پیام سپاهان
یک قلاده کفتار در برخورد با خودرو در آران و بیدگل تلف شد
شنبه 19 اسفند 1396 - 19:00:46
سپاهان نیوز - کاشان- رئیس اداره حفاظت محیط زیست آران و بیدگل از تلف شدن یک قلاده کفتار راه راه به دلیل برخورد با خودرو در جاده ابوزیدآباد از توابع این شهرستان خبر داد.
الهیار دولتخواه شامگاه شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: یک قلاده از کفتارهای گونه راه راه که امروز در جاده ابوزیدآباد نزدیک روستای فخره به دلیل برخورد با خودرو تلف شد، جزء معدود کفتارهایی بود که در خارج از آفریقا هم زندگی می‌کند.
وی با اشاره به تلف شدن سه کفتار در مجموع طی سال جاری افزود: کفتارها به دلیل کاهش جمعیتشان در جهان و همچنین کاهش جمعیت طعمه‌ها در درجه حفاظتی در مرز تهدید هستند.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست آران و بیدگل همچنین با اشاره به تلف شدن یک عقاب طلایی در اثر برخورد با تیر برق بیان کرد: همکاران و دوستداران محیط زیست همچنین در پنج مورد نسبت به نجات و رهاسازی گونه های جانوری اقدام کردند.
او بیان اینکه همه این موارد در منطقه ابوزیدآباد و پناهگاه حیات وحش یخاب روی داده گفت: پناهگاه حیات وحش یخاب یکی از زیستگاه‌های ارزشمند جانوری این شهرستان است و اقداماتی جهت حفاظت بیشتر آن در جریان می باشد.
دولتخواه با ابراز امیدواری نسبت به بهبود وضعیت زیستی گونه های جانوری پناهگاه یخاب با اعمال محدودیت های رفت و آمد و نظارت های بیشتر افزود: پوشش گیاهی بسیار مناسب، منابع آبی فراوان و چشم اندازهای طبیعی زیبا از جمله ویژگی های این پناهگاه حیات وحش برای میزبانی از گونه هایی مانند کل و بز، قوچ و میش، جبیر، گرگ، کفتار، گربه شنی، کاراکال و خرگوش می باشد.
وی عنوان کرد: یخاب همچنین زیستگاه پرندگانی همچون عقاب طلایی، سارگپه، بالابان، دلیجه، هوبره، کبک، تیهو، باقرقره، دودوک و خزندگانی مانند افعی شاخدار ایرانی، مار جعفری، تیر مار، شتر مار شیرازی، مار قیطانی، بزمجه، جکوی دم پهن کایزرلینگ، آگامای استپی و آگامای سروزغی دم سیاه است.
به گزارش ایرنا، منطقه یخاب از سال 1392 منطقه شکار ممنوع شد و هم اینک پناهگاه حیات وحش می باشد.
این پناهگاه حیات وحش در منطقه شمال شرقی شهر ابو زید آباد (بخش کویرات آران و بیدگل) قرار دارد.
شهرستان آران و بیدگل با جمعیت افزون بر 103 هزار نفر در فاصله 215 کیلومتری شمال اصفهان واقع است.
7472/8123

http://www.sepahannews.ir/fa/News/24351/یک-قلاده-کفتار-در-برخورد-با-خودرو-در-آران-و-بیدگل-تلف-شد
بستن   چاپ