پیام سپاهان
ایران در رتبه چهارم شیوع سرطان نیست
دوشنبه 20 فروردين 1397 - 15:31:26
سپاهان نیوز - فوق تخصص خون و سرطان بالغین و پیوند مغز استخوان گفت: برای ابتلا به سرطان، عامل واضحی وجود ندارد، بلکه باید به ریز فاکتورهای موثر توجه بیشتری کرد.
ولی الله مهرزاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا- منطقه اصفهان، در خصوص سرطان‌های شایع در استان اظهار کرد: سرطان دستگاه گوارش و پروستات در مردان و سرطان سینه در زنان در استان اصفهان بیشترین شیوع را دارد.
وی ادامه داد: ریز فاکتورهایی همچون آلودگی هوا و استفاده از پشم شیشه در صنایع، ریسک ابتلا به سرطان ریه را بالا می‌برد. همچنین سیگار منجر به سرطان هنجره، مری و مثانه می‌شود. غذاهای فست فودی نیز ریسک ابتلا به سرطان معده و روده بزرگ، و غذاهای چرب و استرس ابتلا به سرطان پستان را افزایش می دهد. نقش آلودگی هوا نیز در سرطان های سیستم خونی، ثابت شده است.
وی با بیان اینکه عوامل مرگ و میر در ایران ابتدا بیماری‌های قلبی و عروقی، دوم سوانح رانندگی و سپس سرطان است، افزود: ایران در ردیف چهارم شیوع سرطان در جهان نیست. نوع و شیوع سرطان‌ها در کشورهای غربی نسبت به ایران متفاوت است. در کشورهای غربی سرطان ریه و در ایران سرطان معده شایع است و طبق آمارها در کشورهای اروپایی و آمریکایی به ازای هر 8 الی 9 زن، یک نفر دچار سرطان سینه و در ایران به ازای هر 18 تا 20 زن، یک نفر به این بیماری مبتلا می شود.
فوق تخصص خون و سرطان بالغین با اشاره به اینکه علت سرطان نا مشخص است، تصریح کرد: می توان با انجام ورزش و قرار نگرفتن در برابر ریز فاکتورهایی مانند سیگار، مشروبات الکلی، فست فود و غذاهای چرب، آلودگی هوا، استرس و دیگر محرک ها ریسک ابتلا به سرطان را کاهش داد.
مهرزاد ادامه داد: درمان سرطان بستگی به مرحله این بیماری دارد و مبنای اولیه درمان آن، جراحی و برداشت توده است. درمان‌های دیگر شامل شیمی درمانی، رادیوتراپی، درمان‌های هدفمند و جدید همچون ایمونوتراپی است. علاوه بر آن در درمان سرطان خون، از پیوند مغز استخوان نیز استفاده می شود.
وی افزود: در حال حاضر درمان به کمک فناوری نانو در کشور وجود ندارد و به جای آن از درمان پرهزینه ایمونو تراپی در کل دنیا و البته در شهر اصفهان استفاده می شود. درمان فیزیوتراپی در صورت ایجاد ناتوانی بعد از جراحی و شیمی درمانی، برای توانبخشی تجویز می شود.
فوق تخصص پیوند مغز استخوان ادامه داد: با نظریه داروینیست‌ها مبتنی بر اینکه سرطان و دیگر بیماری های غیر واگیر، تلاش طبیعت برای حذف ژن های ناسازگار است مخالف هستم. در واقع ژن ها در معرض تغییرات هستند و بدن نیز این تغییرات را اصلاح و مانع تغییرات مضر می شود. اما گاهی بدن نمی تواند تغییرات بزرگ را اصلاح کند و به توده سرطانی تبدیل می شود. همچنین برخی سرطان ها از طریق ژنتیکی قابل انتقال هستند.
1445953973591_telisna3.jpg
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/27186/ایران-در-رتبه-چهارم-شیوع-سرطان-نیست
بستن   چاپ