پیام سپاهان
/پایان نامه/
قواعد شرع سهم زنان در مشارکت سیاسی را مهم می داند؟
سه شنبه 14 فروردين 1397 - 11:41:14
سپاهان نیوز - نتایج یک پژوهش در حوزه‌ مبانی و اصول مشارکت سیاسی زن نشان داد که اصول استنتاج شده از مبانی شرعی از فراوانی بیشتری نسبت به دیگر مبانی حقوقی و عرفی برخورداربوده است و بیشترین آراء بر تکلیف بودن مشارکت سیاسی دلالت دارد.
به گزارش ایسنا منطقه اصفهان، گوهر شاد افروزیان - دانشجو کارشناسی ارشد رشته مطالعات زنان گرایش حقوق زن در اسلام در پایان نامه خود به " بررسی حقوق و مسئولیت‌های سیاسی زن با رویکرد الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت" پرداخت.
مطابق این تحقیق پیوند اسلام و ایران پیوندی تاریخی و استراتژیک در ادامه حیات دین در کلیه ساختارهای اجتماعی است. نقش این پیوند را می‌توان در بازآفرینی و توسعه مفاهیم حکومت، حقوق سیاسی، نقش‌ها و وظایف انسان‌ها در حکومت به ‌وضوح مشاهده کرد.
دنیای امروز عرصه‌ رقابت ایدئولوژی‌ها و حاکمیت‌های سیاسی در تسخیر افکار عمومی انسان‌ها است و پیشرفت به‌عنوان شاخصی در جذب آراء متفکران و سیاست مداران و تضمین‌کننده بقای حاکمیت‌ها مطرح است.
همچنین اگر پیشرفت سیاسی را در دستیابی به دیگر ابعاد پیشرفت ضروری به‌ حساب آوریم آنگاه زنان به‌ عنوان بخش بزرگی از نیروی اجتماعی و مفهوم ساز حکومت اسلامی می‌بایست مورد توجه دولت مردان و نهادهای دینی و دانشگاهی قرار بگیرند.
لذا به‌ منظور ایجاد فهمی عمیق و جامع از نظریات متفاوت مطرح‌شده درزمینه‌ی حقوق و مسئولیت‌های سیاسی زن بارویکرد الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به تحلیل مضمون تعدادی از آثار به ثبت رسیده در این زمینه پرداخته‌شده است. مضامین به‌ دست‌آمده در چهار حوزه حول محور حقوق و مسئولیت‌های سیاسی زن تفکیک شده و مورد تحلیل کمی و کیفی قرار گرفته است.
نتایج این پژوهش در حوزه‌ی مبانی و اصول مشارکت سیاسی زن نشان داد که اصول استنتاج شده از مبانی شرعی از فراوانی بیشتری نسبت به دیگر مبانی حقوقی و عرفی برخورداربوده است و بیشترین آراء بر تکلیف بودن مشارکت سیاسی دلالت دارد. در حوزه مصادیق مشارکت سیاسی زنان در تاریخ اسلام و ایران، بیشترین مشارکت نشان داده ‌شده در سطح مشارکت توده بوده و مشارکت در سطوح کلان سیاسی بسیار انگشت ‌شمار است.
علاوه بر این در حوزه حدود مشارکت سیاسی زن، تنها حوزه‌ چالشی عرصه‌ حاکمیت است که البته دلایل مبتنی بر جواز با فراوانی بیشتری نسبت به عدم جواز یا مرجوحیت آن در بین آراء اندیشمندان یافت شد. در حوزه‌ مقتضیات و موانع مشارکت سیاسی زنان بیشترین موانع در بخش موانع شرعی به چشم می‌خورد و بیشترین تأکید نویسندگان در بحث مقتضیات بر مسئله رفع موانع شرعی با پویایی در اجتهاد بوده است.
به گزارش ایسنا؛ این پایان نامه با راهنمایی قدرت الله خسرو شاهی در دانشگاه اصفهان دفاع شد.
1445953973591_telisna3.jpg
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/26006/قواعد-شرع-سهم-زنان-در-مشارکت-سیاسی-را-مهم-می-داند؟
بستن   چاپ