پیام سپاهان
یک استاد علوم سیاسی:
حمله آمریکا به سوریه توازن قوا روی زمین را تغییر نمی‌دهد
يکشنبه 26 فروردين 1397 - 12:14:01
سپاهان نیوز - یک استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان گفت: آمریکا و غربی‌ها به بهانه استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه به این کشور حمله موشکی کردند، اما این حملات به هیچ وجه توازن قوا روی زمین را تغییر نمی‌دهد.
علی امیدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا منطقه اصفهان در خصوص حمله آمریکا و متحدانش به مواضعی در سوریه، اظهار کرد: حملات شیمیایی جنایت جنگی محسوب می‌شود و تأثیر عمیقی روی افکار عمومی جهان و کشورهای غربی دارد و حاکمان این کشورها احساس وظیفه می‌کنند اقدام مؤثری انجام دهند. حادثه‌ای که در دومای سوریه رخ داد از نظر غربی‌ها کار دولت سوریه بوده است و غرب و آمریکا با این حمله نظامی خواستند خط قرمزهای خود را ترسیم کنند هر چند که هنوز ثابت نشده است که حمله شیمیایی در آن منطقه رخ داده باشد.
وی با بیان اینکه این حمله یک نوع اثبات اراده سیاسی بود، افزود: آمریکا و غرب با این حمله خواستند بگویند اگر هر حمله شیمیایی انجام شود با واکنش غرب مواجه خواهد شد.
این استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان بابیان اینکه باید دید این حمله چقدر بر معادلات میدان جنگ تأثیر می‌گذارد، گفت: در این حمله به ادعای آمریکا چند مرکز تحقیقات علمی و پژوهشی که حدس می‌زدند برای تولید سلاح شیمیایی استفاده می‌شود و چند سایت نظامی مورد هدف قرار گرفته است که به هیچ وجه توازن قوا روی زمین را تغییر نمی‌دهد.
امیدی افزود: حمله آمریکا، فرانسه و انگلستان به طرف‌های درگیر این مطلب را اثبات می‌کند که صبرشان حد و مرزی دارد و اگر تغییراتی این چنینی در میدان جنگ پیش بیاید تماشاگر نخواهند بود. البته نیروهای بشار اسد همچنان در سوریه دست بالا را دارند.
وی تأکید کرد: در حقوق بین‌الملل دکترینی وجود دارد به نام دکترین" مسئولیت حمایت". به این معنا که در جایی که انسان‌ها قربانی جنایت جنگی می‌شوند وظیفه دیگر کشورها است که حتی بدون مجوز سازمان ملل و حتی حاکمان آن کشور اقدام مؤثر انجام دهند و غرب و آمریکا حمله خود را بر همین اساسِ دکترین مسئولیت حمایت توجیه می‌کنند.
این استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان، در پاسخ به این سؤال که این حملات موشکی به اهداف مورد نظر اصابت کرده است یا خیر؟ گفت: ظاهراً برخی از این موشک‌ها به چند مرکز علمی و تحقیقاتی اصابت کرده است. به هر حال علی رغم هشدارهای مکرر روسیه، غربی‌ها دست به این حمله زدند و مفهومش این است که غرب و آمریکا به روسیه غیرمستقیم هشدار دادند که اهداف سیاسی و نظامی خود را نمی‌تواند آن‌گونه که خودش می‌خواهد پیش ببرد و باید منافع دیگر کشورها را در نظر بگیرد.
امیدی افزود: روسیه هشدار داده بود که موشک‌ها را منهدم می‌کند، اما این تهدیدات برای آمریکا و غرب نقش بازدارنده نداشت. با توجه به اینکه این حملات توازن قوا در سوریه را تغییر نمی‌دهد این‌گونه برداشت می‌شود که حملات آمریکا، فرانسه و انگلستان به سوریه بیشتر برای حفظ آبرو بوده است به این معنا که این کشور به منظور عملی کردن تهدیدات خود دست به این حملات زدند تا افکار عمومی جهان را به زعم خود قانع کرده باشند.
وی خاطرنشان کرد: البته غرب هم در این حملات به نوعی خطوط قرمز روسیه را در نظر گرفت. برای مثال اگر غربی‌ها پایگاه‌های نظامی روسیه را هدف قرار می‌دادند موضوع کاملاً متفاوت می‌شد و واکنش شدید روسیه را در پی داشت. به همین دلیل آمریکا و غربی‌ها به‌گونه‌ای این حملات را طراحی کردند که واکنش روسیه را در پی نداشته باشد.
به گزارش ایسنا؛ آمریکا، فرانسه و انگلیس در ساعات آغارین صبح روز شنبه حملاتی موشکی را به سوریه در واکنش به حمله ادعایی شیمیایی در غوطه شرقی در دمشق داشتند؛‌ ادعایی که نظام سوریه هرگونه مسؤولیت خود در این باره را رد کرد. گفته شده این حملات به رغم تبلیغات گسترده حملاتی محدود بوده است.
1445953973591_telisna3.jpgکد خبرنگار: 13040
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/29357/حمله-آمریکا-به-سوریه-توازن-قوا-روی-زمین-را-تغییر-نمی‌دهد
بستن   چاپ