پیام سپاهان
معاون دانشگاه علوم پزشکی کاشان:
39 هزار نفر از آموزش های خودمراقبتی برخوردار شدند
دوشنبه 27 فروردين 1397 - 21:41:54
سپاهان نیوز - کاشان- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان گفت: نزدیک به 39 هزار نفر از مردم شهرستان های کاشان و آران و بیدگل تا پایان سال 1396 زیر پوشش آموزش های سفیر خودمراقبتی قرار گرفتند.
به گزارش ایرنا، دکتر سید علیرضا مروجی دوشنبه در جمع خبرنگاران کاشان بیان کرد: افراد آموزش دیده شامل 28 هزار و 366 نفر سفیر سلامت خانوار، هشت هزار و 329 سفیر دانش آموز، 35 سفیر سلامت اداره، 500 سفیر دانشجو، یک هزار و 278 معلم و 140 روحانی و سرباز بودند.
وی افزود: خودمراقبتی در سه بخش فردی، سازمانی و اجتماعی تعریف می شود که در بخش خودمراقبتی فردی، جذب سفیران سلامت خانوار، روحانی، سرباز، دانشجو و دانش آموز هدف بوده است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان همچنین به تشکیل 78 گروه خودیار در مرکزهای خدمات جامع سلامت در زمینه های فشارخون، دیابت چاقی، اضافه وزن و سرطان اشاره و آن را از دیگر اقدام های صورت گرفته در راستای ارتقا سطح سلامت مردم این منطقه عنوان کرد.
او اضافه کرد: خودمراقبتی موجب ارتقای سلامت و کیفیت زندگی، افزایش رضایت بیماران، منطقی شدن استفاده از خدمات (نیاز کمتر به مشاوره ارائه دهندگان خدمات در مرکزهای بهداشتی)، کاهش معاینه بیماران سرپایی و کاهش استفاده از منابع دکتربیمارستانی و همچنین کاهش هزینه های سلامت می شود.
دکتر مروجی گفت: با توجه به گذار بیماری‌ها از واگیر به غیرواگیر و حرکت از درمان قطعی بیماری ها به مراقبت دائم، نقش مردم در مراقبت از سلامت خودشان و اعضای خانواده برای زیستی سالم، مدیریت ناخوشی‌های جزئی، مدیریت بیماری های مزمن و حاد روز به روز در حال افزایش است.
به گفته وی، خودمراقبتی شامل اقدام هایی اکتسابی، آگاهانه و هدفدار است که مردم برای حفظ تندرستی و سلامت جسمی، روانی و اجتماعی خود، فرزندان و خانواده هایشان باید انجام ‌دهند تا از ابتلا به بیماری ها پیشگیری یا بیماری ها را مدیریت کنند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان ادامه داد: حفظ و ارتقای سلامت کارکنان اداره ها و سازمان ها نیز در بحث خودمراقبتی سازمانی بسیار مهم بوده و در خودمراقبتی اجتماعی نیز به شناسایی تهدید کننده های اجتماعی با کمک شوراهای اسلامی شهری و روستایی توجه شده است.
جمعیت افزون بر 465 هزار نفری شهرستان های کاشان و آران و بیدگل زیر پوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارند.
6136/8123

http://www.sepahannews.ir/fa/News/29448/39-هزار-نفر-از-آموزش-های-خودمراقبتی-برخوردار-شدند
بستن   چاپ