پیام سپاهان
/مقاله/
اضطراب و افسردگی مساوی، در سیگاری‌های روزانه و غیر روزانه
دوشنبه 27 فروردين 1397 - 15:00:58
سپاهان نیوز - نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد میزان افسردگی و اضطراب در افراد سیگاری روزانه با سیگاری غیر روزانه برابر است؛ بنابراین در هر دو گروه علاوه بر توجه به ترک سیگار، توجه ویژه‌ای به اختلالات اضطراب و افسردگی می‌شود.
به گزارش ایسنا-منطقه اصفهان، محمدرضا داودی، عبدالله امیدی و مجتبی صحت در مقاله‌ای به بررسی "مقایسه نشانه‌های اضطراب و افسردگی در بین افراد سیگاری با الگوی روزانه و افراد سیگاری با الگوی غیر روزانه در مردان شهر کاشان طی سال 1395" پرداختند.
تحقیقات بسیاری خطرات گسترده مصرف روزانه سیگار در افراد سیگاری را مشخص کرده‌اند، اما گروه دیگری نیز اخیراً موردبررسی قرارگرفته‌اند که به‌صورت غیر روزانه سیگار مصرف می‌کنند. این افراد خطرات سلامتی مربوط به مصرف سیگار را بسیار بیشتر از افراد غیر سیگاری تجربه می‌کنند.
این پژوهش به بررسی میزان افسردگی و اضطراب در بین افراد سیگاری با الگوهای مصرف روزانه و غیر روزانه می‌پردازد. در این پژوهش مقطعی 385 نفر مرد ساکن کاشان در سه گروه سیگاری روزانه (118 نفر)، سیگاری غیر روزانه (114 نفر) و غیر سیگاری (135 نفر) که به روش نمونه‌گیری گلوله­ برفی در دسترس انتخاب‌شده بودند، موردبررسی قرار گرفتند.
هم‌چنین میزان افسردگی به‌وسیله آزمون افسردگی بک (BDI) و اضطراب با آزمون اضطراب بک (BAI) موردبررسی قرار گرفت.
نتایج این تحقیق نشان که بین میزان افسردگی و اضطراب در دو گروه سیگاری روزانه و غیر روزانه تفاوت معنی‌داری وجود ندارد (0.05<P)، هم‌چنین، میزان افسردگی و اضطراب در هر دو گروه سیگاری روزانه و غیر روزانه، بیشتر از افراد غیر سیگاری است (0.05>P).
میزان افسردگی و اضطراب در افراد سیگاری روزانه با سیگاری غیر روزانه برابر است؛ بنابراین در هر دو گروه علاوه بر توجه به ترک سیگار، توجه ویژه‌ای به اختلالات اضطراب و افسردگی شود.
به گزارش ایسنا؛ این مقاله علمی – پژوهشی در ماهنامه فیض دانشگاه علوم پزشکی کاشان منتشر شد.
1445953973591_telisna3.jpg
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/29431/اضطراب-و-افسردگی-مساوی،-در-سیگاری‌های-روزانه-و-غیر-روزانه
بستن   چاپ