پیام سپاهان
رئیس میراث فرهنگی اردستان:
عمدی بودن آتش سوزی کاخ سرهنگ آباد تائید شد
يکشنبه 19 فروردين 1397 - 19:41:53
سپاهان نیوز - کاشان- رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان از تائید عمدی بودن بروز حادثه آتش سوزی در اثر تاریخی و ثبت ملی شده کاخ سرهنگ آباد در بخش زواره این شهرستان خبر داد.
به گزارش ایرنا، محمدرضا صدوقی روز یکشنبه به خبرنگاران گفت: بر اساس نظر کارشناس رسمی دادگستری استان اصفهان در امور آتش نشانی، کسانی اقدام به آتش زدن کاخ سرهنگ اردستان کردند و قصد تخریب این بنای تاریخی با ارزش را داشتند.
وی افزود: بین 40 تا 50 میلیارد ریال به دلیل بروز حادثه آتش سوزی در کاخ سرهنگ آباد معروف به چهلستون اردستان زیان وارد شده است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان بیان کرد: باید تا 2 ماه آینده در تهران نشستی با مالکان خصوصی کاخ سرهنگ آباد برگزار و در مورد مالکیت و نحوه مرمت بنا توافق شود.
او اضافه کرد: در صورت دست نیافتن به توافق، موضوع از طریق مراجع قضایی پیگیری و پس از انتقال مالکیت به میراث فرهنگی، کار مرمت آن آغاز خواهد شد.
صدوقی گفت: با دستور معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، کمک فرمانداری و اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای اردستان از روز گذشته یک دستگاه کانکس در محل کاخ مستقر و سه نفر نیرو نیز به طور شبانه روزی نگهبانی می دهند.
وی ادامه داد: بر اساس دستور قضایی هیچ گونه دخل و تصرفی در بنا انجام نمی شود تا موضوع آتش سوزی مورد رسیدگی قضایی قرار بگیرد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان عنوان کرد: پرونده این حادثه در اداره آگاهی شهرستان در حال پیگیری بوده و سرنخ هایی نیز به دست آمده است.
او افزود: نصب دوربین مداربسته در محوطه کاخ سرهنگ آباد نیز در دستور کار قرار دارد و هم اکنون مسجد جامع و قنات 2 طبقه اردستان و موزه مردم شناسی زواره نیز مجهز به دوربین هستند که باید تعداد آن افزایش یابد.
به گزارش ایرنا، اثر تاریخی شماره 1278 سرهنگ آباد معروف به کاخ چهلستون اردستان صبح روز سه شنبه 14 فروردین سال جاری دچار آتش سوزی شد و بخش زیادی از سازه های چوبی این اثر ملی از جمله ایوان بنا در جریان حادثه از بین رفت.
پس از چند ساعت از آغاز آتش سوزی، نیروهای آتش نشانی در محل حاضر شده و نسبت به مهار شعله های آتش اقدام کردند.
مرحله نخست عملیات مرمت این بنای تاریخی با مالکیت خصوصی در روستای سرهنگ آباد، اسفندماه 1396 با اعتبار دولتی افزون بر پنج میلیارد ریال انجام و به مالک تحویل داده شده بود.
نخستین گزارش تاریخی از بنای سرهنگ آباد اردستان که به اعتقاد کارشناسان ترکیبی از کاخ چهلستون اصفهان و باغ عفیف آباد شیراز می باشد، به سفرنامه حاج سیاح در حدود سال 1258 باز می گردد اما نزدیک به یک سده پس از ساخت در سال 1355 در فهرست آثار تاریخی ملی ثبت شد.
باشکوه ترین کاخ تاریخی در مناطق کویری ایران به جا مانده از دوران قاجار، در حدود سال 1260 توسط 'مصطفی قلی خان سهام السلطنه عرب عامری' مشتمل بر یک کوشک و شکارگاه برای پذیرایی از شاهزاده‌های قاجار ساخته شد و در روستایی به همین نام از توابع دهستان سفلی بخش زواره در 76 کیلومتری شرق اردستان قرار دارد.
شهرستان اردستان در فاصله 118 کیلومتری شمال شرقی اصفهان واقع است.
7431/8123

http://www.sepahannews.ir/fa/News/27135/عمدی-بودن-آتش-سوزی-کاخ-سرهنگ-آباد-تائید-شد
بستن   چاپ