پیام سپاهان
برداشت آب رودخانه از چاه‌هاي حريمي مهرماه متوقف مي‌شود
دوشنبه 19 مرداد 1394 - 10:26:41 AM
ايسنا
fiogf49gjkf0d
رضا خليلي ورزنه اظهار کرد: تعدادي از مسئولان استاني از جمله دادستان، برخي مقامات انتظامي، کارشناسان سازمان آب منطقه‌اي و .... از قسمت‌هايي از مسير آزاد شده حاشيه رودخانه در شرق اصفهان بازديد کردند.
 
وي افزود: حاشيه مسير زاينده رود در روستاي "اسفينا" و همچنين از کانال زهاب سجزي (سگزي) بازديد شد و مسئولان قرار گذاشتند جلسه اي براي بحث درباره راهکارهاي انتقال پساب به گاوخوني و نيز افزايش شيفت ميرابي در شب، تشکيل دهند.

 اين فعال محيط زيست گفت: متاسفاته پساب‌هاي تصفيه خانه شرق اصفهان درحال حاضر در آبياري اراضي کشاورزي مورد استفاده قرار مي‌گيرد که براي سلامت مردم مضر است، اما طبق آزمايش‌هاي انجام شده توسط اداره محيط زيست استان اين پساب‌ها براي رودخانه و تالاب گاوخوني زياني ندارد زيرا در طول مسير رودخانه نيز تا حدي پالايش مي‌شود.

خليلي ورزنه اظهار کرد: البته پساب‌هاي شهري تا 20 کيلومتري رودخانه يعني در اطراف مناطق " تميارت" و "فساران" هدايت شد، اما انتقال آن به داخل رودخانه عملي نشد که از دادستان تقاضا داريم براي اجراي اين طرح تلاش کنند.

وي نبود جاده‌هاي حريمي را مشکل اصلي در برخورد با برداشت کنندگان آب و يا پساب از زنده رود دانست و گفت: بيشتر اين تخلفات شبانه به وسيله تراکتور يا موتورهاي اّبکش انجام مي‌شود اما خوشبختانه قسمتي از زمين‌هاي حريم که زير کشت گندم رفته بود با برداشت اين محصول ديگر کشت نشده است چرا که کشاورزان مايل به آزاد شدن اطراف بستر رودخانه هستند.

دبير انجمن دوستدارن طبيعت و ميراث فرهنگي ورزنه با بيان اينکه با تلاش‌هاي مردمي حدود 70 کيلومتر از دو سمت بستر رودخانه آزاد سازي شده است، خاطر نشان کرد: اين آزادسازي از شهر اژيه تا بند رودشت و نيز از بند گُلي تا بند رودشت انجام شده است.

خليلي ورزنه با بيان اينکه هنوز جاده دسترسي از بند گلي تا شهر اژيه و به دنبال آن از اژيه تا تالاب گاوخوني احداث نشده است، تصريح کرد: آزادسازي انجام شده را واقعي نمي‌دانيم چرا که طبق قانون حريم آزاد رودخانه بايد 25 متر از در هر دو طرف بستر رود فاصله داشته باشد در حالي که جاده‌هاي حريمي که آزاد شده فقط شش متر عرض دارد.

وي ادامه داد: البته بيشتر برداشت‌هاي پساب جاري شده به سمت گاوخوني در اطراف شهر زيار و به صورت غير مستقيم يعني با چاه‌هاي سطحي حريمي انجام مي‌شود که قرار است با پايان فصل کشت و کار در مهرماه سازمان آب منطقه اين چاها را نيز پلمپ کند.

 اين فعال محيط زيست در بخش ديگري از سختان خود با اشاره به اعطاي آب کشت پاييزه شرق گفت: بايد آب همانند گذشته با ايجاد سازه "لَت مَسقَم" بين کشاورزان تقسيم شود چرا که تنظيم آن بر اساس دريچه‌هاي کانال‌هاي بتوني فعلي نوسانات و کسري آب براي پايين دست بوجود آورده است و از سوي ديگر تقاضا داريم حجم حق آبه کشت از بند رودشتين در نواحي انتهايي زنده رود محاسبه شود نه از بندآبشار در مجاورت شهر اصفهان


http://www.sepahannews.ir/fa/News/2951/برداشت-آب-رودخانه-از-چاه‌هاي-حريمي-مهرماه-متوقف-مي‌شود
بستن   چاپ