پیام سپاهان
معاون اجتماعی وزیر بهداشت:
28 درصد از مردم کشور مبتلا به افسردگی هستند
دوشنبه 21 اسفند 1396 - 17:04:51
سپاهان نیوز - اصفهان - معاون اجتماعی وزیر بهداشت گفت: در حال حاضر طبق آمار رسمی 28 درصد از مردم کشور مبتلا به افسردگی هستند که 12 درصد شامل مردان و 16 درصد شامل زنان می شود.

به گزارش خبرنگار مهر ، سید محمدهادی ایازی پیش از ظهر دوشنبه،‌ در نخستین مجمع سلامت استان اصفهان اظهار داشت: طبق آمار رسمی، 12 درصد از مردها و 16 درصد از زنان به افسردگی مبتلا هستند.
وی با بیان اینکه بیشتر آسیب‌های اجتماعی از افسردگی نشات می‌گیرد، ادامه داد: امروز سلامت اجتماعی یکی از ارکان مهم زندگی است و باید برای رسیدن به آن برنامه ریزی جدی صورت بگیرد.
معاون اجتماعی وزیر بهداشت با اشاره به اینکه باید سلامت اجتماعی مورد توجه تمامی نهادهای فرهنگی قرار بگیرد، اعلام کرد: در حال حاضر سواد سلامت جامعه در پایین‌ترین سطح قرار دارد و امروز شاهد رفتارهای پرخطری از سوی بخشی از افراد جامعه هستیم که توجهی به این موضوع ندارند.
وی اضافه کرد: افراد در برابر اعضای خانواده و جامعه وظایفی دارند که باید به آن توجه کنند و امروز بسیار ضروری است که تمام نهادها و دستگاه ها به وظیفه اصلی خود که 85 درصد از حوزه سلامت به دست همین نهادها است و 25 درصد به دست وزارت بهداشت است، توجه کنند.
تغییر نظام سلامت با رویکرد اجتماعی
ایازی بیان داشت: اگر رویکرد سلامت را در همه سیاست‌ها اعمال کنیم، آن‌وقت است که در حوزه سلامت موفق عمل کرده‌ایم؛ نظام سلامت در همه جای دنیا باید با رویکرد اجتماعی شدن باشد، باید کارهای بین بخشی انجام شود تا بتوان برای سلامتی مردم کاری کرد.
وی با بیان اینکه اگر همه اعتبارات خود را صرف ساخت بیمارستان کنیم اما اقدامی برای پیشگیری از بیماری‌ها نکنیم، باز هم موفق نخواهیم شد و با کمبود بیمارستان مواجه می‌شویم، تأکید کرد: سبک زندگی سالم با ورزش، عدم مصرف دخانیات، تغذیه سالم و بدون نمک و چربی محقق می شود.
معاون اجتماعی وزیر بهداشت با بیان اینکه تنها مشارکت فعال و آگاهانه افراد و جامعه در سلامت منجر به سلامت اجتماعی و جامعه می‌شود، گفت: مشارکت ساختارمند به این معناست که حتی مجمع محله‌محور سلامت شکل بگیرد، کانون‌های سلامت محلات باید تشکیل شود تا مشارکت ساختارمند مردم در سلامت مهیا شود چراکه مشارکت مؤثر و کارآمد و پویای مردم در حوزه سلامت به سلامت جامعه منجر می‌شود.
مشارکت در حوزه سلامت را باید بر عهده مردم گذاشت
وی بیان داشت: این مشارکت‌ها باید داوطلبانه اما مسئولانه باشد، عدالت در مشارکت باید رعایت شود و در همه محلات یک استان باید بتوان کانون سلامت محلات را تشکیل داد.
ایازی با اشاره به اینکه طی سال‌های آینده با پدیده سالمندی مواجه خواهیم بود، اضافه کرد: باید طرز برخورد با سالمندان را در همین کانون‌های سلامت محلات به مردم آموزش داد، دیابت امروز در کشور وجود دارد و بسیاری از مردم نشانه‌های آن را نمی‌دانند که نتیجه آن پیشرفت بیماری در افراد می‌شود.
وی اظهار داشت: از طریق راهکارهای قانونی باید مشارکت در حوزه سلامت را بر عهده مردم گذاشت و همه نهادهای محلی نیز باید به کانون‌های سلامت محلات پایبند باشند؛ صدای مردم در حوزه سلامت باید شنیده شود و این کانون‌های محله‌محور نیز همین وظیفه را بر عهده دارد.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/24461/28-درصد-از-مردم-کشور-مبتلا-به-افسردگی-هستند
بستن   چاپ