پیام سپاهان
توسط محققان دانشگاه کاشان انجام گرفت
تولید نانوذراتی برای ذخیره سازی هیدروژن با عصاره چای سبز
يکشنبه 26 فروردين 1397 - 12:45:21
سپاهان نیوز - محققان دانشگاه کاشان با استفاده از عصاره چای سبز نانوذراتی را برای ذخیره سازی گاز هیدروژن تولید کردند.
به گزارش ایسنا-منطقه اصفهان، طاهره غلامی- دانشجوی دکترای شیمی دانشگاه کاشان و از محققان این پژوهش، هدف این طرح را تهیه نانوذراتی برای ذخیره هیدروژن و افزایش ظرفیت آنها در ذخیره سازی اعلام کرد و گفت: مهم‌ترین بخش در نظر گرفته شده در این طرح، تهیه نانوذرات نیکل آلومینات/نیکل اکسید (/NiO /NiAl2O4) با روش شیمی سبز بوده است.
وی افزود: برای این منظور از عصاره گیاه چای سبز، که به وفور نیز در طبیعت یافت می‌شود، به عنوان عامل رسوب دهنده به جای رسوب دهنده‌های متداول شیمیایی استفاده شد.
غلامی یکی از مزیت‌های دیگر کاربرد عصاره گیاه چای سبز را جایگزینی برای سورفاکتانت های تجاری چون آنیونی، کاتیونی و پلیمری دانست و خاطر نشان کرد: استفاده از این روش منجر به تولید نانوذراتی یکنواخت و ریز، با درجه تخلخل بالا و مناسب برای استفاده در صنایع انرژی شد. 
این محقق با بیان اینکه جهان به سوی جایگزینی هیدروژن به عنوان سوخت پاک به جای سوخت فسیلی در حرکت است، تصریح کرد: در بخش دوم این تحقیقات، قابلیت نانو ذرات سنتز شده در ذخیره سازی هیدروژن مورد ارزیابی قرار گرفت و به تأیید رسید.
وی ادامه داد: نتایج آزمایش‌های صورت گرفته نشان می‌دهد با استفاده از نانوذرات گرافن، دی اکسید تیتانیوم و سیلیکا می‌توان ظرفیت ذخیره سازی هیدروژن توسط نانوذرات سنتزشده را به مقدار قابل توجهی افزایش داد.
غلامی بیشترین مصرف هیدروژن را در صنایع نفت و پالایش گاز دانست و گفت: این گاز بیشتر به عنوان یک خوراک جانبی، ماده شیمیایی متوسط و یا حتی به عنوان یک ماده شیمیایی خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد. در سراسر دنیا، طراحی وسایل نقلیه‌ای که از هیدروژن به عنوان سوخت استفاده می‌کنند مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است.
این تحقیقات از سوی طاهره غلامی دانشجوی دکترای و پروفسور مسعود صلواتی نیاسری عضو هیأت علمی دانشگاه کاشان و همکارانشان اجرایی و نتایج آن در مجله Renewable Energy با ضریب تأثیر 4.825 منتشر شد.
1445953973591_telisna3.jpg
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/29358/تولید-نانوذراتی-برای-ذخیره-سازی-هیدروژن-با-عصاره-چای-سبز
بستن   چاپ