پیام سپاهان
نوای آلبوم "کنت کنزا" در خانه صفوی پیچید
اصفهان، شهر نت ها و ملودی های جذاب
دوشنبه 27 فروردین 1397 - 11:33:38 AM
ایسنا
سپاهان نیوز - نوای موسیقی و آوای مصباح قمصری و هانیه کیان در آیین رونمایی و امضای آلبوم "کنت کنزا" در خانه صفوی به گوش می‌رسد و روح انسان را صیقل می‌دهد...
  با ورود به راهروی قدیمی و با پرسپکتیو خاص خانه صفوی نوایی تازه به گوش می‌رسد. نوایی با زمزمه‌های که با دل و جان می‌خواندند. روبه روی ایوان طاق چشمه ای علاقه مندان جوان با آلبوم هایی به دست بر صندلی‌های قرمز رنگ چیده شده در سرای خانه صفوی در انتظار نشسته‌اند. در انتظار دیداری، سخنی، امضایی و عکسی... هر کدام در حیرت از صدای مردی هستند که گویی سال‌ها است در سبکی جدید می‌خواند و می‌نوازد. سبکی از ته دل و نه شبیه به هزاران سبک دیگر.
انتظارها به پایان می‌رسد. مصباح قمصری به همراه همخوان خود در آلبوم موسیقی "کنت کنزا" هانیه کیان و همچنین سرپرست گروه هامین وارد می‌شوند و در جایگاه قرار می‌گیرند. سرپرست گروه هامین از خرسندی خود برای آغاز رونمایی در شهر اصفهان، مهد هنر و معماری می‌گوید و تاکید دارد که معماری موسیقی مکان است. بافت شهر اصفهان، شهر نت ها و ملودی های جذاب است و بهترین شروع برای رونمایی خواهد بود.
قمصری می‌گوید "اگر هانیه کیان پیشنهاد همکاری را نمی‌داد، شاید این آلبوم هرگز به وجود نمی‌آمد. من درونی به موسیقی نگاه می‌کنم و به ارائه آن فکر نمی‌کنم. هنر برای من فرار از دلایل همیشگی رسیدن به چیزهای گوناگون است که شاید بتوان به آن بی هدفی گفت. اما این بی هدفی، خود هدفی با امید و قدرت تمام و برای لذت بردن از آن است".
قمصری فضای کلی آلبوم را در ادامه آلبوم های قبلی خود و لمس و بازگشت به آتش می‌داند و می‌گوید "تلاش‌های بسیار کرده‌ام تا هرچه آموخته بودم، فراموش کرده و موسیقی را خود دوباره کشف کنم" و تصریح می‌کند که برای خود شعرهایی را می‌خواند و وقتی برخی از آن شعرها بر جانش می‌نشیند تبدیل به ملودی می‌شود. موسیقی‌های این آلبوم را نیز حدود شش سال قبل در تنهایی خود خوانده بوده است و با آزمون و خطاهایی فراوان آن‌ها را برای همخوانی با هانیه کیان آماده کرده است.
می‌گوید نام آلبوم "کنت کنزا" در مورد حدیثی است که برداشتش از آن، این جمله است: "گنجی بودم، هستم و خواهم بود" و ادامه می‌دهد "انسان به سه بخش جنس، روح و ذات تقسیم شده که تنها ذات انسان، غیر قابل تغییر است. آن گنج، گنجی است که در ذات انسان و در عالم جبروت پنهان شده است و از شناخت بیشتر خود شاید به آن دسترسی پیدا کنیم. کنت کنزا شاید به ذات درونمان باز گردد".
آلبوم "کنت کنزا"، اولین آلبوم رسمی هانیه کیان است. خودش می‌گوید "به دنبال آن بودم تا اولین کار خود را با نشان دادن ژانر مستقل در کنار هنرمندی چون مصباح قمصری تجربه کنم و در شرایط کنونی خوانندگان خانم ترجیح داده‌ام که حضوری هرچند کم رنگ، اما تاثیرگذار داشته باشم."
کیان تاکید دارد که همیشه مخالف همخوانی خواننده مرد با زن بوده است، زیرا در پیشنهادهایی که به او می‌کردند، توانایی‌اش در خواندن شنیده نمی‌شده است و در این شرایط نمی‌توانسته خود را نشان دهد. می‌گوید قبل از اینکه وارد این ژانر شود، ایرانی می‌خوانده و اکثر خانم‌ها در این ژانر، با همان گام صدای خواننده آقا می‌خوانند و در این صورت صدای درهمی به گوش خواهد رسید. می‌گوید "در این آلبوم سعی شده است از رنگ بندی صدا در نشان دادن کلام استفاده شود و تنها کسی که در سال‌های فعالیت خود توانسته در ایران آن را به بهترین شکل به انجام برسانند، مصباح قمصری است و ایشان به کلام و تاثیرگذاری رنگ‌های صدا بسیار اهمیت می‌دهند".
مصباح قمصری در گفت و گو با خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان، از کودکی خود می‌گوید. از زمانی که در تئاترها تنبک و در کارناوال ها قره نی می‌زده تاکنون 20 سال است که موسیقی را ارائه می‌کند. می‌گوید "برای خلق، باید مغز را از دانش و سواد پاک کنی. بار سنگین دانش که پاک شود، می‌توان از آنچه بر جان نشسته است، بهره برد و هنری خلق کرد".
هانیه کیان از 18 سالگی خوانندگی را شروع کرده است و از کودکی در کنج تاریکی ذهن خود، به دنبال آن می‌گشته است، اما شرایط را نداشته تا خواندن را از پی بگیرد. وی سولیست ارکستر سمفونیک تهران در اپرا عاشورا بوده است و می‌گوید "شرایط رفتن از ایران نیز برایم فراهم بوده است تا در خارج از ایران فعالیت کنم، اما احساس می‌کنم رسالتی بر گردنم است که باید آن را انجام دهم. رسالت این نیست که بخوانم و دیگران بگویند چه صدای قشنگی داری و لذت ببرند. دنبال این بودم که بتوانم تاثیرگذار باشم."
می‌گوید اولین نفر است که در زمینه آواز ایران، به صورت پیشرو عمل می‌کند، زیرا معمولا معلمان آواز در ژانر خاصی کار می‌کنند، در حالی که او در همه ژانرها فعالیت داشته است. هم چنین هنرجویان مختلفی در زمینه‌های موسیقی، دوبلاژ، تئاتر و سینما برای به کارگیری صدایشان به او مراجعه می‌کنند. تاکید دارد که محدودیت‌ها بسیار است، اما تا جایی که می‌تواند سعی دارد تاثیرگذار باشد. البته از بسیاری چیزها گذشته است و مسائل گوناگونی را رعایت کند.
اکنون در آیین رونمایی و امضای آلبوم "کنت کنزا" از برآورده شدن آرزوهایش می‌گوید و از اینکه همیشه از کودکی جمعیتی را تصور می‌کرده است که در مقابلش نشسته‌اند و او برایشان می‌خوانده. از اینکه تمام چیزهایی که از کودکی در ذهن خود آرزو داشته است، کم کم دارد برایش اتفاق می‌افتد و هیچ چیز ذاتی نیست و با انرژی و توانمندی اکتسابی خواهند بود.
در پایان مصباح قمصری و هانیه کیان در پاسخ به همکاری مجدد در ساخت آلبوم های دیگر لبخند می‌زنند و آری می‌گویند. همچنان نوای موسیقی و آوای مصباح قمصری و هانیه کیان در خانه صفوی به گوش می‌رسد و روح انسان را صیقل می‌دهد.
 


http://www.sepahannews.ir/fa/News/29411/اصفهان،-شهر-نت-ها-و-ملودی-های-جذاب
بستن   چاپ