پیام سپاهان
امام جمعه اصفهان:
رسانه ها مشکلات را شناسایی و به مدیران گوشزد کنند
يکشنبه 26 فروردين 1397 - 19:35:13
سپاهان نیوز - اصفهان - نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان گفت: رسانه ها باید به جای تخریب مدیران، راه بروز مشکلات را شناسایی و به آنها گوشزد کنند.
به گزارش ایرنا، روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان روز یکشنبه به نقل از آیت الله " سیدیوسف طباطبایی نژاد " اضافه کرد: وقتی رسانه‌ ها برای فروش بیشتر نشریه خود تنها به دنبال این باشند که نقاط ضعف و مشکلات مدیران را منتشر کنند، به جامعه این پیام را می‌دهند که مدیران و مسئولان کارآیی لازم را ندارند.
وی بیان کرد: رسانه ها باید این مهم را مدنظر داشته باشند که تجسس در امور شخصی مردم، امری ناپسند است و این اقدام باعث بی ‌هویتی در جامعه می‌ شود.
امام جمعه اصفهان با اشاره به انتقادهای پی ‌در پی از برخی مسئولان در رده ‌های ملی گفت: این انتقادات باعث شده تا دشمنان اینگونه القا کنند که منتخبان مردم اشکال دارند.
وی با بیان اینکه دشمنان با اینگونه القا کردن ها برای دور نمودن مردم از نظام جمهوری اسلامی ایران برنامه ‌ریزی می‌ کنند، افزود: در صورتی ‌که این موضوع در تمام کشورها هست ولی آنها همه‌ چیز را نمی‌ گویند.
آیت الله طباطبایی نژاد با تأکید بر اینکه دین اسلام بر حفظ آبروی مسلمان تأکید فراوان دارد، گفت: بعضی مواقع در قصوری که یکی از اعضای صنفی انجام می‌ دهد، بگونه ‌ای اطلاع ‌رسانی می‌ شود که تمام آن صنف زیر سؤال می‌رود در حالیکه این شیوه اطلاع رسانی پسندیده نیست.
نماینده ولی‌فقیه در استان اصفهان، صداقت در ارائه اخبار بدون در نظر گرفتن منافع جناحی و خط سیاسی را بسیار مهم دانست و گفت: اهالی رسانه باید حقیقت و نه جناح‌ بندی ‌های سیاسی را در نظر گیرند.
امام‌ جمعه اصفهان تصریح کرد: بسیاری از روایات و احادیث که از ائمه اطهار (ع) نقل است توسط راویان که همان خبرنگاران هستند نقل‌ شده است با این تفاوت که در علوم دینی " علم رجال " صداقت و صلاحیت راویان را بررسی و رد یا تایید می‌ کند.
وی با اشاره به اینکه صداقت و درستکاری یکی از اصول فعالیت راویان بوده است که به اصل روایت یا حدیث غنا می ‌بخشد، گفت: خبرنگاران نیز در آینده بر اساس صداقت و درستی کارشان سنجیده می‌شوند و باید آن را مدنظر داشته باشند.
آیت الله طباطبائی نژاد درج مطالب بی ‌محتوا در رسانه‌ها را نیز یکی دیگر از آفات کار خبر دانست و گفت: برخی مطالب رسانه ها سودی برای مردم ندارد بنابراین باید تلاش کرد تا از رسانه‌ها مطالب مفید و نه کاغذ سیاه کن منتشر شود.
وی بر استقلال قلم خبرنگاران تأکید کرد و گفت: بعضی مواقع دیده می‌شود رسانه‌ها متکی بر آگهی ‌هایی هستند که به آنها داده می ‌شود و این موضوع، استقلال قلم خبرنگار را از بین می ‌برد و دولت باید به‌ جای توسعه کمی رسانه‌ ها به کیفیت و استقلال آنها فکر کند.
به گزارش دفتر امام جمعه اصفهان، در ادامه این جلسه مدیر خانه مطبوعات با اشاره به قدمت 23 ساله این نهاد گفت: طی این مدت برای حرکت جمعی اهالی رسانه زحمات زیادی کشیده شده است.
" امیر احمد زند آور " حمایت‌ های معنوی امام‌جمعه از نهاد خانه مطبوعات و رسانه‌ها که پیاده‌نظام جنگ نرم هستند را خواستار شد و گفت: در زمینه اطلاع ‌رسانی فعالیت ‌های زیر ساختی خوبی در اصفهان انجام شده است ولی حمایت‌ های معنوی از این قشر باعث می‌شود تا آنها انگیزه بیشتری برای تنویر افکار عمومی داشته باشند.
رئیس هیات‌ مدیره خانه مطبوعات استان اصفهان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه در حال حاضر 357 رسانه در این استان دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، گفت: اگر رسانه‌های اصفهان در جایگاه حقیقی خود بودند، با حضور این تعداد رسانه نباید شاهد کوچک‌ترین مشکلی در این استان می‌ بودیم.
" رضا صالحی پژوه " ادامه داد: اگر تریبون های مهم و تأثیرگذار مانند تریبون ‌های نماز جمعه و مجلس شورای اسلامی از نظرات اهالی رسانه استفاده بهینه کنند، این افراد نیز انگیزه مضاعف برای دستیابی به تحلیل و تحقیق‌ های عمقی و علمی پیدا می‌کنند.
وی با بیان اینکه خبر کشف کردنی و نه نقل کردنی است، ابراز عقیده کرد که اشتباه رسانه ‌ای باعث شده تا اهالی رسانه به جای کشف اتفاقات و رخدادها به نقل‌ قول‌ ها بسنده کنند و همین موضوع روحیه نقدپذیری مدیران را به حد قابل‌ توجهی کاهش داده است.
"حسین قلع ریز"، یکی دیگر از اعضای هیات ‌مدیره خانه مطبوعات استان اصفهان نیز در این جلسه تیغ نقد در این استان را کُند ارزیابی کرد و گفت: باید مرز میان نقد و تخریب حفظ شود اما نباید راه بروز مشکلات برای برخی مدیران همچنان بازبماند و رسانه‌ها وظیفه ‌دارند این نقاط ضعف را شناسایی و معرفی کنند.
وی ادامه داد: نرخ بیکاری استان اصفهان در حال حاضر 2 درصد بیشتر از میانگین کشور است، رودخانه زاینده‌رود خشک‌شده و مشکلات عدیده دیگری گریبان گیر مردم اصفهان شده است که نتیجه بی‌ توجهی رسانه‌ ها به این مسائل است.
این عضو هیات مدیره خانه مطبوعات خواستار ریشه ‌یابی این مشکلات از سوی رسانه ها شد.
6994/ 2093

http://www.sepahannews.ir/fa/News/29393/رسانه-ها-مشکلات-را-شناسایی-و-به-مدیران-گوشزد-کنند
بستن   چاپ