پیام سپاهان
بيمه خبرنگاران، بن بست حقوقي ديگري براي آنها که از حقوق افراد مي نويسند!
دوشنبه 31 فروردين 1394 - 12:03:10 PM
ايرنا
fiogf49gjkf0d
ماجرا چندان پيچيده نيست؛ با توجه به مشکلات مختلف و عدم ثبات وضعيت شغلي خبرنگاران در دولت قبل مصوبه اي براي بيمه شدن آنها به همراه هنرمندان و نويسندگان که وضعيت شغلي شان شرايط بيمه شدن را براي آنها فراهم نمي کرد؛ تصويب شد.

بسياري از خبرنگاران از اين مسير و با عضويت در سايت سمان موفق به تکميل پرونده و پرداخت درصد کمي از حق بيمه و برخورداري از حمايت ادراه ارشاد شدند و البته برخي از خبرنگاران هم به عنوان کارمندان يک رسانه از حق بيمه توسط کارفرماي خود بهره مند بودند.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بودجه اي را براي بيمه خبرنگاران به رسانه ها مي پردازد

اما پس از رياست جمهوري حسن روحاني و روي کار آمدن دولت يازدهم، معاون مطبوعاتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در جلسات و نشست هاي مختلف خود با اشاره به اينکه طبق ماده 46 قانون مطبوعات، صاحبان رسانه موظف به بيمه کردن خبرنگاران خود هستند،گفت:وقتي دولت خبرنگار را بيمه مي کند، در واقع به استقلال حرفه اي او لطمه مي زند؛ بنابراين بيمه کردن خبرنگاران وظيفه نشريات است.

انتظامي، بيمه کردن خبرنگاران توسط رسانه ها را موجب حفظ استقلال مطبوعات و روزنامه هاي کشور دانست و اضافه کرد: البته در اين زمينه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بودجه اي را براي بيمه خبرنگاران به رسانه ها مي پردازد.

معاون مطبوعاتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در يکي از آخرين مصاحبه هايش در سال جديد گفت: خبرنگاراني که هنوز بيمه آنان توسط رسانه متبوعشان برقرار نشده به اداره خبرنگاران اداره کل مطبوعات و خبرگزاري هاي داخلي اطلاع دهند.

به گزارش بولتن نيوز، حسين انتظامي توضيح داد: طبيعي است با توجه به تعامل رسانه ها با اداره کل مطبوعات داخلي، احقاق حق اين خبرنگاران در فضاي منطقي تر دنبال مي شود.

انتظامي در خصوص بيمه تمکيلي خبرنگاران نيز اظهار داشت: براي بيمه تکميلي روزنامه نگاران نيز دو راه را در نظر داريم؛ راه اول، سياست تشويقي نسبت به رسانه هايي که نسبت به بيمه تکميلي خود توجه داشته اند. راه دوم، بيمه تکميلي خبرنگاراني است که از کميته حرفه اي و از طريق سايت سمان، کارت روزنامه نگاري دريافت کرده اند.

صندوق اعتباري هنر راهکاري تازه يا چالشي دوباره ؟!

از سويي ديگر اواخر سال گذشته خبر نياز به عضويت در سايتي با عنوان `صندوق اعتباري هنر` به خبرنگاران رسيد که بر مبناي آن خبرنگاران بايد نسبت به عضويت در اين صندوق و پرداخت حق عضويت مباردرت مي کردند.

هدف اصلي صندوق به اعتبار ماده يک اساسنامه آن صرفا حمايت از اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه بوده که در چارچوب سياست هاي ذيل انجام مي شود:

1- ساماندهي و يکپارچگي در حمايت از جامعه نويسندگان، روزنامه نگاران و هنرمندان و تبديل حمايت هاي مقطعي متکي بر منابع مالي مردمي و غير دولتي

2- حمايت از خلاقيت ها و نوآوري ها در حوزه فرهنگ و هنر و شناسايي، جذب و هدايت استعدادها درحوزه فرهنگ و هنر

3- جذب سرمايه گذاري ها و تامين منابع مالي جديد براي توسعه فعاليت ها در حوزه فرهنگ و هنر

4- توسعه مرحله اي کميت و کيفيت حمايت ها منطبق با اولويت بندي اعضا و نيازها و افزايش تدريجي تعداد افراد تحت پوشش

اين صندوق در تعريف انواع حمايت هاي خود نسبت به افراد مشمول به حمايت هاي توسعه اي، حمايت هاي بيمه اي که شامل بيمه تامين اجتماعي هم مي شد، نقص عضو و از کارافتادگي و حمايت هاي معيشتي و تامين آتيه اشاره کرده بود.

اين در حالي بود که در اطلاع رساني اداره ارشاد تاکيد خاصي بر امکان ادامه بيمه روزنامه نگاران از طريق اين صندوق و يا ايجاد بيمه براي خبرنگاران تازه لحاظ نشده بود و بيشتر به ايجاد حمايت هاي ديگر مثل اعطاي وام، بيمه تکميلي و ... از طريق اين صندوق اشاره شده بود.

عده اي از خبرنگاران با چندين بار مراجعه در ساعات مختلف و کلنجار با مشکلات مختلف فني اين سايت بالاخره موفق به عضويت در آن و پرداخت حق عضويت شدند؛ اما بسياري از افراد با توجه به مشکلات مختلف فني اين سايت نتوانستند تا پايان سال گذشته ثبت نام کنند و برخي ديگر با وجود اينکه تصور مي کردند موفق به ثبت نام شده اند، متوجه عدم ثبت نام و پذيرش حق عضويتشان شدند!

درخواست هاي مکتوب اهالي رسانه براي اعتراض به دستورالعمل فعلي پيگيري مي شود

در همين اثنا و روزهاي تازه کاري سال جديد بود که برخي از خبرنگاران متوجه قطع جريان بيمه قبلي که نمي دانستند دقيقا قرار است تا چه زماني ادامه يابد شدند. نکته عجيب اينجا بود که بيمه برخي از خبرنگاران قطع و بعضي ديگر هنوز ادامه داشت!

پس از پيگيري هاي فراوان خبرنگاران از اداره ارشاد از مکان ادامه موقتي بيمه تامين اجتماعي کساني که در سال گذشته موفق به عضويت در سايت صندوق اعتباري هنر شده بودند سخن به ميان آمد. مسئله اي که به قول مسئولين اداره ارشاد چندان نبايد به آن اميدوار بود و لزوم پيگيري خبرنگاران بر انجام بيمه آنها توسط رسانه مورد نظر را جدي تر دنبال کرد.

هعمان طور که مدير اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان اصفهان در پاسخ به اين ابهام  گفت: تا کنون هيچ مصوبه مکتوبي براي امکان ادامه بيمه روزنامه نگاران از طريق اين صندوق به ما اعلام نشده است و همانطور که معاون مطبوعاتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز بارها تاکيد کردند؛ خبرنگاران بايد به جد پيگير حق استفاده از بيمه شان از رسانه خود باشند و با رسانه هايي که به بيمه افراد اقدام نمي کنند، همکاري نداشته باشند زيرا اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي به طور مستقل کارفرماي خبرنگاران نيست و اينطور که از شواهد پيداست خبرنگاراني نيز که هنوز بيمه آنها ادامه دارد؛ هم به تدريج از صندوق حذف مي شوند؛ همان طور که من به تازگي نامه اي از صندوق بيمه دريافت کردم که طبق آن اسامي خبرنگاران ديگري براي قطع حق بيمه ارائه شده بود تا در کشور ما نيز مثل ديگر کشورها کارفرما کارمندانش را بيمه کند و با پرداخت کمک هزينه اداره ارشاد به رسانه ها جبران خسارت شود و با اين حساب نمي توان اميدي به امکان ادامه بيمه از طريق صندوق داشت.

قطبي با بيان اينکه اگر رسانه ها نسبت به اين دستور عمل اعتراضي دارند؛ حق پيگيري براي آنها وجود دارد؛ افزود: بيمه شدن خبرنگار از سوي کارفرما قانون اصولي و درستي است که مزاياي آن شامل حال خود خبرنگار مي شود از اين جهت که اگر يک رسانه پس از 5 يا 10 سال تعطيل شد آن خبرنگار مي تواند بيمه بيکاري دريافت کند؛ با اين وجود ما به درخواست ها و پيگيري هاي مديران مسئول روزنامه ها و سرپرستان رسانه هاي مختلف که به ذکر نقاط ضعف و مشکلات اين طرح به صورت مکتوب بپردازد؛ در سطح کشوري رسيدگي مي کنيم.

`صندوق اعتباري هنر` امکاني مصوب اما غير عملي براي بيمه روزنامه نگاران!

از سويي با وجود امکان انجام بيمه تامين اجتماعي توسط سايت صندوق اعتباري هنر براي روزنامه نگاران مانند ديگر اعضاي اين صندوق مثل هنرمندان طبق آيين نامه آن مدير عامل اين صندوق از عدم امکان ادامه بيمه روزنامه نگاران توسط اين صندوق با توجه به مصوبه تازه هيئت دولت خبر داد.

مدير عامل صندوق اعتباري هنر در دومين نشست خبري خود در سال گذشته اظهار داشت: همه امکانات ما شامل حال روزنامه نگاران و خبرنگاران خواهد شد، اما در مورد بيمه تامين اجتماعي با صحبت هايي که با دکتر انتظامي، معاون مطبوعاتي محترم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي داشتيم، قرار شد اين گروه از طريق بنگاه مطبوعاتي خودشان بيمه تامين اجتماعي شوند.

وي افزود: دکتر انتظامي هم بيان کردند که در سال 94 اگر کسي در خبرگزاري و يا روزنامه اي که کار مي کند بيمه نشده باشد مي تواند به دفتر مطبوعاتي شکايت کند که اين روند در سال 93 با مماشات همراه بود و اگر افرادي مانند خبرنگاران آزاد، هم به دلايل قانوني نمي تواند از سوي محل کار خودش بيمه شود مي توانند توسط صندوق هنر بيمه شوند و ما آمادگي داريم تا در صورتي که روزنامه نگاري از طريق روزنامه اش بي عذر قانوني بيمه نمي شود، در صندوق پيگيري هاي لازم را براي بر طرف کردن مشکل انجام دهيم.

قطع بيمه روزنامه نگاران به عنوان اعضاي پيشين صندوق شايعه است

خليل ارجمندي اما در مصاحبه با خبرگزاري فارس در سال گذشته متذکر شده بود: افرادي که هم اکنون بيمه هستند تا زماني که تکليف آنها در بنگاه هاي مطبوعاتي و خبري شان معلوم نشود بيمه آنها از سوي صندوق قطع نمي شود.

ارجمندي با اعلام اينکه سرويس هاي خدماتي به خبرنگاران ارائه مي شود، ابراز داشت: اما در اين ميان بيمه تامين اجتماعي براي خبرنگاران جز در موارد خاص که به دليل قانوني افراد از اين سرويس توسط بنگاه هاي مطبوعاتي محروم مانده اند، حتما توسط صندوق ارائه مي شود.

مديرعامل صندوق اعتباري هنر خاطرنشان کرد: 26هزار نفر بيمه شدگاني که در تحت پوشش خدمات تامين اجتماعي هستند بايد عضو صندوق باشند در غير اين صورت از بيمه تامين اجتماعي در سال آينده خارج مي شوند.

ماحق بيمه خبرنگاران را به مديران مسئول رسانه ها پرداخت کرديم

همچنين سخنگوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در حاشيه توديع و معارفه مديران کل سابق و جديد فرهنگ و ارشاد اسلامي مازندران در جمع خبرنگاران درباره قطع بيمه عده اي از خبرنگاران نيز، افزود: صندوق هنرمندان و نويسندگان تقويت شده و در بودجه سال جاري رشد قابل توجهي داشته است.

اين مسئول با اشاره به اينکه مديران مسئول رسانه ها اعم از نشريات مکتوب، خبرگزاري ها و سايت ها بايد نسبت به بيمه خبرنگاران خود اقدام کنند، ادامه داد: ما حق بيمه خبرنگاران را به مديران مسئول رسانه ها پرداخت کرديم و به زودي فهرست کساني که از اين يارانه استفاده کرده اند را منتشر مي کنيم.

وي با بيان اينکه خبرنگاران اين مطالبه را از مديران مسئول رسانه ها داشته باشند، ادامه داد: سياست ما بر اين است که بيمه خبرنگاران از سوي مديران مسئول انجام شود و در اين زمينه کمک مي کنيم.

خبرنگار مستقل مي شود، رسانه وابسته ؟!

مدير خانه مطبوعات اصفهان نيز با بيان اينکه عملي شدن چنين قانوني در شرايط فعلي اصلا درست نيست، به خبرنگار ايمنا گفت: تا زماني که زير ساخت هاي انجام اين قانون مهيا نباشد، نمي توان آن را عملي کرد. درست است که مشخص شدن وضعيت خبرنگاران و داشتن بيمه و قرارداد در ذات اتفاق خوبي محسوب مي شود اما قطع بيمه روزنامه نگاران بدون فرجه زماني و ابزار قدرتي لازم در اقدامي ضرب العجل براي تمام رسانه ها درست نيست؛ زيرا ممکن است اصلا برخي از رسانه ها تعدادي از نيروهايشان را به اين بهانه و براي عدم پرداخت حق بيمه اخراج کنند.

منصور گلناري ادامه داد: متاسفانه هر دولتي در کشور ما پس از روي کار آمدن به نوعي اقدامات دولت قبلي را زير سوال مي برد؛ در حاليکه بهتر است به رفع نواقص و مشکلات قبلي بپردازد؛ نه اينکه از اساس آن را زير سوال ببرد. استدلال دولت فعلي در حذف بيمه قبلي رسيدن به استقلال خبرنگاران است در حاليکه اين خود دولت است که مي تواند در هر شرايطي ضامن اين استقلال و وجود انتقاد از سوي خبرنگاران باشد و چنين قانوني لزوما به چنين نتيجه اي منتج نمي شود؛ مگر جز اين است که در قانون تازه حق بيمه خبرنگاران به جاي اينکه مستقيما به خودشان داده شود به رسانه ها الحاق مي شود و براي آنها رد مي گردد؛ در چنين شرايطي که اصلا استقلال يک رسانه به جاي يک خبرنگار زير سوال مي رود؟!

وي اضافه کرد: علاوه بر اينکه ملزم کردن اداره ارشاد به پرداخت بيمه خبرنگاران بسيار راحت تر از ملزم کردن اين همه مديرمسئول و سردبير است. به تمام اين موارد بايد ناديده گرفتن سرپرستان را هم توسط دولت اضافه کرد زيرا آنها فقط مديران مسئول را مشمول مزايا و قوانين خود مي دانند و در اين شرايط بايد پرسيد تکليف سرپرستان مطبوعات چه خواهد شد؟ سرپرستاني که خودشان هم بيمه نيستند چه رسد به اينکه نيروهاي تحت نظر خود را بيمه کنند. متاسفانه بعد از تمام اين موارد بايد گفت هيچ ضمانتي هم براي انجام اين قانون به صورت منصفانه و در کمال سلامت از سوي همه مديران مسئول وجود ندارد و چطور مي توان ضمانتي براي اجراي درست اين قانون پيدا کرد. مسئله اي که تا امروز فقط ترکش هايش نصيب خبرنگاران شده است.

عضويت در خانه مطبوعات نبايد منوط به بيمه باشد

منصور گلناري با بيان اينکه در اساسنامه تازه دولت فقط خبرنگاراني مي توانند عضو خانه مطبوعات بمانند که بيمه رسانه هستند ادامه داد: اين مسئله با توجه به مشکلات مختلف خبرنگاران اصلا عملي نيست زيرا خانه مطبوعات از اساس براي حمايت از خبرنگاران در همين شرايط شکل گرفته است و در شرايطي که حدود 40 درصد از خبرنگاران اصفهان بدون بيمه و قرار داد يا با صرف بيمه درماني همسر يا پدر، بيمه خويش فرما و يا بيمه اداره جات ديگر مشغول کارند؛ نمي توان آنها را جزء اعضا خانه مطبوعات محسوب نکرد، اصلا وجود خانه مطبوعات که براي دفاع از حقوق اين افراد شکل گرفته در چنين شرايطي چه لزومي دارد؟!

وي افزود: بر اين اساس ما تا اين لحظه با عملي شدن چنين اساسنامه اي مخالفت کرده ايم و نتيجه قطعي را منوط به برگزاري مجمع فوق العاده اي دانسته ايم که نتيجه آن بستگي به نظر اکثريت آراء و نظر آنان دارد.

گلناري در پاسخ به اين پرسش که درصورت عدم پذيرش اين اساسنامه روند کار خانه مطبوعات چگونه خواهد بود؛ تصريح کرد: در صورت عدم پذيرش اين مورد از سوي اعضا ما با همين روال فعلي کار را ادامه مي دهيم زيرا ما ثبت قانوني هستيم و تا کنون هم خودمان بدون حمايت مالي و معنوي سرپا مانده ايم.

بي اطلاعي مسئولين مربوطه از جزييات قانون!

يکي از خبرنگاران اصفهان در رابطه با اين مسئله گفت: با وجود 4 سال سابقه بيمه و بيش از12 سال سابقه کار حرفه اي روزنامه نگاري در آخرين مراجعه خود در سال نو متوجه قطع بيمه ام شدم.

ليلا يزداني ادامه داد: انجام بيمه ارشاد اقدام خوبي بود که بعد از چند سال کار و دوندگي ها و انتظار فراوان بالاخره فرصت بيمه را براي من مهيا کرد ولي متاسفانه با اقدام دولت جديد به طور ناگهاني و بدون اطلاع دقيق از زمان حذف آن با مشکل مواجه شدم.

وي معتقد است: من فکر مي کنم بهتر بود با وجود صحبت هاي قبلي حداقل قبل از شروع سال تازه اخطار يا اطلاعي مبني بر قطع بيمه به ما داده مي شد تا حداقل ما براي اتصال و ادامه بيمه بدون قطعي زمان داشتيم.

وي مشکل جدي ديگر در اين زمينه را عدم اطلاع کامل مسئولين در اين رابطه دانست و اضافه کرد: متاسفانه مسئولين مربوطه در اداره ارشاد هم در اين شرايط و سرگرداني موجود نتوانستند اطلاعات کافي به ما بدهند و در بسياري از موارد اظهار بي اطلاعي مي ‎کردند؛ به طوري که ما در مراجعات مختلف با لزوم بيمه رسانه توسط اين اداره مواجه شديم و از سوي ديگر اعلام کردند افرادي که در سال گذشته عضو صندوق اعتباري هنر شده اند هنوز بيمه آنها قطع نشده است؛ در حاليکه تا جايي که من مي دانم بيمه برخي از خبرنگاران حتي با وجود عدم عضويت در اين صندوق ادامه پيدا کرده و مشخص نيست چه تفاوتي بين ما و آنها وجود داشته است؟!

ليلا يزداني همچنين در پيگيري هاي مربوطه از معاونت مطبوعاتي وزارت ارشاد با اين پاسخ که چندين ماه است اين قانون در تهران اجرايي شده و مشکلي هم پيش نيامده و اظهار تعجب مسئولين در پايتخت از اجراي اين قانون با تاخير در اصفهان و بي اطلاعي خبرنگاران از زمان اجرايي شدن آن مواجه شده است. اين در حالي است که به قول مسئولين اداره ارشاد هيچ مصوبه اي مبني بر زمان دقيق و ابلاغ اين موضوع به رسانه ها از تهران به دست آنها نرسيده است.

معطلي و تعليق بين قانون ها و مشکلات و قوانين تازه

يکي از خبرنگاران  نيز با اظهار مشکلات فراوان خبرنگاران در زمينه بيمه اظهار داشت: متاسفانه پس از دو سال انتظار و تکميل پرونده سمان زماني که بالاخره به مرحله تاييد پرونده براي انجام بيمه رسيدم با مشکل قانون تازه و عدم امکان بيمه شدن از اين طريق مواجه شدم؛ زيرا قانون تغيير کرده بود و بسياري از خبرنگاران مثل من ديگر امکان استفاده از بيمه فعلي به دليل قطع سهميه اداره ارشاد را نداشتند.

مريم کراري ادامه داد: متاسفانه دفاتر سرپرستي در شهرستان ها هم معمولا امکان بيمه کردن خبرنگاران شهرستاني را ندارند زيرا سهميه مشخصي به مدير عامل خبرگزاري در تهران مي رسد که بالطبع در همان جا هم خرج مي شود و به خبرنگاران خبرگزاري ها در شهرستان ها نمي رسد؛ به همين جهت بيمه خبرنگاران از طريق ارشاد راه حل خوبي براي اين مشکل بود که ما از آن هم محروم شديم!

خبرنگاران استان مرکزي هم گلايه مندنند

عده اي از خبرنگاران و هنرمندان استان مرکزي نيز با گلايه از لغو بيمه تامين اجتماعي سعي داشتند تا اعتراض خود را به گوش مسئولين برسانند.

آنها نيز تامين امنيت شغلي در سايه بيمه را يکي از مهمترين مولفه هاي کاري عنوان مي کنند و از کمبود آن در حرفه خود گلايه دارند. 

آنها معتقدند برقراري بيمه خبرنگاران در رسانه ها و نشريات با حمايت بنگاه خبري محل فعاليت اقدامي موثر در راستاي افزايش و تضمين امنيت شغلي اين قشر است ولي به دليل پاره اي کمبودها در اين زمينه، سياست هاي صندوق حمايت از نويسندگان، روزنامه نگاران و هنرمندان اين فرصت را براي شاغلان اين حرفه مهيا کرده بود تا از بيمه برخوردار شوند و لغو چنين امکاني مشکلات و تبعات زيادي را به همراه خواهد داشت.

ضعف فکري و بي ثباتي قانون ها در دولت هاي تازه و سرگرداني و سرخوردگي خبرنگاران

شغلي با هزار و يک دردسر که البته براي عاشقانش دردسرهايي دوست داشتني است. قطعا خبرنگاران و روزنامه نگاران زماني که از هر طريق و به هر ترتيبي اين شغل را برگزيدند خود را براي تمام دردسرها و ماجراجويي هايش آماده کرده بودند. براي اينکه مقابل خيل حرفها و افراد بايستند تا صداي بسياري از آدم ها را به گوش برسانند؛ تا زبان بسياري از کساني باشند که نه از قواعد رسانه ها سر در مي آورند نه تريبوني براي گفتن و شنيده شدن مي شناسند. خبرنگاران قرار است به نوعي موکلان جامعه شان باشند اما جالب اينجاست که آنها حداقل در کشور ما در ساده ترين و کوچک ترين مسائل حقوقي خود اغلب نمي توانند دخيل شوند و موثر باشند. سهم حقوقي خبرنگاران از تمامي رفتن و آمدن ها و با عشق کارکردن ها معمولا يک بيمه ساده و شرايط کاري معمول هم نيست.

درست است که دولت تازه سعي دارد با ايجاد حداقل شرايط کاري قدري به اين جريان نظم ببخشد اما جز اين است که آشفتگي و جزييات مختلف کار خبرنگاري و شرايط خاص آن عموما باعث تفاوت هاي مختلفي بين شاغلان آن با ديگر افراد کارمند مي شود. چطور مي توان براي شغلي که معمولا هيچ زمان مشخصي ندارد و فرد بايد براي انجام آن در هر ساعت از شبانه روز آماده باشد، نسخه اي مثل ديگر مشاغل پيچيد؟!

و افرادي را که گاها و به دلايل مختلف از مشکلات مالي و تعطيلي يک رسانه، نياز مادي و لزوم کار کردن به هر دليل با چندين رسانه و ... مجبور به کارکردن در شرايطي ديگر و وضعيتي خاص خود هستند؛ تنها به شرط داشتن بيمه عادي مثل ديگر کارمندان به عنوان خبرنگار به رسميت شناخت؟! پرسش اينجاست تکليف اينهمه خبرنگار پاره وقت، حق التحرير، بازنشسته و ... که با وجود مشکلات مختلف روزنامه نگاري يکي از مهم ترين الويت هاي زندگي شان است چه خواهد شد؟ .


http://www.sepahannews.ir/fa/News/2492/بيمه-خبرنگاران،-بن-بست-حقوقي-ديگري-براي-آنها-که-از-حقوق-افراد-مي-نويسند!
بستن   چاپ