پیام سپاهان
سرناي تاريخ اصفهان در ميدان نقش جهان دميده شد
چهارشنبه 2 ارديبهشت 1394 - 12:27:08 PM
ايرنا
fiogf49gjkf0d
صداي سرناي تاريخ در ميدان نقش جهان طنين افکند و کارواني از تاريخ در ميدان به حرکت در آمد.

در اين برنامه دوران هاي صفويه، قاجاريه و معاصر به صورت ‏نمادين و با هنرمندي 130 هنرور تئاتر اصفهان به نمايش درآمد و نيز صنايع دستي اصفهان در قالب سازه هاي حجمي ميناکاري، قلم کاري، قلم زني، خاتم و منبت کاري معرفي شد.

در اين برنامه گويي مشاهير، مفاخر و علماي اصفهان از دل تاريخ بيرون آمده و ساعاتي را در کنار مردم معاصر اصفهان گذراندند.

شاه عباس، ظل السلطان، علامه مجلسي، ميرفندرسکي، ميرداماد و شيخ بهايي به همراه کسبه و بازاريان قديمي از جمله ماهي فروشان، سبزي فروشان و ... اين کاروان تاريخي را همراهي مي کردند.

همچنين در بخش تاريخ معاصر اصفهان، به صورت نمادين رزمندگان و بسيجيان، صنعتگران، ورزشکاران و رفتگران شهرداري با اين گروه همراه بودند.

نقالان کاروان اصفهان که امروز در ميدان نقش جهان به حرکت درآمده بود در مقابل سردر قيصريه به بيان تاريخچه اي از دوران قاجاريه، ظل السلطان و ارنست هولستر عکاس پيشگام نيمه دوم قرن نوزدهم ميلادي که در دوران حکومت ناصرالدين شاه قاجار به ايران آمد و حدود بيست سال در اصفهان بود و عکس هاي ارزشمندي از اين شهر تهيه کرد، پرداختند.

همچنين گروه نقالي مقابل ميدان شيخ لطف الله به بيان توضيحاتي پيرامون مفاخر و مشاهير اصفهان و در مقابل مسجد امام (ره) نيز به بيان دوران معاصر اصفهان از جمله دوران دفاع مقدس پرداختند.

يکي از نکات جالب توجه اين ويژه برنامه فرهنگي تفريحي، استقبال خوب شهروندان اصفهاني و گردشگران داخلي و خارجي بود که با شوري بسيار در کنار شخصيت هاي قديمي و تاريخي به گرفتن فيلم و عکس هاي سلفي مشغول بودند.

گردشگران خارجي نيز با شوق و شگفتي بسيار به پرس و جو از حاضران در ميدان درباره کاروان با شمايل کهن و همراه با اسب و درشکه مي پرداختند.

اين برنامه يکم و دوم ارديبهشت سال جاري ساعت 18 در ميدان امام (ره) و سوم ارديبهشت در پارک ناژوان از سوي سازمان فرهنگي تفريحي شهرداري برگزار مي شود.‏

شهر اصفهان، با پهنه اي حدود 250 کيلومترمربع، در دل فلات ايران قرار دارد.

ورود اسلام و گسترش آن و تاثير عميق فرهنگ اسلامي در زير بناي ساخت شهر اصفهان و وجود هنرمندان ايراني باعث شد تا يکي از زيباترين شهرهاي مذهبي جهان که در آن نمودهاي فرهنگي با ارزش از جمله مساجد و مناره ها و مدارس علميه بود شکل بگيرد.

اصفهان در دوران آل بويه و سلجوقيان پايتخت کشور بود. پس از سلجوقيان تا دوران صفويه نيز پايتخت ايران بود، ولي در پايان دوران صفوي دستخوش کشتار، چپاول و خرابي شد.

در دوران سلجوقيان، آباداني اصفهان با ساخت مساجد، کوشک ها، باغستانها و عمارت هاي باشکوه رونق گرفت.

سوم ارديبهشت به عنوان روز اصفهان نامگذاري شده است و 22 ويژه برنامه فرهنگي تفريحي به مناسبت هفته اصفهان برگزار مي شود

http://www.sepahannews.ir/fa/News/2517/سرناي-تاريخ-اصفهان-در-ميدان-نقش-جهان-دميده-شد
بستن   چاپ