پیام سپاهان
خطر دو برابري عود سرطان پروستات حتي در ترک سيگاري‌ها
چهارشنبه 2 ارديبهشت 1394 - 12:08:55 PM
ايسنا
fiogf49gjkf0d
حدود 30 درصد از مبتلايان به سرطان پروستات که تحت پروستاکتومي راديکال قرار مي‌گيرند، عود بيوشميايي را حتي با گذشت 10 سال از اين عمل، تجربه مي‌کنند.
 
 طي اين پژوهش 28 ماهه، گروهي از محققان بين المللي اروپايي و آمريکايي عود بيوشيميايي هزار و 191 مردي که تحت عمل پروستاکتومي راديکال، پروستات خود را برداشته بودند، مورد بررسي قرار دادند.

از اين تعداد افراد، يک سوم غير سيگاري 34.9( درصد)، يک سوم سيگار کشيدن را ترک کرده بودند (31.6درصد)  و بقيه نيز به سيگار کشيدن خود ادامه مي‌دادند (33.5درصد).
 
نتايج نشان مي‌داد خطر عود سرطان براي افرادي که به سيگار کشيدن خود ادامه مي‌دهند دو برابر بيش از افراد غير سيگاري است.

نکته جالب توجه اينجا بود که براي افرادي که 10 سال پيش از اين سيگار کشيدن را ترک کرده بودند نيز اين خطر دو برابر گزارش شد.
 
به گفته دکتر " Malte Rieken" سرپرست اين پژوهش از دانشگاه بازل سوييس، اين يافته تاييدگر نتايج پژوهش‌هاي قبلي در مورد تاثير منفي سيگار بر عود انواع سرطان‌هاي مختلف پس از درمان اوليه است.
 
جراحي پروستاتکتومي راديکال امروزه به عنوان درمان استاندارد با عوارض قابل قبول در موارد سرطان پروستات لوکاليزه محسوب مي‌شود که مي‌تواند از گسترش بيماري جلوگيري نموده و در تعداد زيادي از بيماران معالجه قطعي به حساب مي‌آيد.
 
اين يافته در کنفرانس انجمن اورولوژي اروپا در مادريد مطرح شد.


http://www.sepahannews.ir/fa/News/2510/خطر-دو-برابري-عود-سرطان-پروستات-حتي-در-ترک-سيگاري‌ها
بستن   چاپ