
يکشنبه 16 فروردين 1394 - 7:49:52 AM
ايسنا
fiogf49gjkf0d
معصومه ابتکار همزمان با آخرين روز غير کاري نوروز امسال در بازديد از تالاب بين المللي گاوخوني اظهار كرد: تالاب بين المللي گاوخوني يکي از ارزشمندترين زيستگاه‌هاي تنوع زيستي کشور است و كنوانسيون رامسر ثبت شده است.

وي با اشاره به ارزشمند بودن تالاب بين‌المللي گاوخوني براي اصفهان و کشور گفت: مطالعاتي براي ارايه راهکارهاي حفاظت بهتر از گاوخوني در دست اقدام است و بايد حقابه مورد نياز براي ادامه حيات طبيعي تالاب گاوخوني تأمين شود.

معاون رييس جمهور با بيان اينكه تالاب با رودخانه و آب‌هاي زيرزميني در کنار هم يک چرخه هيدورلوژيک را تشکيل مي‌دهند که حيات منطقه و کشاورزي منطقه وابسته به اين چرخه است، ادامه داد: يک برنامه مديريتي بر اساس مطالعات علمي براي حفاظت از رودخانه، تالاب، کشاورزي و خاک بسيار ارزشمند اين منطقه نياز است و اين زيست بوم بايد در کنار هم بايد حفاظت شود.

ابتکار با اشاره به لزوم همكاري دانشگاه‌ها و مراکز مطالعاتي اصفهان براي حفاظت از زيست بود تالاب گاوخوني تصريح كرد: براي حفاظت از تالاب و جلوگيري از تخلفات و آسيب‌هاي احتمالي به تنوع زيستي و حيات وحش ارزشمند اين منطقه، مردم بايد بيش از پيش به سازمان حفاظت محيط زيست كمك كنند.

وي با دعوت از جوامع محلي و مردم منطقه و شهر ورزنه و هم‌چنين سازمان‌هاي مردم نهاد گفت: سازمان نيز تلاش مي‌كند تا جايگاه مديريتي قوي‌تري در تالاب گاوخوني بدست آورد و با همکاري مردم و جوامع محلي اين تالاب احيا و مشکلات آن برطرف شود.
 
رييس سازمان حفاظت محيط زيست کشور با اشاره به دوره کاهش بارندگي در کشور خاطر نشان كرد: اميدوارم با توجه به مطالعات در زمينه تغييرات هوا و آب و گرم شدن زمين و تاثير آن بر منطقه بتوانيم بر اساس يك تصوير واقع بينانه يك برنامه خوب مديريتي براي تالاب بين‌المللي گاوخوني داشته باشيم.

ابتکار با بيان اينكه تالاب‌ها درست مديريت و حق‌آبه آن‌ها تأمين شود وجود تالاب‌ها مانع ايجاد کانون‌هاي جديد گرد و غبار خواهد شد و اين جزو برنامه‌هاي دولت است، افزود: دولت به طور ويژه براي مديريت تالاب‌ها برنامه‌هاي مختلفي را در دست اقدام دارد و براي تالاب گاوخوني هم اين مطالعات در حال تکميل است.

وي گفت: اعتبارتي نيز در سطح استاني و ملي پيش بيني شده که خوشبختانه بخشي از اين اعتبارت را مجلس شوراي اسلامي براي بودجه سال 94 تأييد کرده است.

معاون رييس جمهور افزود: اميدواريم با همکاري وزارت نيرو و وزرات کشاورزي و کشاورزان عزيز بتوانيم در اصلاح الگوي کشت در استاني مانند اصفهان به الگوي کشاورزي و آبياري منطبق بر واقعيت‌ها دست يابيم.



http://www.sepahannews.ir/fa/News/2405/دعوت-از-دانشگاهيان،-جوامع-محلي-و-سمن‌ها-براي-تسريع-احياي-گاوخوني
بستن   چاپ