پیام سپاهان
مرگ ستاره ای در زمین
پنجشنبه 24 اسفند 1396 - 10:20:27 AM
ایسنا
سپاهان نیوز - استیون هاوکینگ در سن 76 سالگی بر اثر بیماری درگذشت.
  استیون هاکینگ در سن هفتاد و شش سالگی در خانه خود از دنیا رفت. به پاس زحمات وی در عرصه علم، زندگی او را به طور مختصر مرور می‌کنیم.
استیون هاوکینگ دانشمند و فیزیکدان است. او در 4 جون 1942 دراکسفورد انگلیس به دنیا آمد. مادر و پدر او فارغ التحصیل دانشگاه آکسفورد بودند. در دوران تحصیل، جزء شاگردان برتر نبود. در دوران دانشگاه، به تحصیل ریاضیات در دانشگاه کمبریج پرداخت اما پس از مدتی متوجه شد که به فیزیک علاقه بیشتری دارد. بنابراین رشته فیزیک را در این دانشگاه ادامه داد.
در سن 21 سالگی متوجه شد که به بیماری ALS مبتلا است. در این بیماری نورون‌هایی که ماهیچه‌های او را کنترل می‌کردند، خاموش شدند. وقتی متوجه نوع بیماری‌اش شد و دکترها به او گفتند که بیش از دو سال و نیم دیگر زنده نیست، خود و خانواده‌اش شوکه شدند. اما مسایلی باعث شد که او مأیوس نشود. اولین عامل مربوط به دوران بستری شدن وی در بیمارستان بود. هم اتاقی او به لوسمی مبتلا بود و او اذعان کرده بود که در مقایسه با وضعیت آن پسر، حال او قابل تحمل است. دومین مورد، مربوط به کمی پس از ترخیص از بیمارستان است. در آن زمان، در ذهنش رؤیایی شروع به ظهور کرد که سبب شد او به این باور برسد که هنوز چیزهایی است که باید در زندگی‌اش انجام دهد.
او می‌گوید که قبل از تشخیص بیماری، زندگی برایش بسیار کسل کننده بوده و به نظر می‌رسد که کاری برای انجام نداشته باشد. با فهمیدن ناگهانی این حقیقت که حتی ممکن است به اندازه کافی زنده نباشد که مدرک PhD خود را دریافت کند، هاوکینگ مصمم شد تا عمر خود را در راه تحقیق صرف کند.
او در سال 1969 با تحلیل رفتن به تدریج ماهیچه‌هایش مجبور به استفاده از صندلی چرخدار شد. با پیشرفت بیماری، در اواسط دهه هفتاد، خانواده او یک دانشجوی فارغ التحصیل را استخدام کردند که در پژوهش‌ها به عنوان دستیار او باشد و از او مراقبت کند. در آن سال، او هنوز می‌توانست به تنهایی غذا بخورد و بخوابد. اما در صحبت کردن دچار لکنت شد. در سال 1985 صدای خود را از دست داد و نیازمند یک پرستار تمام وقت شد. در این زمان یک برنامه نویس کامپیوتر برنامه صحبت کردن را بر روی کامپیوتر او نصب کرد تا از طریق حرکات سر و چشم، کلمات و جملات مورد نظر او را قابل فهم کند. هر چند او هنوز می‌توانست با انگشت خود کار کرده و کلمات را انتخاب کند. سرانجام با از دست رفتن کنترل بیشتری بر بدنش، سنسوری را بر ماهیچه cheek او وصل کردند، از طریق برنامه و کمک دستیارش، استیون به نوشتن و دنبال کردن رویایش ادامه داد.
او در طی این سال‌ها تا اواخر عمر به تألیف 15 کتاب پرداخت، در کنار کتب منتشر شده، مقاله‌ها و پژوهش‌های او قابل توجه است.
از مهم‌ترین کتاب‌های او، موارد زیر را می‌توان ذکر کرد:
1. تاریخچه مختصری درباره زمان: دراین کتاب درمورد کیهان شناسی اجرام و گریزی بر موضوعاتی چون فضا- زمان، وجود خدا و آینده است. این کتاب به انگلیسی نوشته شده و تاکنون به بیش از چهل زبان دیگر ترجمه شده است.
2. جهان در یک پوست فندق: در این کتاب تئوری‌های بزرگ در مورد کیهان شناسی توضیح داده شده است. تألیف این کتاب به سال 2001 برمی گردد.
2. تاریخچه مختصرتری از زمان: در سال 2005، هاوکینگ جدیدترین پیشرفت‌ها در فیلدهایی مثل تئوری ریسمان بود.
درکنار این سه کتاب، تحقیقات و مقالات دارای ارزش بسیار بود. او تئوری داد که در آن می‌توان کیهان شناسی را با ماشین کوانتوم با هم ترکیب کند و توضیح دهد چگونه جهان رشد می‌کند. این مسائل به وی اجازه داد که ادعا کند که می‌تواند در 11 بعد فکر کند. تا برخی احتمالات بزرگ را برای بشر طرح ریزی کند.
او همچنین این تئوری را مطرح کرد که سفر در زمان ممکن است و انسان در آینده قادر خواهد بود در سیارات دیگر مستقر شود.
طراحی بزرگ
در سپتامبر 2010، هاوکینگ مخالف ایده خود مبنی بر وجود خدا را مطرح کرد. او قبلاً در یک تئوری مطرح کرد که وجود خدا با استدلال‌های علمی سازگار است. در این کتاب نتیجه گرفت که بینگ بنگ نتیجه ای از قانون‌های فیزیک است و نه بیش از این. زیرا یک قانون جاذبه وجود دارد که جهان می‌تواند از هیچ به وجود بیاید.
این کتاب به عنوان یک کتاب بسیار مطرح در طی یک دهه بود. در این کتاب هاوکینگ نظریه نیوتن مبنی بر غیر ممکن بود جهان بدون وجود خدا را به چالش کشید و گفت: این ضروری نیست که خدا برای روشن کردن چراغ جهان و ایجاد آن وجود داشته باشد.



http://www.sepahannews.ir/fa/News/24605/مرگ-ستاره-ای-در-زمین
بستن   چاپ