پیام سپاهان
خصوصیات متفاوت انواع برنج ها
دوشنبه 14 اسفند 1396 - 13:57:52
سپاهان نیوز - محققان مالزیایی و ایرانی از ارزش بالای برنج های با رنگدانه های مشکی نسبت به برنج های قرمز و قهوه ای خبر دادند.
به گزارش ایسنا_منطقه اصفهان و به نقل از ژورنال chem cent، قاسم زاده و همکاران به بررسی ترکیبات شیمیایی و انتی اکسیدان در بین برنج هایی با رنگدانه های متفاوت پرداختند.
در چند سال اخیر، ارزش سلامتی انواع برنج های رنگ دانه دار به علت داشتن ترکیبات مهم از نظر سلامتی برای بدن ضروری است. در این مطالعه، ترکیبات شیمیایی (محتوای فنولی، فلاونویید و انتوسیانین) و میزان این ترکیبات استخراج شده از 16گونه برنج با استفاده از روش های کروماتوگرافی و اسپکتروفوتومتری مورد ارزیابی قرار گرفتند. خصوصیات انتی اکسیدانت های آزاد و متصل هم مورد ارزیابی قرار گرفت. هم چنین اثر آنتی اکسیدانی عصاره برنج ها را بر روی سلول های مربوط به سرطان پستان بررسی کردند.
مطابق با نتایج حاصله، تفاوت قابل توجهی در غلظت مواد شیمیایی و مواد زیستی بین انواع متفاوت برنج های رنگ دانه دار وجود دارد. بیشترین میزان مواد فیتوشیمیایی در برنج هایی با رنگ دانه های مشکی است. سپس برنج های قرمز نسبت به برنج های قهوه ای میزان بالاتری از این ترکیبات دارند. میزان ترکیبات فنولی و فلاونوییدی نسبت به انوع متصل آن بالاتر است. بیشترین خصوصیات انتی اکسیدانی در برنج های مشکی و سپس قرمز مشاهده شد.
در نتیجه، برنج هایی با رنگدانه سیاه، سطوح بالاتر ترکیبات فیتوشیمیایی دارد که دارای فعالیت های دارویی است. این حقیقت فرصت را برای محققان به منظور پرورش گونه های جدید برنج با ارزش غذایی بالاتر فراهم کرده و صنعت غذا می تواند محصولات جدیدی را ایجاد کند که با غذاهای موجود رقابت کند.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/24084/خصوصیات-متفاوت-انواع-برنج-ها
بستن   چاپ