پیام سپاهان
تاثیر میدان های لیزری بر ضرایب شکست وجذب نانو ساختارها
سه شنبه 14 فروردين 1397 - 11:41:19
سپاهان نیوز - نتایج یک تحقیق نشان می دهد که با افزایش میدان لیزری ضرایب جذب نوری(تغییرات ضریب شکست) چاه های کوانتومی کرنشی و غیرکرنشی کاهش(افزایش) می یابند. با افزایش میدان لیزری مقدار قله های تشدید یکسوسازی نوری مربوط به چاه های کوانتومی غیرکرنشی کاهش پیدا می کند.
به گزارش ایسنا منطقه اصفهان، محسن احمدی مقدم دانشجوی کارشناسی ارشد رشته فیزیک گرایش فتونیک در پایان نامه خود به بررسی در خصوص " اثر میدان خارجی بر روی خواص نوری چاه های کوانتومی نیمه سهموی و سهموی GaAs و چاه های کوانتومی کرنشی “InGaN/AlGaNپرداخت.
مطابق این تحقیق نانوساختارها کاربرد وسیعی در ابزار الکترونیکی مانند ترانزیستورها و صنایع اپتوالکترونیکی مانند لیزرهای نیمه رسانا و آشکارسازهای مادون قرمز دارند. این مطالعه و بررسی اثر میدان های خارجی مانند میدان لیزری قوی، میدان الکتریکی و میدان مغناطیسی بر روی نانوساختارهای کوانتومی دارای اهمیت فراوانی است.
این پژوهش اثر میدان خارجی را بر روی خواص نوری چاه های کوانتومی نیمه سهموی و سهموی GaAs و چاه های کوانتومی کرنشی InGaN/AlGaN بررسی خواهدکرد.
به علاوه این مطالعه معادله وابسته به زمان شرودینگر را با استفاده از تبدیلات پیمانه ای در قالب کرامرز بدست آورده و معادله بدست آمده را با استفاده از روش فلوکیت به یک معادله مستقل از زمان تبدیل کرده و با استفاده از روش عددی معادله شرودینگر مستقل از زمان را حل خواهد کرد.
همچنین خواص نوری چاه های کوانتومی از جمله ضرایب جذب و شکست خطی و غیرخطی، یکسوسازی نوری و تولید هارمونیک دوم را با استفاده از رهیافت ماتریس چگالی بدست می آورد.
نتایج این تحقیق نشان داد که با افزایش میدان لیزری ضرایب جذب نوری(تغییرات ضریب شکست) چاه های کوانتومی کرنشی و غیرکرنشی کاهش(افزایش) می یابند. با افزایش میدان لیزری مقدار قله های تشدید یکسوسازی نوری مربوط به چاه های کوانتومی غیرکرنشی کاهش پیدا می کند.
در حالی که برای چاه کوانتومی کرنشی InGaN/AlGaN با افزایش میدان لیزری قله های تشدید ضریب یکسوسازی نوری افزایش پیدا می کند، به یک مقدار بیشینه می رسد و دوباره کاهش می یابد.
همچنین یافته هانشان دادکه با اعمال میدان لیزری تولید هارمونیک دوم در چاه کوانتومی کرنشی افزایش می یابد.
به گزارش ایسنا این پایان نامه با راهنمایی فرزاد احمدیان در دانشگاه آزاد اسلامی شهرضا دفاع شد.
1445953973591_telisna3.jpg
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/26009/تاثیر-میدان-های-لیزری-بر-ضرایب-شکست-وجذب-نانو-ساختارها
بستن   چاپ