پیام سپاهان
توليد غده‏ هاي بذري سيب زميني عاري از ويروس در دانشگاه صنعتي اصفهان
سه شنبه 1 ارديبهشت 1394 - 8:15:23 AM
ايرنا
fiogf49gjkf0d
عضو تيم اجرايي اين طرح روز دوشنبه اظهار کرد: سيب زميني در بيش از 130 کشور جهان و در مساحتي بالغ بر 18 ميليون هکتار کشت مي‏ شود و از آنجا که تکثير اين محصول عمدتاً از طريق غيرجنسي است، در اغلب مناطق جهان مورد تهديد امراض و آفات متعدد قرار مي گيرد.

صابر محمدنيا با اشاره به انتقال و گسترش بيماري‏هاي بين نسلي از طريق غده‏ هاي بذري آلوده تصريح کرد: محققان کشورمان همگام با ساير کشورهاي دنيا، تحقيقات دامنه ‏داري را در زمينه توليد گياهچه‏ هاي عاري از ويروس از طريق کشت بافت و توليد ريزغده‏ هاي گلخانه‏ اي عاري از عوامل بيماري‏ زاي ويروسي، با هدف دستيابي به يک فناوري قابل دسترس و سازگار با نيازها و امکانات داخلي پي‏ ريزي و اجرا کرده اند.

وي افزود: بدين منظور سيستم کارآمد توليد رسمي غده بذري سيب زميني که در زمينه توليد غده‏ هاي بذري پيش ‏پايه و پايه پيشرفت‏ هاي قابل توجهي را حاصل نمود، ايجاد شد.

دانشجوي کارشناسي ارشد مهندسي کشاورزي دانشگاه صنعتي اصفهان تهيه غده ­هاي بذري عاري از ويروس سيب ­زميني با استفاده از تکنيک­ هاي کشت­ بافت را مهمترين مشخصه اين طرح بيان کرد و افزود: در اين فرآيند ابتدا گياهاني که مشخصه اصلي رقم مورد نظر را دارند انتخاب شده و سپس وارد فرآيند ويروس زدايي مي­شوند.

محمدنيا اضافه کرد: در ادامه مريستم­ ها يا اندام هاي هوايي داراي بيشترين رشد گياه جدا شده و بر روي محيط هاي کشت مناسب کشت مي شود و در ادامه گياهچه هاي حاصل پس از تکثير مقدماتي، توسط آزمايشگاه هاي مستقل مورد آزمون عاري از ويروس بودن قرار مي گيرند.

وي انجام آزمون ELISA و تکثير گياهچه هاي موجود در صورت عاري بودن آنها از هرنوع ويروس بر مبناي اين آزمايش را ديگر مرحله اين فرآيند بيان کرد.

وي ادامه داد: پس از اين آزمايش با کشت گياهچه هاي تکثير شده در گلخانه­ هاي استاندارد، ريز­غده يا ميني­ تيوبر توليد مي­ شود.

محمدنيا بيان کرد: در پايان اين فرآيند، ريزغده هاي حاصل مجدداً مورد آزمون عاري از ويروس قرار گرفته و در صورت مساعد بودن جواب، بعد از شکسته شدن خواب در اختيار توليدکنندگان غده هاي بذري قرار خواهد گرفت.

وي ايجاد اشتغال براي فارغ­ ا­لتحصيلان رشته کشاورزي، دستيابي به جديدترين فناوري توليد غده هاي بذري عاري از ويروس سيب ­زميني و کمک به خود­کفايي کشور و تامين نيازهاي کشاورزان استان و منطقه در اين زمينه و شناسايي­، توليد و معرفي ارقام جديد سيب­ زميني متناسب با نيازهاي منطقه را مهمترين اهداف حاصل شده در انجام اين طرح بيان کرد.

طرح توليد غده‏ هاي بذري عاري از ويروس سيب زميني به شيوه کشت بافت توسط هسته کشاورزي پژوهشکده شهيد اعتباري دانشگاه صنعتي اصفهان با همکاري دانشکده کشاورزي اين دانشگاه و شرکت انبوه کشت اصفهان در راستاي ترويج و تقويت روحيه کارآفريني در مساحتي قريب به يکهزار و 500 متر مربع در دانشگاه صنعتي اصفهان اجرا شد.


http://www.sepahannews.ir/fa/News/2501/توليد-غده‏-هاي-بذري-سيب-زميني-عاري-از-ويروس-در-دانشگاه-صنعتي-اصفهان
بستن   چاپ