پیام سپاهان
امام جمعه اصفهان:
رسانه ها بجای تخریب مدیران راه بروز مشکلات را شناسایی کنند
يکشنبه 26 فروردين 1397 - 14:04:59
سپاهان نیوز - اصفهان - امام جمعه اصفهان گفت: به‌جای این‌که رسانه‌ها به تخریب مدیران بپردازند، سعی کنند راه بروز مشکلات را شناسایی و گوشزد کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی دفتر امام جمعه اصفهان، آیت‌الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد در دیدار با اعضای هیأت‌مدیره خانه مطبوعات استان اصفهان اظهار کرد: وقتی رسانه‌ها صرفاً دنبال این باشند که برای فروش بیشتر، نقاط ضعف و مشکلات مدیران را منتشر کنند، به جامعه این پیام را می‌دهند که مدیران و مسئولان کارایی لازم را ندارند و همین موضوع باعث بی‌اعتمادی و از دست رفتن هویت می‌شود.
وی به موضوع انتقادهای پی‌درپی از برخی مسئولان در رده‌های ملی اشاره کرد و افزود: این انتقادات باعث شده تا دشمنان این‌گونه القا کنند که نخبگان مردم ایران که منتخبان خودشان هستند این مشکلات را دارند و برای دور کردن مردم از نظام جمهوری اسلامی برنامه‌ریزی می‌کنند، در صورتی‌ که این موضوع در تمام کشورها وجود دارد ولی آن‌ها همه‌چیز را نمی‌گویند.
امام جمعه اصفهان گفت: به‌جای این‌که رسانه‌ها به تخریب مدیران بپردازند، سعی کنند راه بروز مشکلات را شناسایی و گوشزد کنند تا جلوی آن گرفته شود و مشکلات افراد را نیز به‌صورت خصوصی به مدیران بگویند تا رفع شود.
وی با تأکید بر این‌که دین مبین اسلام بر حفظ آبروی مسلمان تأکید فراوان دارد، تاکید کرد: بعضاً دیده می‌شود در یک قصوری که یکی از اعضای صنفی انجام می‌دهد، به‌گونه‌ای اطلاع‌رسانی می‌شود که تمام آن صنف زیر سؤال می‌رود، در حالی‌ که این طریق پسندیده نیست به‌طور مثال وقتی یک پزشک تخلف یا سهل‌انگاری می‌کند، نباید کار آن را به تمام پزشکان تعمیم داد.
طباطبایی‌نژاد اذعان داشت: صداقت در ارائه اخبار بدون در نظر گرفتن جناح و خط سیاسی بسیار مهم است و اهالی رسانه باید حقیقت را در نظر بگیرند نه جناح‌بندی‌های سیاسی را.
وی تصریح کرد: در اصل اگر بخواهیم دقیق نگاه کنیم می‌بینیم که بسیاری از روایات و احادیث که از ائمه اطهار (ع) نقل است، توسط راویان که همان خبرنگاران هستند نقل‌شده است، با این تفاوت که در علوم دینی علمی هست به نام «علم‌الرجال» که صداقت و صلاحیت راویان را بررسی می‌کند، صداقت و درستکاری نیز یکی از اصول کاری راویان بوده که به اصل روایت یا حدیث غنا می‌بخشد، بنابراین خبرنگاران نیز در آینده بر اساس صداقت و درستی اشان سنجیده می‌شوند که باید آن را مدنظر داشته باشند.
نماینده ولی‌فقیه در استان اصفهان با اشاره به شیوه برخورد رئیس‌جمهور اسبق در دوره تبلیغ انتخابات و همچنین مدیریت کشور که بر افشای برخی مسائل از سوی دیگران متکی بود، یادآور شد: امام صادق(ع) می‌فرمایند «اگر کسی خبری را علیه کسی نقل کند و قصد آن این باشد که آبروی آن فرد را ببرد، خدا آن را از ولایت خود خارج و به ولایت شیطان می‌فرستد و شیطان نیز آن را قبول نمی‌کند».
وی درج مطالب بی‌محتوا در رسانه‌ها را نیز یکی دیگر از آفات کار خبری خواند و اضافه کرد: در بسیاری مواقع وقتی رسانه‌ای را می‌بینیم، مطالبی در آن درج‌شده که شاید درست باشد، ولی دانستن آن سودی برای مردم ندارد، بنابراین باید تلاش کرد در رسانه‌ها مطالبی درج کرد که مفید به‌فایده باشد، نه کاغذ سیاه‌کن.
وی بر لزوم استقلال قلم خبرنگاران تأکید کرد و عنوان داشت: بعضاً دیده می‌شود رسانه‌ها متکی بر آگهی‌هایی هستند که به آن‌ها ارائه می‌شود، در حالی‌ که این موضوع استقلال قلم خبرنگار را از بین می‌برد و دولت باید به‌جای توسعه کمی رسانه‌ها، به کیفیت و حرکت به سمت استقلال آن‌ها فکر کند.
در ادامه این جلسه امیراحمد زندآور، مدیر خانه مطبوعات استان اصفهان با اشاره به این‌که خانه مطبوعات استان اصفهان قدمت 23 ساله دارد و در این ایام برای حرکت جمعی اهالی رسانه زحمات زیادی کشیده شده است، بر لزوم حمایت‌های معنوی امام‌جمعه از نهاد خانه مطبوعات و رسانه‌ها که پیاده‌نظام جنگ نرم هستند، تأکید کرد.
وی افزود: درزمینه اطلاع‌رسانی فعالیت‌های زیرساختی خوبی در اصفهان صورت گرفته است، ولی حمایت‌های معنوی از این قشر باعث می‌شود تا انگیزه‌های آنان بیشتر شود و برای تنویر افکار عمومی تلاش بیشتری داشته باشند.
رضا صالحی رئیس هیأت‌مدیره خانه مطبوعات استان اصفهان نیز در این جلسه با اشاره به این‌که در حال حاضر 357 رسانه در استان اصفهان دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، گفت: اگر رسانه‌ها در این استان در جایگاه حقیقی خودشان بودند، با حضور این تعداد رسانه نباید شاهد کوچک‌ترین مشکلی در این استان می‌بودیم.
وی ادامه داد: اگر تریبون های مهم و تأثیرگذار مانند تریبون‌های نماز جمعه و مجلس شورای اسلامی از نظرات اهالی رسانه استفاده بهینه کنند، این افراد نیز انگیزه مضاعف برای دستیابی به تحلیل و تحقیق‌های عمقی و علمی پیدا می‌کنند.
رئیس هیأت‌مدیره خانه مطبوعات استان اصفهان تأکید کرد: خبر کشف‌کردنی است، نه نقل‌کردنی اما سازوکارهای اشتباه رسانه‌ای باعث شده تا بیشتر اهالی رسانه به نقل‌ قول‌ها بپردازند تا کشف اتفاقات و رخدادها و همین موضوع روحیه نقدپذیری مدیران را به حد قابل‌توجهی کاهش داده است.
حسین قلع‌ریز، عضو هیأت‌مدیره خانه مطبوعات استان اصفهان نیز در این جلسه تیغ نقد در استان اصفهان را کند خواند و گفت: باید مرز میان نقد و تخریب حفظ شود، اما نباید راه بروز مشکلات برای برخی مدیران همچنان بازبماند و رسانه‌ها وظیفه‌دارند این نقاط ضعف را شناسایی و معرفی کنند.
وی بیان داشت: نرخ بیکاری استان اصفهان در حال حاضر دو درصد بیشتر از میانگین کشور است، رودخانه زاینده‌رود خشک‌شده و مشکلات عدیده دیگری که مردم اصفهان با آن گریبان‌گیر هستند، نتیجه بی‌توجهی رسانه‌ها به این مسائل است که آن‌هم باید ریشه‌یابی شود.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/29372/رسانه-ها-بجای-تخریب-مدیران-راه-بروز-مشکلات-را-شناسایی-کنند
بستن   چاپ