پیام سپاهان
آموزش یا پرورش؟
قجاوند: مدارس نباید در خدمت آموزش و کنکور باشند
يکشنبه 26 فروردين 1397 - 13:38:02
سپاهان نیوز - امید توسعه، همواره به آموزش صحیح، فرهنگ سازی و تربیت نسل بعد چشم دوخته است، بنابراین چشم امید و انگشت اتهام به سوی آموزش و پرورش نشانه می‌رود، اما کودک زمانی به آموزش و پرورش سپرده می‌شود که شش سال از زندگی‌اش را در خانواده‌ای سپری کرده است که شاید تعاریف‌شان از تربیت با اهداف مدرسه هم‌خوانی نداشته باشد.
به گزارش خبرنگار ایسنا- منطقه اصفهان، تا چند سال پیش از این کتک خوردن دانش آموزان از معلم در مدارس مساله ساده و پذیرفته شده‌ای بود. این در حالی است که در سال‌های اخیر هر بار خبری بر این مبنا در رسانه‌ها منتشر می‌شود خشم عمومی را بر می‌انگیزد.
اما در سال گذشته اخباری متفاوت در رسانه‌ها منتشر شده است. گویا جامعه از سوی دیگر بوم افتاده و حالا هراز چند گاهی می‌شنویم در گوشه‌ای از کشور یک معلم توسط دانش آموزان خود مورد ضرب و شتم قرار گرفته است. به راستی رویکرد پرورش در مدارس به کدام سمت رفته و باید برود؟
زهرا قجاوند- رئیس اداره مشاوره اداره کل آموزش ‌و پرورش استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا- منطقه اصفهان، با بیان اینکه رفتار دانش‌آموزان با نسل قبل تفاوت دارد، اظهار کرد: بیشتر دانش‌آموزان، شش سال اول زندگی را با خانواده و در محیطی لبریز از تنش‌های اقتصادی و اجتماعی سپری می‌کنند و با کوله باری از تجربه شش ساله که تحت کنترل آموزش و پرورش نبوده است، با یک ذخیره رفتاری وارد مدرسه می‌شوند. پس برای ریشه یابی می‌توان والدین را مورد بررسی قرار داد.
وی ادامه داد: امروزه بیشتر پدر و مادرها در زندگی‌هایشان دچار استرس، اضطراب و رفتارهای نامتعارف می‌شوند. استرس‌هایی که ناشی از مسائل اقتصادی- ارتباطی است و گاهی از تلفیق یک زندگی سنتی با یک زندگی مدرن سر چشمه می‌گیرد. از پدر و مادر پر از دغدغه و مضطرب نمی‌توان انتظار تربیت فرزندی آرام داشت. پس در آموزش و پرورش با جمعیتی روبرو هستیم که در اکثر موارد برخاسته از جو خانواده‌هایی هستند که در آن آشفتگی و نا امنی روحی روانی بسیار بوده و ارتباطات صحیح کمتر دیده و آموخته شده است.
رئیس اداره مشاوره اداره کل آموزش ‌و پرورش استان اصفهان، با تاکید بر نقش افزایش چالش‌ها بین والدین نسبت به گذشته ادامه داد: امروز با دانش آموزی مواجه هستیم که امنیت روحی- روانی کاملی ندارد، شاهد رفتارهای نا به هنجار بسیاری بوده و این رفتارها را به عنوان الگوی خود انتخاب کرده است.
وی افزود: او آمادگی کافی برای ورود به فضای بزرگی مانند مدرسه را ندارد. با وجود اینکه در مدرسه انتظار همراهی و فرمان‌برداری بیشتری می‌رود، اما اکثر مواقع دانش آموزان نمی‌توانند با شکل مناسب با این انتظارات همخوانی پیدا کنند و برای اینکه از این چارچوب‌ها فرار کنند از خود عکس العمل نشان می‌دهند.
رویکرد خانواده تمرکز بر آموزش است
قجاوند با اشاره به تاثیرپذیری دانش آموزان از یکدیگر و جو مدارس، گفت: در چنین شرایطی دانش آموزان مشوق و الگوی یکدیگر هستند. علاوه بر این در سیستم آموزش و پرورش، درخواست و تاکید والدین و رویکرد جامعه تقویت بعد آموزشی مدارس است. آن‌ها در عمل این رفتار را از خود نشان می‌دهند، اما در پایان انتظار تربیت و رشد شخصیتی فرزندان را در مدرسه و توسط آموزش و پرورش دارند.
وی تصریح کرد: نگرانی خانواده‌ها بر بعد اخلاقی دانش آموزان نیست و صرفا اولویت‌شان بر آینده کاری و رشد اقتصادی دانش آموزان است و تعداد کمی از والدین بر تربیت یک انسان موفق و توانمند تمرکز دارند. از طرفی دانش آموزان نیز با خانواده و مدرسه همکاری ندارند که در نتیجه دوگانگی رفتاری را مشاهده می‌کنیم که بزرگترها و دانش آموزان از خود نشان می‌دهند. دانش آموزان با درک این تعارض در کادر مدرسه، هر لحظه ممکن است اعتراض خود را به سیستم نشان دهند.
وی با بیان اینکه سرعت تحلیل و پردازش نسل قبل از نسل امروز کمتر است، افزود: نسل قبل متعلق به عصر صنعت است، در حالی که نسل جدید متعلق به عصر تکنولوژی است. آن‌ها یک قدم در سرعت پردازش، استفاده و تحلیل از نسل قبل فراتر هستند، پس یک فاصله‌ زمانی برای تحلیل کارها و رفتارهای نسل جدید نیاز داریم که در این میان یک خلا ایجاد می‌شود. به صورتی که نسل با سلایق خاص خودش تغییر می‌کند، اما در رفتار نسل قبل هیچ گونه تغییری مشاهده نمی‌شود.
رئیس اداره مشاوره اداره کل آموزش ‌و پرورش استان اصفهان با بیان اهمیت نقش آموزش و پرورش در جامعه گفت: با وجود ادعاهایی که مطرح می‌شود، آموزش و پرورش با توجه به مسئولیت‌ها و انتظارت موجود، آن گونه که نیاز است دیده نمی‌شود و در اولویت نظام و مجلس برای تخصیص بودجه و حمایت نیست.
آموزش و پرورش در خط مقدم فرهنگ تنها است
وی در خصوص ایفای نقش فرهنگی و پرورشی در آموزش و پرورش تصریح کرد: همه از آموزش و پرورش انتظار دارند، اما در عمل هیچ کدام نقش خود را به درستی ایفا نمی‌کنند. 25 ارگان و اداره دولتی از دولت بودجه فرهنگی دریافت می‌کنند، اما آموزش و پرورش به تنهایی در خط مقدم، ایفای نقش می‌کند. اگر دیر دست به کار شویم در چند سال آینده معضل به وجود می آید و شاهد اتفاقات ناگوار بیشتری در مدارس هستیم.
قجاوند با بیان اینکه چنین مسائل و مشکلاتی در تمامی نقاط دنیا به وجود می‌آید، خاطرنشان کرد: معلمان از همین جامعه‌اند، با همان فشارهایی که از سوی جامعه به آن‌ها تحمیل می‌شود. دانش آموزان نیز از همین جامعه‌اند. پس نباید به دنبال مقصر بگردیم. نگرش و دید به آموزش و پرورش نباید صرفا آموزشی باشد. تا زمانی که کل جامعه، بستر و زیرساخت‌ها، اعلام آمادگی و حضور نکنند، روز به روز بیشتر شاهد این اتفاقات هستیم.
وی تصریح کرد: آموزش محور و در خدمت کنکور بودن مدارس یکی از بزرگترین آسیب هایی است که در صورت بی توجهی به کار پرورش و تربیت در مدارس در آینده بحران ایجاد می‌کند. با این وجود آموزش و پرورش در طول 12 سال تحصیل یک دانش آموز، 48 ساعت آموزش با کیفیت بالا برای والدین برگزار می‌کند، اگر این آموزش‌ها برگزار نمی‌شد، شاهد وضعیت بدتری در آموزش و پرورش بودیم.
1445953973591_telisna3.jpg
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/29365/قجاوند--مدارس-نباید-در-خدمت-آموزش-و-کنکور-باشند
بستن   چاپ