پیام سپاهان
امینی:
مردم مدیریت نکنند، تابستان با مشکل تامین آب مواجه می‌شویم
دوشنبه 27 فروردين 1397 - 12:01:08
سپاهان نیوز - مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان گفت: اصفهانی ها اگر در نیم فصل نخست امسال می خواهند با چالش جدی در دسترسی پایدار به آب شرب مواجه نشوند، باید مصرف شان را مدیریت کنند.
به گزارش ایسنا-منطقه اصفهان به نقل از شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان، هاشم امینی با اشاره به وضعیت منابع آب شرب در اصفهان، اظهار کرد: سال گذشته میزان بارش در حوضه آبریز زاینده رود حدود 1200 میلیمتر بوده که این رقم در سال آبی جاری با احتساب بارندگی های اخیر به 477 میلیمتر کاهش یافته است.
وی افزود: این ارقام بیانگر این است که در سال آبی جاری میزان بارندگی در حوضه آبریز زاینده رود، یک سوم بارش ها در سال گذشته در این حوضه بود، هم چنین در سال گذشته آورد سد زاینده رود حدود یک میلیارد و 200 میلیون مترمکعب بود که این رقم هم اکنون به 360 میلیون مترمکعب کاهش یافته است.
مدیرعامل شرکت آبفای استان اصفهان با اشاره نقش میزان آورد آب در سد زاینده رود در تامین پایدار آب شرب مشترکان، گفت: در حال حاضر آب شرب بیش از 6 میلیون نفر از مردم استان اصفهان و استان های همجوار از سد زاینده رود تامین می شود در حالیکه میزان آورد سد زاینده رود در سال آبی جاری، یک چهارم میزان آورد آب در سال گذشته است، در حالیکه این حجم از آورد سد زاینده رود علاوه بر رفع نیاز آبی برای مصارف شرب به منظور تامین مصارف کشاورزی و صنعت هم لحاظ می شود .
وی به تخصیص آب در حوضه آبریز زاینده رود اشاره و تاکید کرد: از بهمن ماه گذشته به منظور توزیع عادلانه آب در حوضه آبریز زاینده رود 20 درصد سهم تخصیص آب در صنعت و 10 درصد سهم شرب کاهش یافت.
امینی تصریح کرد: گمانه زنی ها بر این است که اگر بارندگی های قابل توجه ای در ماه های باقی مانده از فصل بارش صورت نگیرد احتمال کاهش تخصیص 25 درصدی در بخش صنعت و 15 درصدی در بخش شرب وجود دارد چرا که آبی نیست تا میان بهره برداران به میزان کافی توزیع شود . 
وی با بیان اینکه مردم اگر می خواهند در نیم فصل نخست سال جاری با چالش جدی در دسترسی پایدار به آب شرب مواجه نشوند باید مصرف شان را مدیریت کنند، اظهار کرد: هم اکنون بیش از چهار میلیون و 70 هزارنفر در56 شهر و300 روستا تحت پوشش طرح آبرسانی اصفهان بزرگ قراردارند، بنابراین اگر این تعداد روزانه مصرف خود را مدیریت کنند به گونه ای که آب کمتری نسبت گذشته مصرف کنند مسلما با مشکل کم آبی در فصل تابستان مواجه نمی شوند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با تاکید بر اینکه مردم اگر بخواهند همان شیوه مصرف را که در سنوات گذشته داشتند دنبال کنند به طور قطع با مشکل کم آبی در فصل تابستان روبرو می شوند، تصریح کرد: توصیه می شود مردم به راهکاره های مصرف بهینه آب که از سوی شرکت آبفا استان اصفهان در قالب توزیع بروشور در میادین واماکن پرتردد شهر و برنامه هایی که در قالب فیلم های مستند، انیمیشن، موشن گرافی، زیر نویس،تهیه گزارش از مرکز صدا وسیما به سمع و نظر مردم می رسد، توجه کنند.
وی به کاهش دبی منابع محلی و از دسترس خارج شدن 80 حلقه چاه متفرقه و 10 حلقه چاه فلمن که با دبی بیش از 6 هزار لیتر در ثانیه نقش قابل توجهی در تامین آب شرب مردم در فصل تابستان داشتند اشاره کرد گفت: در چندسال اخیر به دلیل وقوع خشکسالی های متوالی حدود 80 حلقه چاه متفرقه و 10 حلقه از چاه های فلمن از دسترس خارج شد در حالیکه هر ساله با افزایش روز افزون جمعیت اصفهان نیاز آب شرب استان افزایش می یابد.
امینی تصریح کرد: با توجه به کاهش قابل توجه آورد سد زاینده رود و خشک شدن چاه های فلمن و متفرقه، در حال حاضر حداکثر 750 لیتر در ثانیه منابع جدید محلی در مدار بهره برداری قرار دارد هم چنین حفر 70 حلقه چاه در سطح استان در دستور کار است و امیدواریم با در مدار قرارگرفتن چاه های جدید بتوان حداقل یک مترمکعب درثانیه به منابع تامین آب شرب در فصل تابستان افزود.
وی تاکید کرد: سناریو لازم در خصوص تامین آب اصفهان در صورت کاهش منابع آبی سد زاینده رود نیز تدوین شده تا در موقع ضروری اجرا شود.
مدیرعامل شرکت آبفای استان اصفهان نصب شیرهای فشارشکن در اصفهان را یکی از راه های توزیع عادلانه آب برشمرد و خاطرنشان کرد: شرکت آبفا استان به منظور توزیع عادلانه آب در اصفهان اقدام به نصب شیرهای فشار شکن در مناطق مختلف کرد تا آب شرب با فشار یکسان در میان مشترکین توزیع شود هم چنین شرکت آبفا استان اصفهان با توجه به اینکه نصب شیرآلات کاهنده می تواند حداقل 30 درصد مصرف آب را کاهش دهد در صدد توزیع انبوه شیرآلات کم مصرف میان مردم است.
وی استفاده از ظرفیت رسانه ها را در ترویج مصرف بهینه آب بسیار حائز اهمیت خواند و اظهار کرد: شرکت آبفا استان اصفهان برای ترغیب آحاد مردم به مصرف بهینه آب از ظرفیت رسانه ملی و دیگر رسانه و شبکه های اجتماعی استفاده می کند به عنوان مثال پنج سال متوالی ست که برنامه رادیوی جاری حیات از مرکز صدای اصفهان با هدف ترویج مصرف بهینه آب تولید و پخش می شود.
1445953973591_telisna3.jpg
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/29412/مردم-مدیریت-نکنند،-تابستان-با-مشکل-تامین-آب-مواجه-می‌شویم
بستن   چاپ