پیام سپاهان
داوران به فیلمسازان درست خط نمی‌دهند
پنجشنبه 24 اسفند 1396 - 11:24:02
سپاهان نیوز - کارگردان فلیم وحشی در خصوص زمان فلیم کوتاه خود گفت: بخش اعظم این مشکل به دلیل آن است که داوران به فیلم سازان درست خط نمی‌دهند.
به گزارش ایسنا-منطقه اصفهان، فردین انصاری، در نشست خبری فیلم کوتاه "وحشی" در پاسخ به اظهاراتی که درباره زمان فیلم کوتاه مطرح‌شده بود، اظهار کرد: گرچه نشست امروز برای من، جنبه آموزشی بالایی داشت، اما در مورد زمان فیلم کوتاه معتقدم بخش اعظم این مشکل، تقصیر داورانی است که به فیلم‌سازان، خط درستی نمی‌دهند. به‌تازگی از سوی این عزیزان مطرح می‌شود که فیلم کوتاه باید زیر 15 دقیقه باشد، درحالی‌که در کتاب «فیلم کوتاه از ایده تا اجرا» نوشته دان گرسکیس، به فیلم‌های 25 تا 30 دقیقه‌ای هم اشاره می‌شود و من با تکیه‌بر این امر، فیلمم را با این زمان ساختم.
وی ادامه داد: گره ای که در قصه "وحشی" وجود دارد، نیاز به مقدمه داشت و به همین دلیل، قدم به قدم پیش رفتم تا مخاطب، داستان را هضم کند، اما یکی از اشتباهاتم این بود که حجم اطلاعات فیلم‌نامه، آن‌قدر زیاد شده بود که مخاطب، دیالوگ‌ها را فراموش می‌کرد، درحالی‌که این دیالوگ‌ها، وظیفه باز کردن گره‌ها را بر عهده داشتند.
وی افزود: معتقدم که فیلم کوتاه، هویت مستقل خود را دارد، اما چه اشکالی دارد که حین ساخت آن، برای فیلم بلند تمرین کنیم؟ با این‌همه، باید بگویم که بعد از تدوین فیلم، به این نتیجه رسیدم که سه تا چهار دقیقه فیلم، قابل حذف است. مهم‌ترین تجربه‌ای هم که در این فیلم کسب کردم، اهمیت فیلم‌برداری و نورپردازی بود. کار صادق داوری، فیلم‌بردار اثر هم آن‌قدر در خدمت فیلم بود که دیده نمی‌شد.
بهنام تاجمیر ریاحی، سرپرست پاتوق فیلم کوتاه اصفهان هم از صادق داوری خواست در مورد نزدیک شدن به ذهنیت کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس صحبت کند.
داوری دراین‌باره گفت: عکسی که روی جلد فیلم‌نامه چاپ‌شده بود، ذهنیت کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس را به‌خوبی به من منتقل کرد، ضمن این‌که چالش بزرگ ما این بود که در یک سکانس، همه لوکیشن دیده می‌شد.
نوری پرتو هم در واکنش به سخنان فردین انصاری پیرامون زمان فیلم کوتاه گفت: اگر می‌گویم کاش فیلم را زیر 15 دقیقه می‌ساختید، به این معنی نیست که ساخت فیلم کوتاه با زمان بیشتر، جرم است، بلکه منظورم این است که باید گنجایش و ظرفیت درام را سنجید و بعد براساس آن زمان‌بندی کرد، وگرنه مشکلی با طولانی‌تر شدن فیلم کوتاه ندارم.
او ادامه داد: فیلم "مربع" ساخته روبن اوستلوند که نخل طلای کن را گرفته، هم ازنظر من طولانی بود و به عنوان یک نویسنده معتقدم فیلم باید حجم درستی ازنظر روایی و زمانی داشته باشد.
1445953973591_telisna3.jpg
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/24608/داوران-به-فیلمسازان-درست-خط-نمی‌دهند
بستن   چاپ