پیام سپاهان
امید به درمان بیماران پروانه ای
چهارشنبه 1 فروردين 1397 - 18:44:49
سپاهان نیوز - محققان کوبکی به مطالعه اثر ترکیبی ژن درمانی و مهندسی بافت در درمان نوع خاصی از بیماری پروانه ای پرداختند.
به گزارش ایسنا منطقه اصفهان و به نقل از ژورنال Eur Cell Mater،داکی و همکاران درمان ترکیبی را برای نوع مغلوب بیماری پروانه ای بهینه سازی کردند.
ترکیب ژن درمانی و مهندسی بافت یکی از استرتژی های امیدوارکننده برای درمان بیماران پروانه ای نوع اتوزومال مغلوب (RDEB) است.این نوع بیماری یک اختلال نادر است که به علت موتاسیون در ژن کلاژن تیپ هفت ایجاد می شود.این ژن سبب تولید کلاژنی می شود که فیبریلهایی را در محل اتصال اپیدرم و درم پوست تشکیل می دهد.این بیماری سبب تاولهای شدید می گردد و تنها درمان تسکینی برای آن ترجیح داده شده است.
به منظوز انتقال کارآمد در فیبروبلاست یا کراتینوسیت،به عنوان پیش نیاز تدرمان قوی و پایدار بیماری RDEB،وکتورهای رتروویروسی و تقویت کننده EF-Cتست شد.میزان ورود وکتور در سلولهای فیبروبلاست و کراتینوسیت به ترتیب 3.1و 1.3برابر افزایش یافت.سلولهای اپیدرم که کراتین 19را بیان می کردند انتقال سلولهای بنیادی را نشان می دادند.
براساس نتایج این مطالعه،این روش ترکیبی می تواند یک پروتکل درمانی ارزشمند با هدف بهبود کیفیت زندگی طولانی مدت در مورد بیماران RDEB باشد و در آینده انتظار است که این روش بیشتر گسترش خواهد یافت
1445953973591_telisna3.jpg
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/24821/امید-به-درمان-بیماران-پروانه-ای
بستن   چاپ