پیام سپاهان
مدیر عامل سازمان انتقال خون خواستار شد:
مراکز انتقال خون را تنها نگذارید
چهارشنبه 22 فروردين 1397 - 09:25:03
سپاهان نیوز - مدیرعامل سازمان انتقال خون اصفهان گفت: فرد اهدا کننده با اهدای میزان استاندار خون از نظر جسمی هیچ گونه آسیبی نمی‌بیند و طبق مطالعه انجام شده افرادی که به طور مستمر یعنی حداقل دو بار در سال خون اهدا می‌کنند کمتر در معرض سکته های قلبی، عروقی و مغزی قرار میگیرند و دیرتر از سایر افراد دچار پوکی استخوان می‌شوند.
مجید زینلی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا- منطقه اصفهان، اظهار کرد: در شهر اصفهان 2 مرکز اهدای خون در خیابان‌های خواجو و عاشق اصفهانی وجود دارد که به طور میانگین روزانه حدود 400 تا 450 واحد خون در این مراکز جمع‌آوری میشود. با توجه به فرهنگی که در میان مردم وجود دارد و فکر می‌کنند فصل بهار برای اهدای خون مناسب‌تر است، شلوغ ترین ایام این مراکز، فصل بهار است و در فصل زمستان میزان مراجعه به طور چشم گیری کاهش پیدا می‌کند که منجر به کاهش ذخایر خونی می‌شود.
وی افزود: سال گذشته با رشد 2 درصدی، 133 هزار واحد خون در اصفهان جمع آوری شده است و با این میزان به تمامی نیاز‌های مراکز درمانی استان پاسخ داده شد. حدود 6700 واحد خون مازاد بر نیاز برای استفاده بهینه به سایر استان ها انتقال داده شد. در طول تعطیلات نوروز نیز، از اول تا سیزدهم فروردین، 2600 واحد خون اهدا شد.
مدیر کل مرکز اهدای خون تصریح کرد: شرایطی برای اهدای و اطمینان از سلامت خون وجود دارد که طبق استاندارها شخص اهدا کننده نباید بیمار باشد، دارو مصرف کند و همچنین از شرایط جسمی و روحی سالمی برخوردار باشد. سن افراد باید بین 18 تا 60 سال باشد، آقایان هر 3 ماه یکبار و خانم ها هر 4 ماه یکبار می‌توانند خون اهدا کنند که این بازه زمانی در کشورهای توسعه یافته هر 8 هفته یکبار است.
زینلی ادامه داد: فرد اهدا کننده با اهدای میزان استاندار خون از نظر جسمی هیچ گونه آسیبی نمی‌بیند و طبق مطالعه انجام شده افرادی که به طور مستمر، یعنی حداقل سالی دوبار خون اهدا می‌کنند کمتر در معرض سکته های قلبی، عروقی و مغزی قرار می‌گیرند و دیرتر از سایر افراد دچار پوکی استخوان می‌شوند.
وی با بیان اینکه تنها 3.5 درصد از اهدا کنندگان خون را بانوان تشکیل می‌دهند افزود: با وجود مشارکت بالای بانوان در فعالیت‌های اجتماعی، متاسفانه میزان شراکت بانوان در امر اهدای خون ناچیز است. تصوری غلط مبنی بر اینکه بانوان معمولا کم خون هستند باعث می‌شود از اهدای خون واهمه داشته باشند. این در حالی است که پیش از اهدای خون از افرادی که مشکوک به کم‌خونی هستند آزمایش هموگلوبین گرفته می‌شود.
1445953973591_telisna3.jpg
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/28207/مراکز-انتقال-خون-را-تنها-نگذارید
بستن   چاپ