پیام سپاهان
کشت سنتی پنبه در نایین آغاز شد
شنبه 18 فروردین 1397 - 9:39:06 AM
ایرنا
سپاهان نیوز - اصفهان - مدیر جهاد کشاورزی نایین از آغاز کاشت پنبه به روش سنتی در سطح 50 هکتار از زمین های کشاورزی این شهرستان خبر داد.
" احمدرضا باقریان "  افزود: پیش بینی می شود با این شیوه که سازگار با شرایط آب و هوایی نایین است در سال زراعی جاری 100 تن پنبه ( متوسط 2 تن تولید در هکتار ) برداشت شود.
وی توضیح داد: در شیوه سنتی، بذر پنبه بصورت مرطوب دلینته (بدون کرک) با خاکستر و همراه با بذر گوجه، گلرنگ، ذرت علوفه ای و برخی دیگر از محصولات به روش میخی کاشته می شود.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نایین بیان کرد: این روش پنبه کاری، " ویش کاری " نام دارد که به سبب نیاز به نیروی انسانی زیاد، اعضای خانواده، فامیل و آشنایان، کشاورزان را در عملیات کاشت یاری می کنند.
وی افزود: در این روش، زمین آبیاری شده با چوب هایی به نام " میکاره " سوراخ و دانه های بذر مرطوب شده پنبه در این سوراخ ها کاشته می شود.
باقریان اضافه کرد: قرار دادن بذر مرطوب پنبه در خاک مرطوب، اوایل بهار انجام می شود که از روش های کاشت پنبه در این خطه کویری و کم آب است.
شهرستان نایین با بیش از 39 هزار نفر جمعیت در 140 کیلومتری شرق اصفهان قرار دارد.
این شهرستان با مساحت 25 هزار کیلومتر مربع وسیع ترین شهرستان استان اصفهان می باشد که از دو بخش مرکزی و انارک و سه شهر به نام های نائین، بافران، انارک و چهار دهستان تشکیل شده است.
ﺳﻄﺢ زﯾﺮﮐﺸﺖ ﻣﺤﺼﻮﻻت زراﻋﯽ اﯾﻦ ﺷﻬﺮﺳـﺘﺎن سالانه سه هزار ﻫﮑﺘﺎر و ﺳﻄﺢ ﺑﺎغ های آن 2.5 هزار هکتار است.
ﮔﻨﺪم، ﺟﻮ، ﺣﺒﻮﺑﺎت، پنبه، گیاهان علوفه ای، ﮔﯿﺎﻫﺎن دارویی از ﺟﻤﻠﻪ زﻋﻔﺮان، روﻧﺎس و زﯾﺮه ﺳﺒﺰ از ﻣﻬﻤﺘﺮﯾﻦ ﻣﺤﺼﻮﻻت زراﻋﯽ ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن نایین و ﭘﺴﺘﻪ، اﻧـﺎر، ﺑﺎدام و ﮔﺮدو از مهمترین ﻣﺤﺼﻮﻻت ﺑﺎﻏﯽ این شهرستان است.
همچنین سطح زیر کشت گلخانه صیفی شهرستان نایین حدود یک هکتار است.
 

http://www.sepahannews.ir/fa/News/27018/کشت-سنتی-پنبه-در-نایین-آغاز-شد
بستن   چاپ